سینما اسکولز

ضبط صدا و کلاپ (کلاکت)

ضبط صدا و کلاپ (کلاکت)

وقتی که حاشیه صدا روی کاست یا نوار رول ضبط شد، اکنون می توان به همگاه سازی صدا و تصویر پرداخت. ماشین انتقال صدا توسط پیلوتون هدایت می شود و فیلم مغناطیسی در همان اندازه طول برداشت فیلم در همگاه سازی – قاب به قاب – ساخته می شود. اگر شروع هر برداشت با علامت خاص معین نشده باشد، قطعاً مشکلی در اتاق تدوین به وجود خواهد آمد. این علامت در اتاق تدوین، در واقع برای تایید دقیق نقطه شروع صدا و تصویر به کار می رود و آن را «کلاپ» می گویند.

 

کلاپ klapp

ساده ترین راه برای علامت گذاری استفاده از کلاپ است. کلاپ ها  (کلاکت) از یک تخته پهن و بازوی متحرک (که عمل ضرب را انجام می دهد) ساخته می شوند. ابتدا دوربین به طرف کلاپ (مقابل صحنه) میزان می شود.
وقتی دوربین شروع به حرکت می کند ، ضبط صوت شروع به ضبط صدا می کند. مسئول کلاپ شماره برداشت را با صدای بلند می خواند. در این لحظه بازوی کلاپ فرود می آید.
در چنین حالت نه فقط ضرب کلاپ شنیده می شود، بلکه فرود بازوی کلاپ نیز دیده می شود. بدین ترتیب یک نقطه همگامی کامل در برداشتها بوجود می آید که به منزله تایید کار است.

 

ارتباط صدا و تصویر

بعد از آنکه نوار صدا و فیلم دوربین از اتاق تدوین گذشت ؛ اینک دو نوار جداگانه در اختیار خواهید داشت. اولین گام در این روند اهمیت دادن به لایه حاشیه مغناطیسی فیلم دوربین است ( این عمل بیشتر در لابراتور انجام می گیرد، اما می توان خود نیز انجام داد ).
فیلم در پروژکتور بایست به توقف کننده تصویر-همانند دوربین – مجهز باشد. سپس ضبط صوت توسط کابل اتصال به پروژکتور مربوط می شود.
وقتی دو دستگاه شروع به کار می کنند جریان توقف در پروژکتور هر یکبار در هر قاب تصویر روی می دهد. آنجا سرعت پخش صدا هدایت می شود تا صدا از نوار رول به حاشیه صدای فیلم در تطبیق قاب به قاب منتقل شود.
چنانچه از یک کنترل صدا « اکولیزر Equalize» که بین دو دستگاه نصب می گردد، استفاده گردد، بهتر می شود به کیفیت صدا بهبود بخشید. مشکلی که اکنون می تواند باشد ، حصول سرعت واقعی هر دو دستگاه ها در زمانهای مختلف است.
تا اندازه ای می توان با محاسبه دقیق از طول فیلم که از طریق دستگاه ها ( قبل از آنکه به سرعت واقعی خود برسند) می گذرد، مشکل ناهمزمانی سرعت دستگاه ها را حل کرد، سپس آنها را در همان طول شروع برداشت پیوند داد. اما بهترین روش تکنیک، علامت گذاری دقیق روی هر قاب است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

بیست + 20 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+