-
آموزش ساخت فیلم کوتاه - بخش هفتم : فیلمبرداری (همراه با زیرنویس فارسی)
1 × 192,500 تومان ×
مجموع: 192,500 تومان
نوشتن یک فیلمنامه اکشن به چیزی بیش از مهارت های قوی نوشتاری نیاز دارد. نویسندگان اکشن علاوه بر داستاننویس بودن، باید سکانسهای اکشن هیجانانگیزی را هم برای تکمیل داستان خلق کنند، اطلاع از نکات و ترفندهای نوشتن سکانس های خفن اکشن به شما کمک خواهد کرد.
فیلمنامه اکشن ، فیلمنامه ای است که برای یک فیلم اکشن نوشته میشود . فیلمهای اکشن هم به فیلمهایی گفته میشود که بسیار پرجنب و جوش و پرهیجانند و شخصیت یا شخصیتهای اصلی ، در یک سری موانع فیزیکی خطرناک، مانند سکانسهای مبارزه یا تعقیب و گریز ماشین، در تلاش برای پیروزی قرار میگیرند.
نویسندگان با استفاده از داستان در فیلم اکشن تعادل برقرار می کنند تا میزان توجه مخاطب را بالا ببرند و کاری کنند که از نظر احساسی درگیر شود .
با داشتن پتانسیل بالای سکانسهای مبارزه ای پر جاذبه و بزرگ ، مخاطبان را جذب میکنند. آن صحنه ها دیالوگهای کمی دارند، اما مملو از اکشنهای جذاب،بدل کاریها و جلوههای ویژه هستند.
در فیلم های اکشن ، بعضی لحظات داستان یک مرتبه بی حرکت میشوند یا به صورت حرکت آهسته در میآیند . بگذارید بینندگان در مفاهیم و احساسات آنچه در حال رخ دادن است ، درنگ کنند و غرقِ آن لحظات شوند .
در فیلم های اکشن ، پرسش های بزرگی در پایان هر صحنه مطرح میشود. باید مخاطب را دقیقاً تا لحظه قبل از به نتیجه رسیدن آن صحنه ببرید، سپس به صحنه جدیدی بروید و به آنها اجازه دهید با خود بیندیشند و در عجب باشند که صحنه به چه نتیجه ای میرسد .
اول کاری کنید که مخاطب انتظار یک اتفاق را داشته باشد ، سپس درست زمانی که مخاطب انتظارش را ندارد آن را را زیر و رو کنید. اطلاعات جدیدی رو کنید یا از پیچش داستانی استفاده کنید تا همه از تعجب انگشت به دهان بمانند .
به مخاطبان کاراکتری نشان دهید که با او مخالف باشند و دوست داشته باشند شکست بخورد ، با این کار ، دلایل بیشتری برای حمایت از شخصیت اصلی خواهند داشت ، چون یک آدم بده ماجرا در کار است.
شخصیت های شرور ( ویلن ) ، ابزارهای خوبی برای کشف نقاط قوت، ضعف و انگیزه های قهرمان داستان شما هستند.
کلیف هنگر یا پایان نفسگیر/تعلیق فرجام (معلق ماندن عاقبت) یعنی تمام کردن یک سکانس، اپیزود و یا حتی فصل کامل (یا فیلم یا رمانی در یک سری کتاب دنبالهدار) در نقطهای حساس، نقطهای که در آن تعدادی از شخصیتهای اصلی یا همهی آنها در معرض خطری بزرگ قرار دارند و مخاطب برای اطلاع یافتن از سرنوشتشان مجبور به صبر کردن است.
یک فیلمنامه اکشن ، توصیف صحنه های بسیار بیشتری نسبت به سایر ژانرهای فیلم دارد . چون صحنه های اکشن بسیار بصری هستند. نوشتن یک فیلمنامه اکشنِ خوب کار سختی است . شما باید بین داستان و سکانس های پرجنب و جوش تعادل برقرار کنید.
توضیح صحنه هر سکانس اکشن را طوری بنویسید که گویی در حال تماشای آن هستید. از افعال مضارع و حالت معلوم ( از اصطلاحات دستور زبانی / در مقابل حالت مجهول جمله ) استفاده کنید.
صحنه های اکشن را طوری بنویسید که خواندن آن تقریباً به همان اندازه پخش روی پرده سینما زمان ببرد .
این به شما اجازه میدهد که روی کلمات نوشته شدهای که قرار است توسط بازیگران گفته شود تمرکز کنید، چون کارگردان فقط به طرح اولیه توصیف و توضیح صحنه اکشن نیاز دارد تا تصویر ذهنی شما را به فیلم تبدیل کند .
نرم افزارهای فیلمنامه نویسی مانند Final Draft و Celtx به شما این امکان را می دهند که سرتیترصحنه را به فیلمنامه خود اضافه کنید.
سرصحنه یا عنوان صحنه ، یک صحنه جدید را نشان می دهند و سه اطلاعات مهم در مورد آن صحنه را انتقال میدهد : موقعیت صحنه / لوکیشن دقیق / زمان . اینکه صحنه داخلی است یا خارجی!؟ لوکیشن دقیق صحنه کجاست ؟شب است یا روز ؟
نیازی به گنجاندن نماهای دوربین و زوایای دوربین در فیلمنامه نیست.
خودِ کارگردان بعدا این جزئیات را در دکوپاژ فیلمنامه مشخص می کند، دکوپاژ ، فایل نهایی شده چیدمان صحنه ها به ترتیبی است که قرار است فیلمبرداری شوند.
شما به عنوان فیلمنامه نویس، می توانید تمام صحنه را ببینید، اما خوانندگانی که برای اولین بار فیلمنامه شما را میخوانند مانند شما به داستان نزدیک نیستند.
یک سری جزئیات کلیدی در مورد شخصیت ها، محیط و شرایط را در ابتدای فیلمنامه معرفی کنید تا تصویر کامل را ترسیم کنید.
با این روش ها میتوانید فیلمنامه اکشن خودتان را هیجان انگیزتر کنید :
کاراکتر های خود را در موقعیتهای پرتنش قرار دهید و صحنهها را جور دیگری بچینید تا برق آسا بودن ریتم حفظ شود . این شکلی شما در جزئیات یا “اطلاعات زیادی از حد ” غرق نمی شوید.
پنهان نگه داشتن اطلاعات به ذهن مخاطب فضا می دهد تا ایده هایی را شکل دهد، سوالاتی را بپرسد و علاقهاش به داستان حفظ شود .
موقعیتهایی را ایجاد کنید که در آن ، نتوانند اطلاعات یا ابزارهایی را که به شدت به آن نیاز دارند، به دست بیاورند. این آنها را وادار می کند تا تدبیری بیندیشند و برای رسیدن به اهداف خود دست به کار شوند .
دستیابی به اطلاعات مورد نیاز را برای شخصیت های خود خیلی آسان نکنید. در این صورت، بینندگان احترام خود را نسبت به آنها و شما به عنوان یک فیلمنامه نویس از دست خواهند داد.
صحنههای اکشن را با اضافه کردن لحظات توام با تفکر و درونیتر متعادل کنید تا به بیننده دوز یکسانی از هیجان و استراحت تزریق کنید .
لحظات بی سر و صداتر ، موقعیت هایی هستند که در آن میتوانید جزئیات رابطه کاراکترها، افکار و خاطرات یک شخصیت و هر کاری که ممکن است در حین استراحت انجام دهند را نشان دهید .
این فضاها که به اندازه صحنههای دراماتیکتر اهمیت دارند، به بیننده فرصت میدهند تا جهت خود را انتخاب کنند و واکنشهای خود را پردازش کنند.
یک سری موانع در مسیرشان پرتاب کنید، حتی اگر ندانید که چگونه بر آنها غلبه خواهند کرد. گاهی اوقات ، در تنگنا قرار دادن کاراکتر ها می تواند مهارت های حل مسئله و گره گشایی شما را تقویت کند.
صحنه های اکشن به طرز عجیبی قابلیت کسل کننده شدن دارند. مخاطبان دیگر می دانند که باید چه انتظاری داشته باشند و می دانند که احتمالاً چگونه پایان خواهند یافت. با انجام کاری که قبلاً ندیده اند، آنها را غافلگیر کنید.
از این فیلمنامه ها به عنوان الگوی ساختاربندی فیلمنامه اکشن خود استفاده کنید. به نحوه جذب مخاطب ، سکانسهای هیجان زا و وجود تعادل بین کنش و درام احساسی آن ها توجه کنید .
دیدگاهها (0)