سینما اسکولز

نحوه مواجهه با بازخوردهای منفی: ۶ راه برای پذیرش انتقاد

نحوه مواجهه با بازخوردهای منفی: ۶ راه برای پذیرش انتقاد

چه یک نقد از بازی خود دریافت کرده باشید، یا در مورد پروژه خلاقانه خود از بقیه نظر های منفی بشنوید، بازخورد منفی میتواند باعث دلسردی آدم شود. خوشبختانه، با چند مهارت ساده ارتباطی، می‌توانید یاد بگیرید که بازخوردهای منفی را با دیدی جدید نگاه کنید و از آن ها به عنوان ابزاری برای خودسازی استفاده کنید.

 

چرا باید بازخورد منفی را پذیرا باشیم؟

در حالی که دریافت بازخوردهای مثبت دلگرم کننده است، دریافت انتقاد های تند میتواند دشوار و انرژی گیر باشد. با اینکه همه مرتکب اشتباه می شوند و جای پیشرفت دارند، پذیرش بازخورد انتقادی به شیوه ای مثبت همچنان یک چالش است. یادگیری پذیرش بازخوردهای منفی میتواند عزت نفس شما را تقویت کند، روابط شما را غنی تر کند و احساسات نامطلوب شما را از بین ببرد.

 

۶ نکته برای مدیریت بازخورد های منفی:

تمرین این نکات در موقعیت های واقعی زندگی میتواند به تدریج به شما بیاموزد که به جای ترس از بازخورد منفی از آن استقبال کنید.

۱- سوالاتی بپرسید تا نظر منتقد را شفاف متوجه شوید: بازخورد های مبهم برای هیچ یک از طرفین ماجرا مفید نیستند – گیرنده این نظر نمیداند چگونه بر اساس آن عمل کند، و منتقد هم تغییراتی که انتظار دارد را نمیبیند. هنگام پذیرش بازخوردها، مطمئن شوید که منظور واقعی منتقد را درک کرده اید. اگر چیزی نامشخص بود، سؤالاتی بپرسید تا مشخص شود که چه کاری می توانید برای رفع مشکل یا بهبود عملکرد خود انجام دهید.

 

۲- بدانید که بازخورد منفی، یک حمله شخصی نیست: یک بازخورد منفی درست، در مورد اعمال یا رفتار شماست، نه حمله به شما به عنوان یک شخص. اجازه ندهید بازخوردهای منفی، اعتماد به نفس شما را کاهش دهند چون ارزش شما به نظر دیگران در مورد شما مربوط نیست.

 

۳- اغلب اوقات از افراد نظر بخواهید: اگر از افرادی که در زندگی شما هستند، بخواهید بازخورد صادقانه خودشان را در مورد شما بگویند ، به شما این امکان را می‌دهد که در پذیرش انتقاد های سازنده راحت باشید. علاوه بر این، درخواست بازخورد بیشتر به این معنی است که بعداً نظرات را در بخش‌های کوچکتر و قابل کنترل‌تر دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر سالی یک بار در محل کار در بررسی سالانه خود بازخورد دریافت کنید، ممکن است رئیس شما فهرست طولانی از انتقادات داشته باشد. اما اگر هر سه ماه یک بار با رئیس خود تماس بگیرید تا در مورد عملکرد خود پرس و جو کنید، ممکن است رئیس شما پس از رسیدن بررسی سالانه شما بازخورد جدیدی برای ارائه نداشته باشد.

 

۴- برای پردازش احساسات خود وقت بگذارید: آدم هنگام شنیدن نظرات منفی، به راحتی دچار واکنش احساسی خواهد شد. اگر واکنش تند شما عصبانیت یا حالت تدافعی بود، نفس عمیق بکشید، آرام باشید و احساسات خود را کنترل کنید. اگر منتقد شما، بازخوردش را به شیوه ای محترمانه و با نزاکت ارائه داد، شما هم باید به او احترام بگذارید. هنگامی که فرآیند بازخورد به پایان رسید، اشکالی ندارد که احساسات خود را در خلوت آزاد کنید یا با یکی از عزیزان خود حرف بزنید تا احساسات خود را در درون خود سرکوب نکنید.

 

۵- بازخورد را از دید منتقد خود مشاهده کنید: برای جلوگیری از اینکه به بازخورد منفی خود به دید بدی نگاه کنید، خود را به جای منتقد خود قرار دهید. دیدن موقعیت از منظری متفاوت اغلب به شما کمک میکند تا متوجه شوید آنچه برای شما قابل قبول است ممکن است برای دیگران قابل قبول نباشد.

 

۶- ببینید آن انتقاد سازنده است یا مخرب: بازخورد های سازنده را با جان و دل پذیرا باشید ، اما مراقب بازخوردهای مخرب باشید. حالا تفاوت این دو نوع انتقاد را چگونه تشخیص دهیم؟ انتقاد سازنده به دنبال ایجاد تغییرات مثبت است، پیشنهادات خاصی در مورد چگونگی بهبود ارائه می دهد، و از کسی می آید که نیت خوب و روشنی دارد. از سوی دیگر، کسی که انتقاد مخربی میکند ممکن است دلیلی برای انتقاد خود ارائه نکند، ممکن است انگیزه های پنهانی داشته باشد و از زبان تحقیرآمیز استفاده کند. اگر از همان اول به نظر رسید که منتقد شما نمی خواهد به شما کمک کند، نتیجه بگیرید که احتمالاً ارزش ندارد اجازه دهید آن انتقاد منفی بر کارهای شما تأثیر بگذارد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

2 × 5 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+