سینما اسکولز

مدیر تولید کیست؟ آشنایی با وظایف و مسئولیت ها

کلاس مقدماتی فیلمسازی – مدیر تولید کیست؟ آشنایی با وظایف و مسئولیت های مدیر تولید

 تولید یک فیلم یا یک سریال تلویزیونی به مشارکت افراد بیشتری از گروه نویسندگان، کارگردان و بازیگران بستگی دارد.  تولیدات فیلم و سریال به توانایی و مهارت های گوناگون یک تیم تولیدی متشکل از عوامل پشت صحنه سخت کوش و پر تلاش نیاز دارند. یکی از مهم ترین سِمَت ها در هر فیلمبرداری، مدیر تولید است.

 

 فهرست مطالب :

  • مدیر تولید کیست؟
  • پنج وظیفه کلیدی یک مدیر تولید در حین پیش تولید
  • چهار وظیفه کلیدی مدیر تولید در طول تولید فیلم
  • برای تبدیل شدن به یک مدیر تولید به چه مهارت هایی نیاز دارید؟
  • برای مدیر تولید شدن به چه تحصیلاتی نیاز است؟

 

 مدیر تولید کیست؟

 مدیر تولید – که به طور رسمی ، توسط انجمن کارگردانان آمریکا،  « unit production manager / واحد مدیر تولید » نامیده می شود – مسئول بودجه، برنامه ریزی زمانی فیلمبرداری و مدیریت جنبه های تجاری روزانه یک تولید است. مدیر تولید بر گروهی از عوامل که به عنوان “عوامل زیر خط ” (Below-the-line crew) شناخته می شوند نظارت می کند. “عوامل زیر خط” اصطلاحی است برای همه عوامل یک سریال تلویزیونی یا فیلم سینمایی که عضو بخش های خلاقانه یک اثر نیستند. مدیر تولید به عنوان مدیر ارشد حاضر در دفتر تولید ، مستقیماً به مجری طرح گزارش می دهد. مدیران تولید در تصمیمات خلاقانه یک فیلم دخیل نیستند ، اما تصمیمات مربوط به بودجه دست آن هاست که می تواند تأثیرات عمده ای بر اثر نهایی داشته باشد.

 

 پنج وظیفه کلیدی یک مدیر تولید در حین پیش تولید :

 وظایف یک مدیر تولید در هر بخش از فرآیند تولید فیلم متفاوت است . مدیر تولید در طول پیش تولید، عمدتاً بر روی تهیه یک برنامه راهبردی و زمانبندی دقیق و با جزئیات برای فیلمبرداری تمرکز می کند. مدیر تولید از نزدیک با تهیه کننده، مجری طرح ، دستیار اول کارگردان و دیگران همکاری می‌کند تا فیلمنامه را جهت برنامه ریزی زمانی پروژه و بودجه بندی ها رج بزنند . مسئولیت های مدیر تولید در پیش تولید معمولاً در دفتر تولید انجام می شود.
 وظایف کلیدی او در این زمان عبارتند از:
  1. لوکیشن : مدیر تولید بر جستجو و بررسی اولیه لوکیشن نظارت دارد و تمام برنامه ریزی های مالی تامین لوکیشن را مدیریت می کند.
  2. زمان‌بندی فیلمبرداری: مدیر تولید با تهیه‌کنندگان همکاری می‌کند تا برنامه‌ زمانی دقیقی برای فیلمبرداری تهیه کنند ، برنامه ‌ای که با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی همه بازیگران و عوامل و در دسترس بودن لوکیشن ها باشد.
  3. بودجه بندی: او یک بودجه جاری ایجاد می کند که هزینه عوامل ، تجهیزات و لوکیشن ها را در بر میگیرد .
  4. استخدام عوامل : او برای استخدام عوامل و بستن قرارداد با پخش کنندگان با مجری طرح همکاری می کند.
  5. محل سکونت و حمل و نقل : مدیر تولید تمام وسایل نقلیه و محل اسکان لازم برای بازیگران و عوامل در طول برنامه زمانی فیلمبرداری را هماهنگ می کند.

 

 چهار وظیفه کلیدی مدیر تولید در طول تولید فیلم :

 زمانی که فیلمبرداری شروع شد ، مسئولیت های مدیر تولید به « نظارت بر اجرای درستِ برنامه زمانی پروژه و بودجه ای که تدوین کرده اند » تغییر می‌کند تا مطمئن شود همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش می رود. مدیران تولید معمولا در طول فیلمبرداری، زمان خود را بین کار در دفتر تولید و همکاری مستقیم با عوامل سر صحنه تقسیم می کنند.
 مسئولیت های مدیر تولید در طول فیلمبرداری عبارتند از:
  1. بودجه بندی : مدیر تولید بر بودجه فیلم نظارت دارد . او هر گونه تغییر بودجه در طول تولید را محاسبه می‌کند و کارگردان، تهیه کنندگان و استودیو را در جریان هرگونه انحراف از بودجه اولیه قرار می دهد.
  2. مجوز ها : مدیران تولید موظفند اطمینان حاصل کنند که تمام لوکیشن ها و بازیگران دارای مجوز ثبت‌شده در دفتر تولید هستند. . آن ها همچنین اطمینان حاصل می کنند که تمام مجوزهای لازم برای هر لوکیشن مربوطه گرفته شده باشد .
  3. رابط بین عوامل : مدیر تولید به عنوان رابط بین مقامات محلی ، کارگردان و عوامل عمل می کند. این تضمین می‌کند که همه مقررات محلی رعایت می‌شوند و تولید با خطر تعطیلی روبرو نمی‌شود ، در حالی که به کارگردان و عوامل هم اجازه می‌دهد تا فقط بر روی فیلمبرداری تمرکز کنند.
  4. گزارش تولید : مدیر تولید هرروز یک گزارش تولید روزانه تهیه می کند، که نشان می دهد فیلمبرداریِ آن روز چگونه گذشت و در آن ، هرگونه انحراف از برنامه اصلی تصویربرداری را گزارش می کند.

 

 برای تبدیل شدن به یک مدیر تولید به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

 مدیران تولید باید طیف وسیعی از مهارت ها را دارا باشند و معمولاً تجربه کافی در زمینه های دیگر تولید فیلم هم داشته باشند. مدیریت تولید یک عرصه بسیار پر تقاضا است و افرادی که دوست دارند در شغل مدیریت تولید فعالیت کنند باید مهارت های مهم زیر را داشته باشند:
  • مهارت های سازمانی : داشتن توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت یک تولید پیچیده با افراد متعدد. بخش بزرگی از مدیر تولید بودن، سازماندهی و برنامه ریزی تمام قسمت های پیچیده تولید یک اثر است که در کنار هم باعث ساخت یک فیلم موفق می‌شود.
  • مهارت های ممتاز بودجه بندی و حسابداری : زیر نظر گرفتن بودجه فیلم یکی از مهمترین وظایفی است که یک مدیر تولید بر عهده دارد.
  • مهارتهای ارتباطی عالی : مدیر تولید باید با تهیه کنندگان، کارگردان، مدیران استودیو، سرپرست هر دپارتمان و همچنین ، دولت و مسئولین محلی ارتباط داشته باشد و همکاری کند .
  • داشتن دانش تولید فیلم و تلویزیون : یک مدیر تولید باید فراتر از وظایف شغلی بخصوص خود ، دانش عملی و کارامدی در زمینه تولیدات فیلم های سینمایی و تلویزیونی داشته باشد، چون که آن ها تقریباً باید با تمام دپارتمان های دخیل در تولید یک فیلم ارتباط برقرار کنند و هماهنگی های لازم را انجام دهند .
  • ارتباطات : داشتن یک رابطه کاری خوب با تامین کنندگان تجهیزات و استخدام کنندگان عوامل می تواند به مدیر تولید در حین انجام وظایف و رفتن از تولید یک فیلم به فیلم دیگر کمک کند. هنگام شروع یک تولید جدید، امکان تماس گرفتن و فراخواندن افرادی که به توانایی های آنها اعتماد دارید به شما در برنامه ریزی های پیش تولید بسیار کمک می کند.
  • شناخت قوانین و مقررات : مدیران تولید باید به آیین نامه ها و مقررات ایمنی و بهداشت، بیمه، مسائل اساسی منابع انسانی، قراردادها و قانون کار مسلط باشند.

 

 برای مدیر تولید شدن به چه تحصیلاتی نیاز است؟

 فعالیت به عنوان یک مدیر تولید معمولاً مستلزم داشتن سطح خاصی از تحصیلات و تجربه کاری است . به طور کلی، الزامات شغلی این حیطه شامل موارد زیر است:
  •  مدرک دانشگاهی : این مدرک می تواند مدرک تحصیل در رشته فیلمسازی یا در زمینه موضوعی مرتبط (مانند مدیریت هنری، ارتباطات یا روزنامه نگاری، مطالعات رسانه، نویسندگی یا تئاتر) باشد.
  •  تجربه کار : مدیران تولید معمولاً تجربه کاری زیادی در تولیدات فیلم یا سریال دارند. به طور کلی، افرادی که میخواهند به یک مدیر تولید تبدیل شوند اول با فعالیت در مشاغل سطح پایین تر مانند runner (فردی که دستیار دفتر تولید است و در دفتر و همچنین سر صحنۀ فیلم برداری کارهای مختلفی انجام می دهد) ، دستیار تولید، مدیر لوکیشن ، هماهنگ کننده تولید، حسابدار، منشی تولید، دستیار مدیر تولید، یا گهگاه ، دستیار کارگردان شروع به کار می کنند.
  •  عضویت در اتحادیه سینما یا جامعه صنفی : یک مدیر تولید برای کار در تولید یک فیلم وابسته به جامعه سینما ، باید عضو انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) باشند عنوان شغلی رسمی مورد استفاده برای مدیر تولید،Unit production manager / واحد مدیر تولید است. اگر یک فیلم به انجمن کارگردانان آمریکا وابسته نباشد ، مدیر تولید نیازی به حضور در اتحادیه ندارد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

بیست + 4 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+