سینما اسکولز

فیلمنامه اکشن چیست؟ نکات و ترفندهای نوشتن سکانس های خفن اکشن

فیلمنامه اکشن چیست؟ نکات و ترفندهای نوشتن سکانس های خفن اکشن

نوشتن یک فیلمنامه اکشن به چیزی بیش از مهارت های قوی نوشتاری نیاز دارد. نویسندگان اکشن علاوه بر داستان‌نویس بودن، باید سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیزی را هم برای تکمیل داستان خلق کنند، اطلاع از نکات و ترفندهای نوشتن سکانس های خفن اکشن به شما کمک خواهد کرد.

 

فهرست مطالب :

  • فیلمنامه اکشن چیست؟
  • ۵ چیزی که هر فیلمنامه اکشن به آن نیاز دارد .
  • ۵ نکته برای نوشتن سکانس های عالی اکشن در فیلمنامه 
  • ۶ نکته و ترفند برای نوشتن فیلمنامه اکشن
  • ۱۰ فیلمنامه اکشن که میتوانید برای الهام گرفتن بخوانید .

 

فیلمنامه اکشن دقیقا چیست؟

فیلمنامه اکشن ، فیلمنامه ای است که برای یک فیلم اکشن نوشته میشود . فیلم‌های اکشن هم به فیلم‌هایی گفته میشود که بسیار پرجنب و جوش و پرهیجانند و شخصیت یا شخصیت‌های اصلی ، در یک سری موانع فیزیکی خطرناک، مانند سکانس‌های مبارزه یا تعقیب و گریز ماشین، در تلاش برای پیروزی قرار می‌گیرند.

نویسندگان با استفاده از داستان در فیلم اکشن تعادل برقرار می کنند تا میزان توجه مخاطب را بالا ببرند و کاری کنند که از نظر احساسی درگیر شود .

۵ چیزی که هر فیلمنامه اکشن به آن نیاز دارد

 

ویژگی های رایج فیلم های اکشن عبارتند از:

صحنه‌های مبارزه و/یا صحنه‌های تعقیب و گریز

با داشتن پتانسیل بالای سکانس‌های مبارزه ای پر جاذبه و بزرگ ، مخاطبان را جذب می‌کنند. آن‌ صحنه ها دیالوگ‌های کمی دارند، اما مملو از اکشن‌های جذاب،بدل کاری‌ها و جلوه‌های ویژه هستند.

 

نماهای اسلوموشن

در فیلم های اکشن ، بعضی لحظات داستان یک مرتبه بی حرکت می‌شوند یا به صورت حرکت آهسته در می‌آیند . بگذارید بینندگان در مفاهیم و احساسات آنچه در حال رخ دادن است ، درنگ کنند و غرقِ آن لحظات شوند .

 

کلیف هنگر

در فیلم های اکشن ، پرسش های بزرگی در پایان هر صحنه مطرح می‌شود. باید مخاطب را دقیقاً تا لحظه قبل از به نتیجه رسیدن آن صحنه ببرید، سپس به صحنه جدیدی بروید و به آنها اجازه دهید با خود بیندیشند و در عجب باشند که صحنه به چه نتیجه ای میرسد .

 

غافلگیری

اول کاری کنید که مخاطب انتظار یک اتفاق را داشته باشد  ، سپس درست زمانی که مخاطب انتظارش را ندارد آن را را زیر و رو کنید. اطلاعات جدیدی رو کنید یا از پیچش داستانی استفاده کنید تا همه از تعجب انگشت به دهان بمانند .

 

آدم‌های بد

به مخاطبان کاراکتری نشان دهید که با او مخالف باشند و دوست داشته باشند شکست بخورد ، با این کار ، دلایل بیشتری برای حمایت از شخصیت اصلی خواهند داشت ، چون یک آدم بده ماجرا در کار است.

شخصیت های شرور ( ویلن ) ، ابزارهای خوبی برای کشف نقاط قوت، ضعف و انگیزه های قهرمان داستان شما هستند.

 

نکته : کلیف هنگر چیست ؟

کلیف هنگر یا پایان‌ نفس‌گیر/تعلیق فرجام (معلق ماندن عاقبت) یعنی تمام کردن یک سکانس، اپیزود و یا حتی فصل کامل (یا فیلم یا رمانی در یک سری کتاب دنباله‌دار) در نقطه‌ای حساس، نقطه‌ای که در آن تعدادی از شخصیت‌های اصلی یا همه‌ی آن‌ها در معرض خطری بزرگ قرار دارند و مخاطب برای اطلاع یافتن از سرنوشتشان مجبور به صبر کردن است.

 

۵ نکته برای نوشتن سکانس های عالی اکشن در فیلمنامه  :

یک فیلمنامه اکشن ، توصیف صحنه های بسیار بیشتری نسبت به سایر ژانرهای فیلم دارد . چون صحنه های اکشن بسیار بصری هستند.  نوشتن یک فیلمنامه اکشنِ خوب کار سختی است . شما باید بین داستان و سکانس های پرجنب و جوش تعادل برقرار کنید.

 

متن فیلمنامه اکشن را در زمان حال بنویسید

توضیح صحنه هر سکانس اکشن را طوری بنویسید که گویی در حال تماشای آن هستید. از افعال مضارع و حالت معلوم ( از اصطلاحات دستور زبانی / در مقابل حالت مجهول جمله )  استفاده کنید.

 

توضیح صحنه های اکشن را مختصر و واضح نگه دارید

 

صحنه های اکشن را طوری بنویسید که خواندن آن تقریباً به همان اندازه پخش روی پرده سینما زمان ببرد .

این به شما اجازه می‌دهد که روی کلمات نوشته شده‌ای که قرار است توسط بازیگران گفته شود تمرکز کنید، چون کارگردان فقط به طرح اولیه توصیف و توضیح صحنه اکشن نیاز دارد تا تصویر ذهنی شما را به فیلم تبدیل کند .

 

از سرتیترصحنه (slug line) استفاده کنید

نرم افزارهای فیلمنامه نویسی مانند Final Draft و Celtx به شما این امکان را می دهند که سرتیترصحنه را به فیلمنامه خود اضافه کنید.

سرصحنه یا عنوان صحنه  ،  یک صحنه جدید را نشان می دهند و سه اطلاعات مهم  در مورد آن صحنه را انتقال می‌دهد : موقعیت صحنه / لوکیشن دقیق / زمان . اینکه صحنه داخلی است یا خارجی!؟ لوکیشن دقیق صحنه کجاست ؟شب است یا روز ؟

 

زیادی فنی نشوید

نیازی به گنجاندن نماهای دوربین و زوایای دوربین در فیلمنامه نیست.

خودِ کارگردان بعدا این جزئیات را در دکوپاژ فیلمنامه مشخص می کند، دکوپاژ ، فایل نهایی شده چیدمان صحنه ها به ترتیبی است که قرار است فیلمبرداری شوند.

 

جزئیات مربوطه را لحاظ کنید

شما به عنوان فیلمنامه نویس، می توانید تمام صحنه را ببینید، اما خوانندگانی که برای اولین بار فیلمنامه شما را میخوانند مانند شما به داستان نزدیک نیستند.

یک سری جزئیات کلیدی در مورد شخصیت ها، محیط و شرایط را در ابتدای فیلمنامه معرفی کنید تا تصویر کامل را ترسیم کنید.

۶ نکته و ترفند برای نوشتن فیلمنامه اکشن

با این روش ها میتوانید فیلمنامه اکشن خودتان را هیجان انگیزتر کنید :

 

اطلاعات را از مخاطب پنهان نگه دارید

کاراکتر های خود را در موقعیت‌های پرتنش قرار دهید و صحنه‌ها را جور دیگری بچینید تا برق آسا بودن ریتم حفظ شود . این شکلی شما در جزئیات یا “اطلاعات زیادی از حد ” غرق نمی شوید.

پنهان نگه داشتن اطلاعات به ذهن مخاطب فضا می دهد تا ایده هایی را شکل دهد، سوالاتی را بپرسد و علاقه‌اش به داستان حفظ شود .

 

به کاراکترها کاری برای انجام دادن بدهید

موقعیت‌هایی را ایجاد کنید که در آن‌ ، نتوانند اطلاعات یا ابزارهایی را که به شدت به آن نیاز دارند، به دست بیاورند. این آنها را وادار می کند تا تدبیری بیندیشند و برای رسیدن به اهداف خود دست به کار شوند .

 

ماجراهای باورپذیر بنویسید

دستیابی به اطلاعات مورد نیاز را برای شخصیت های خود خیلی آسان نکنید. در این صورت، بینندگان احترام خود را نسبت به آنها و شما به عنوان یک فیلمنامه نویس از دست خواهند داد.

 

به سرعت داستان خود تنوع دهید

صحنه‌های اکشن را با اضافه کردن لحظات توام با تفکر و درونی‌تر متعادل کنید تا به بیننده دوز یکسانی از هیجان و استراحت تزریق کنید .

لحظات بی سر و صداتر  ، موقعیت هایی هستند که در آن میتوانید جزئیات رابطه کاراکترها، افکار و خاطرات یک شخصیت و هر کاری که ممکن است در حین استراحت انجام دهند را نشان دهید .

این فضاها که به اندازه صحنه‌های دراماتیک‌تر اهمیت دارند، به بیننده فرصت می‌دهند تا جهت‌ خود را انتخاب کنند و واکنش‌های خود را پردازش کنند.

 

چالش های سر راه قهرمان خود را بیشتر کنید

یک سری موانع در مسیرشان پرتاب کنید، حتی اگر ندانید که چگونه بر آنها غلبه خواهند کرد. گاهی اوقات ، در تنگنا قرار دادن کاراکتر ها می تواند مهارت های حل مسئله و گره گشایی شما را تقویت کند.

 

یک کار غیر منتظره انجام دهید

صحنه های اکشن به طرز عجیبی قابلیت کسل کننده شدن دارند. مخاطبان دیگر می دانند که باید چه انتظاری داشته باشند و می دانند که احتمالاً چگونه پایان خواهند یافت. با انجام کاری که قبلاً ندیده اند، آنها را غافلگیر کنید.

 

 ۱۰ فیلمنامه اکشن که میتوانید برای الهام گرفتن بخوانید :

از این فیلمنامه ها به عنوان الگوی ساختاربندی فیلمنامه اکشن خود استفاده کنید. به نحوه جذب مخاطب ،  سکانس‌های هیجان زا و وجود تعادل بین کنش و درام احساسی آن ها توجه کنید .

  • گلدفینگر اثر ریچارد مایبوم ، پل دن ،یوهانا هاروود و برکلی ماتر (۱۹۶۴)
  • مهاجمان صندوق گمشده اثر لارنس کاسدان (۱۹۸۱)
  • جان‌سخت اثر استیون ئی. د سوزا و جب استوارت (۱۹۸۸)
  • مأموریت: غیرممکن اثر دیوید کپ و استیون زایلیان (۱۹۹۶)
  • ماتریکس اثر واچوفسکی ها (۱۹۹۹)
  • باشگاه مبارزه اثر جیم اولز  (۱۹۹۹)
  • سرقت در ۶۰ ثانیه اثر اسکات روزنبرگ (۲۰۰۰)
  • فرشتگان چارلی اثر جان اوگست (۲۰۰۰)
  • هویت بورن اثر تونی گیلروی و ویلیام بلیک هرون (۲۰۰۲)
  • مکس دیوانه: جاده خشم اثر جورج میلر، برندان مک‌کارتی و نیک لاتوریس (۲۰۱۵)

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 + 12 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+