سینما اسکولز

مراحل پیش تولید فیلم

مقدمه

به محض اینکه فیلمنامه به پایان رسید  متن آماده ی ساختن شد، پروژه وارد مرحله ی (پیش تولید) می شود. پیش تولید فرایندی است که طی آن فیلمنامه ی نهایی تفکیک و تمام عناصر فیلم برای تولید آماده می شود. مرحله ی پیش تولید شامل موارد زیر است:

  • تفکیک فیلمنامه به چندین جزء
  • تعیین بودجه
  • جذب سرمایه
  • یافتن لوکیشن ها
  • انتخاب بازیگران
  • استخدام گروه فیلم سازی
  • تهیه ی تجهیزات
  • زمان بندی روزهای فیلمبرداری

 

پیش تولید فرآیندی بسیار منظم و روش مند است که به طراحی نقشه ی خانه شبیه است. پیشاپیش درباره ی تمام وجوه فیلم فکر کنید و تلاش تان بر این باشد که پیش از ورود به صحنه تا حد امکان آماده باشید. به خاطر داشته باشید که کارگران بنا وقتی به محل احداث بنا می روند دقیقا می دانند چه کاری باید انجام شود، زیرا همه چیز نه در محل احداث، که پیش تر، وقتی نقشه در حال طراحی بود، آماده شده است. پیمانکار برق و لوله کش ها دستمزد می گیرند تا سیم کشی و لوله کشی ساختمان را انجام دهند نه آنکه در محل منتظر بمانند تا معمار ساختمان در مورد چگونگی احداث آن تصمیم بگیرد. همین موضوع در مورد فیلم هم صادق است. باید به هر بخش از تجهیزات، هر فرد، و هر نما با دقت فکر کرد و برای آن برنامه ریخت تا در زمان فیلمبرداری، با تمرکز بر بازی ها و نه تدارکات، از زمان بهترین بهره حاصل شود. کیفیت تولید با میزان زمانی که صرف پیش تولید می شود ارتباط مستقیم دارد. هرچه پروژه منظم تر باشد، همه چیز در صحنه راحت تر پیش می رود.

پیش از آغاز پیش تولید، وکیل و حسابداری مجرب استخدام کنید تا در بازکردن حساب بانکی برای شرکت تان به شما یاری برساند. این نکته زمانی به طور ویژه باید رعایت شود که سرمایه گذارانی خارج از مجموعه برای تولید اثر سرمایه گذاری کرده باشند.

تولید کاری پیچیده نیست، اما هزاران کار کوچک در آن وجود دارد که باید انجام شود. بنابراین، اگرچه ممکن است اضطراب آور به نظر آید، رویکردی دقیق و سازمان یافته می تواند به راحت تر پیش رفتن فرآیند کمک کند.

حتی فیلمبرداری هایی که از بهترین برنامه ریزی ها برخوردارند با مشکلاتی مواجه می شوند، پس انتظار آن را داشته باشید. هنگامی که این مشکلات رخ می دهند، ناامید نشوید. به یاد داشته باشید اگر فیلمسازی آسان بود، همه فیلمساز می شدند. با فکر کردن به راه حل های ممکن، برای مواجهه با هر مشکلی پیش از وقوع آن آماده باشید.

 

آماده کردن دفترکار

تولید فیلم فرآیندی زمان بر است که می تواند به شغلی تمام وقت بدل شود. مقری برای هماهنگ سازی فعالیت ها، برقراری تماس های تلفنی، نگهداری تجهیزات، و ملاقات بازیگران و عوامل ایجاد کنید. هنگام آماده سازی محل کار، مطمئن شوید که امکانات زیر موجود است:

  • کارت های اعتباری برای استفاده ی کارکنان دفتر
  • چای و قهوه
  • دستگاه کپی، فکس، کامپیوتر، چاپگر
  • فهرست اعضای گروه فیلمسازی بر اساس اطلاعات مراجع محلی فیلمسازی
  • جدیدترین نسخه ی کتابچه راهنمای تلفن
  • آدرس فروشگاه تجهیزات دفتری؛ مراکز تکثیر نسخ، دفاتر پست، مراکز کرایه ی اتومبیل، هتل ها، رستوران ها(که خدمات تحویل در محل نیز داشته باشند)
  • جایی مجهز به میز و صندلی برای برگزاری جلسات و تمرینات
  • وایت بورد و ماژیک
  • حساب های کاربری ایمیل برای فیلم تولیدی
  • شناسایی خدمات پیک منطقه
  • دستگاه پخش دی وی دی و تلویزیون
  • تلفن (خطوط ثابت و همراه) _ شماره تلفنی برای دفتر تولید تهیه کنید
  • یخچالی کوچک حاوی انواع نوشیدنی ها
  • نسخه عای قراردادها، فیلمنامه ی تفکیک شده، قرارداد لوکیشن، و تمام فرم های مربوط به تولید

حتی اگر فیلم مستقل کم هزینه ای می سازید و استطاعت تهیه ی دفتر کار را ندارید، آماده باشید که از خانه تان برای برپایی جلسات استفاده کنید و آدم های بسیاری طی دوره ی فیلمبرداری به خانه تان رفت و آمد کنند. شاید لازم شود که وسایل صحنه، البسه، وسایل مربوط به کارگردانی هنری، و تجهیزات تولید را در خانه تان نگه دارید.

 

مشاوره ی حقوقی

یکی از نخستین گام ها در شروع تولید، استخدام وکیلی زبده است که در امور حقوقی، از جمله عقد قراردادها، کمک تان کند. اگر بودجه تان به اندازه باشد، وکیل می تواند شرکت سهامی یا شرکتی با مسئولیت محدود برایتان تاسیس کند. در بعضی کشورها سازمان هایی وجود دارند که به فیلم سازان مستقل در این زمینه خدمات رایگان یا کم هزینه ارائه می کنند.

هنگام ساختن “زمان دوباره” به یکی از وکلای محلی تلفن زدم و پرسیدم که آیا حاضر است در مقابل ذکر نامش در تیتراژ فیلم، به تولید فیلم کم هزینه ی ما کمک کند؟ او با خوشحالی پذیرفت و یکی از شرکاری پرشور فیلم ما شد، چنانکه حتی در یکی از صحنه های فیلم نیز به صورت سیاهی لشکر حضور دارد.

 

فرم های سلب مسئولیت

فرم های سلب مسئولیت قراردادهای مهمی اند که تهیه کننده را از مسئولیت های مربوط به صحنه حفاظت می کنند. تمام اعضای گروه فیلمبرداری و بازیگران و نیز مالکان محل باید پیش از کار فرمی را امضا کنند تا توافقی مکتوب بین تهیه کننده و عوامل صحنه و بازیگران حاصل شود.

تمام عوامل و بازیگران، و نیز سیاهی لشکرها و کارآموزان باید قراردادی امضا کنند که بر اساس آن، شرکت در مورد هر رویداد یا حادثه ای که در صحنه رخ دهد مسئولیتی نداشته باشد.

وقتی در اماکن عمومی فیلمبرداری می کنید علائمی را نصب کنید و به وسیله ی آن ها به عابران تذکر دهید که فیلمی در حال تولید است و اگر به محل وارد شوند شرکت تولید فیلم هیچ مسئولیتی نخواهد داشت و ممکن است تصویرشان در پس زمینه ی فیلم دیده شود.

مطمئن شوید که تمام سیاهی لشکرها اطلاعات تماس خود را با وضوح کامل در فرم های سلب مسئولیت درج کرده اند و همه ی این داده ها را در یک پایگاه داده ثبت کنید تا با پایان یافتن فیلم بتوانید با آن ها تماس بگیرید.

 

پیش تولید

فیلم نامه ی نهایی را آماده، کپی و مابین عوامل و بازیگران توزیع کنید.

فیلمنامه را به اجزایی تفکیک کنید، شورای تولید را تشکیل دهید و برنامه ی تولید را تدوین کنید.(برنامه ریزی برای فیلم پس از انتخاب و عقد قرارداد لوکیشن ها آسان تر می شود).

دفتر تولید را راه بیاندازید و کارآموزان و کارکنان لازم را در آن مستقر کنید. تجهیزاتی مثل دستگاه کپی، کامپیوتر،فکش، تلفن برای دفتر تهیه کنید.

بیمه و حساب های بانکی شرکت را راه بیندازید و ساختار آن را تعیین کنید. حسابدار و وکیلی مجرب برای کمک به کارتان استخدام کنید.

به دنبال لوکیشن ها بگردید.

برنامه ریزی برای آزمون انتخاب بازیگران اصلی و فرعی را آغاز کنید. با موسسات محلی ای که در زمینه تامین نیرو فعال اند تماس بگیرید.

گفتوگو با عوامل صحنه را آغاز و بر جایگاه عوامل اصلی تمرکز کنید. اگر امکان آن بود، با اتحادیه یا انجمن های مرتبط تماس بگیرید و فهرست عوامل محلی را دریافت کنید.

موافقت نامه ها و قراردادها را برای همکاری عوامل صحنه و بازیگران آماده سازید.

برای تهیه ی دوربین، فیلم خام، تجهیزات نور و صحنه با تامین کنندگان این نوع خدمات مذاکره کنید.

با کسانی که خدمات پس از تولید عرضه می کنند، مانند تدوینگران، لابراتورها، آهنگسازان، و متخصصان جلوه های ویژه تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

یازده − 1 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+