سینما اسکولز

وظایف یک تهیه کننده چیست ؟ و شش مرحله پیدا کردن تهیه کننده برای فیلم

آشنایی بیشتر با تهیه کنندگان فیلم : وظایف یک تهیه کننده چیست ؟ و شش مرحله پیدا کردن تهیه کننده برای فیلم 

ساخت یک فیلم مستقل می‌تواند کار بسیار سخت و دشواری باشد. دقیقاً برای همین است که باید یک تهیه کننده خوب و معتبر برای پروژه خود پیدا کنید.

شما به کسی نیاز دارید که از بودجه و هزینه ها سر در بیا‌ورد، با شما خوب کار کند و از دیدگاه خلاقانه شما حمایت کند. در این مقاله، با تمام اطلاعاتی که باید بدانید، یعنی کارهایی که یک تهیه کننده فیلم انجام می‌دهد، و مراحلی که باید طی کنید تا برای پروژه خود یک تهیه کننده بگیرید، آشنا خواهید شد.

 

فهرست مطالب:

  • تهیه کننده فیلم کیست و وظیفه تهیه کننده چیست؟
  • هفت تهیه کننده اصلی در سینما
  • چطور یک تهیه کننده برای فیلم مستقل خود پیدا کنیم؟
  • مرحله اول: یک پکیج برای معرفی و ارائه فیلم آماده کنید.
  • مرحله دوم: با یک ایمیل مختصر و مفید با آنها تماس بگیرید.
  • مرحله سوم: پیگیری کنید.
  • مرحله چهارم: یک واسطه پیدا کنید.
  • مرحله پنجم: در جشنواره ها و بازارها شرکت کنید.
  • مرحله ششم: در صورت نیاز، شیوه خود را عوض کنید.

 

آموزش تهیه کنندگی فیلم

 

تهیه کننده فیلم کیست و وظیفه تهیه کننده چیست؟

تهیه کننده فیلم مسئول پیدا کردن و راه اندازی یک پروژه سینمایی است. این می تواند به معنای همه چیز باشد، یعنی رسیدگی به بخش مالی، استخدام نویسندگان، استخدام کارگردان، استخدام عوامل اصلی تیم خلاق، و نظارت بر تمامی عناصر پیش تولید، تولید و پس تولید، تا اکران.

 

حضور چند تهیه کننده در یک پروژه فیلم اصلاً چیز عجیبی نیست. برخی از تهیه‌کنندگان در ازای واگذاری حقوق داستان، یا کمک مالی به فیلم، فقط اسم خود را نگه می‌دارند. اما بیشتر تهیه‌کنندگان به صورت فعالانه سر صحنه فیلمبرداری کار می‌کنند و با همکاری نزدیک با کارگردان، بر لجستیک تولید از ابتدا تا انتها نظارت دارند.

انجمن تهیه کنندگان آمریکا، سازمان حرفه ای اصلی تهیه کنندگان در هالیوود است.

 

هفت تهیه کننده اصلی در سینما :

در تیتراژ یک فیلم اغلب چند تهیه کننده مختلف ذکر می‌شوند، اما به ندرت مشخص است که هر کدام دقیقاً چه نقشی در ساخت فیلم داشته اند. در تولید یک فیلم افراد متعددی نقش دارند و در برخی موارد، یک نفر مسئولیت چندین نفر را به دوش میکشد.

 

با این اوصاف، در بیشتر موارد، نقش‌ها بین افراد مختلف تقسیم شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند و هر کدام عناوین متفاوتی دارند. از رایج ترین انواع تهیه کنندگان در یک فیلم سینمایی، فیلم کوتاه یا سریال تلویزیونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱ – مدیر اجرایی تولید (Executive producer): مدیران اجرایی تولید معمولاً مبلغ قابل توجهی از پول خود را به یک پروژه اختصاص می دهند و در نتیجه اعتبار بالایی در فیلم کسب می کنند. آنها ممکن است هزینه های اضافی را تامین کنند و به مسائل حسابداری و حقوقی هم رسیدگی کنند.

 

۲ – تهیه‌کننده (producer): او فعالانه سر صحنه‌ فیلمبرداری مشارکت می‌کنند و با همکاری نزدیک با کارگردان، بر لجستیک تولید از ابتدا تا انتها نظارت دارد.

 

۳ – مجری طرح (Line producer) : آن ها کارفرمای یک پروژه هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که پروژه با توجه به زمان و بودجه پیش برود. آنها مسئول بررسی فیلمنامه برای ایجاد سر فصل های اصلی بودجه بندی، برنامه ریزی جدول زمانی تولید، هماهنگی برنامه ها و فعالیت های دپارتمان های مختلف و مدیریت منابع انسانی هم هستند.

 

۴ – تهیه‌کننده خلاق (Creative Producer): او همکاری نزدیکی با کارگردان در زمینه ابعاد خلاقانه و هنری فیلم دارد، استخدام بازیگران را تسهیل می کنند، بر بازنگری فیلمنامه نظارت دارد، تذکرات کارگردان را به اشتراک می‌گذارد، و یک سبک و رویکرد واحد را بین دپارتمان ها هماهنگ می‌کند.

 

۵ – شورانرها (Showrunners): تهیه کنندگان تلویزیونی هستند که یک دیدگاه خلاقانه کلی برای یک سریال دارند و بر کارگردانان مختلفی که برای هر اپیزود استخدام می‌‌شوند نفوذ و مدیریت دارند.

 

۶ – همکار تهیه کننده (Co-producer): او و دستیار تهیه کننده اغلب به جذب بودجه کمک می‌کنند، بر حوزه خاصی از تولید نظارت دارند، یا وظایف خود را با یک تهیه کننده اصلی به اشتراک می‌گذارند.

 

۷ – Impact producer که به عنوان استراتژیست های تعامل نیز شناخته می شوند، تهیه کنندگان بخش بازاریابی و پخش (PMD) هستند. آنها بر انتشار اخبار، پوشش مطبوعاتی و رسانه ای و یافتن پخش کننده برای نشان دادن فیلم به بیشترین مخاطب ممکن تمرکز می کنند.

 

چطور یک تهیه کننده برای فیلم مستقل خود پیدا کنیم؟

چندین مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید تا بتوانید برای پروژه خود یک تهیه کننده فراهم کنید. هر مرحله را با دقت بخوانید و به یاد داشته باشید که یافتن تهیه کننده مناسب تاثیر زیادی بر موفقیت پروژه شما خواهد داشت.

 

مرحله اول: یک پکیج برای معرفی و ارائه فیلم آماده کنید

درک واقع بینانه و روشنی از ابعاد، گستره، بودجه ،هدف پروژه ، و همچنین ژانر، مخاطبان و لحن آن داشته باشید. تهیه کنندگان به اطلاعاتی نیاز دارند که با آن تصمیم بگیرند که آیا پروژه شما با مهارت ها و علایق آنها مطابقت دارد یا خیر. قبل از ملاقات با یک همکار احتمالی، مواد زیر را آماده کنید:

 

  • فیلمنامه تکمیل شده در بهترین شکل ممکن: برای کسب اطلاعات در مورد اینکه چگونه یک فیلمنامه باید به درستی قالب بندی شود، به این کتاب مرجع بسیار مفید، استاندارد هالیوود: راهنمای کامل قالب و سبک فیلمنامه، ویرایش دوم توسط کریستوفر رایلی (۲۰۰۹) مراجعه کنید.
  • یک لاگ لاین قوی، که توضیحی یک یا دو خطی از موضوع فیلم شماست. بهترین ارائه های آسانسوری آن هایی هستند که حال و هوای فیلم را منتقل کنند و در عین حال به طور مختصر وضعیتی که قهرمان اصلی با آن مواجه می‌شود، و همچنین کشمکش اصلی با آنتاگونیست اصلی فیلم را بیان کند.
  • یک تریتمنت دو صفحه ای که روایت فیلم شما را توصیف می‌کند، تقریباً مانند یک داستان کوتاه نوشته می‌شود.
  • بیانیه کارگردان که در یک صفحه یا کمتر، دیدگاه، رویکرد و علاقه شخصی شما به پروژه را شرح می دهد.
  • یک لوک بوک یا دمو ریل ، که مجموعه ای از عکس ها و تصاویر است که زیبایی شناسی مورد نظر شما را برای فیلم شما به اشتراک می گذارد.
  • هر عکس از فیلم یا عکس تبلیغاتی که ممکن است از قبل داشته باشید.
  • لینک شبکه های اجتماعی فیلم شما
  • اطلاعات تماس، معرفی و رزومه

همه این مواد را آماده داشته باشید، اما این پکیج کامل را فقط در صورت درخواست ارائه کنید. بیشتر اوقات – به خصوص در ارتباطات اولیه – برای شروع گفتگو فقط به یک ارائه (Pitch) قوی نیاز دارید.

 

مرحله دوم: با یک ایمیل مختصر و مفید با آنها تماس بگیرید

هنگام پرس و جو در مورد علاقه یک تهیه کننده به همکاری، اولین ایمیل خود را کوتاه و مختصر نگه دارید. پیام‌های طولانی صرفاً به این دلیل نادیده گرفته می‌شوند که تهیه‌کنندگان فیلم – مثل بقیه افراد – زمان کمی دارند و ایمیل های زیادی دریافت می‌کنند. جملات کوتاه و مودبانه بهترین عملکرد را دارند،با یک پاراگراف کوتاه در مورد فیلم بگویید، و یک پاراگراف دیگر توضیح دهید که چرا فکر می کنید این تهیه کننده بخصوص ممکن است برای پروژه شما مناسب باشد.

 

از ارسال فیلمنامه کامل در اولین درخواست خودداری کنید. نهایتاً یک لوک‌بوک کوتاه یا یک تریتمنت دو صفحه‌ای را ضمیمه ایمیل کنید، یا فقط پیشنهاد کنید که اگر خواستند می‌توانید موارد دیگر هم ارسال کنید.

 

به یاد داشته باشید، زمانی که به یک تهیه کننده ایمیل می‌زنید، اساساً از آن‌ها می‌خواهید که به صورت رایگان وقتشان را در اختیار شما قرار دهند. پس حرفه ای و محترم باشید و تمام تلاش خود را برای برانگیختن علاقه آنها انجام دهید.

 

مرحله سوم: پیگیری کنید

اگر پاسخ فوری دریافت نکردید، برای بار دوم، شاید یک یا دو هفته بعد، مودبانه تماس بگیرید. یک جدول زمانی پیشنهادی برای پاسخ دادن تهیه کنید، به عنوان مثال به تهیه کننده اطلاع دهید که ماه آینده در سخنرانی آنها در انجمن فیلمسازان شرکت خواهید کرد و اگر علاقه مند هستند، دوست دارید با آنها ملاقات کنید. اینطوری هم ضرورت کار را نشان می‌دهید هم زیاد سمج به نظر نمی‌رسید.

 

اگر یک تهیه کننده واقعاً برای پاسخ دادن وقت گذاشت و در اولین فرصت، یک جلسه حضوری یا تماس تلفنی را هماهنگ کرد، حتماً تشکر و قدردانی کنید. پس از اینکه یک جلسه ملاقات برنامه ریزی شد، در برابر وسوسه پرسیدن سوال یا توضیحات مقاومت کنید. تا زمان جلسه برنامه ریزی شده صبر کنید و از این زمان برای آماده شدن استفاده کنید.

 

مرحله چهارم: یک واسطه پیدا کنید

اگر از این مراحل شانس نیاوردید، سعی کنید تهیه کنندگان بالقوه را از طریق ارتباطات شخصی جذب کنید. صنعت سینما نسبتاً کوچک و به هم پیوسته است و با توجه به شش درجه جدایی، هر کسی در این صنعت می‌تواند از طریق زنجیره کوتاهی از ارتباطات، با شخص دیگری آشنا شود.

 

در شبکه دوستان و همکاران خود پرس و جو کنید تا زمانی که با شخصی آشنا شوید که هم با تهیه کننده مورد نظر شما آشنا باشد و هم مورد اعتماد او باشد و همچنین بتواند شخصاً شما را تضمین کند.

اگر پروژه شما از سمت یک شخص قابل اعتماد معرفی شود، احتمال اینکه به بالای صف برسید به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

مرحله پنجم: در جشنواره ها و بازارها شرکت کنید

رویدادهای بازار فیلم مثل انجمن پروژه IFP، هفته فیلم مستقل، Tribeca All Access و موارد دیگر مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای شبکه‌سازی و ملاقات با تهیه کنندگانی هستند که به طور خاص برای شکار پروژه‌ها شرکت می‌کنند.

 

مرحله ششم: در صورت نیاز، شیوه خود را عوض کنید

 اگر تمام تلاش‌های شما برای جذب یک تهیه کننده که به پروژه شما اعتقاد داشته باشد و مشتاق حمایت شما باشد شکست خورد، پس به ارزیابی مجدد ایده فیلم خود فکر کنید. آیا بر اساس بازخوردهایی که در طول مسیر جمع آوری کرده اید، می توانید پیشرفت هایی ایجاد کنید؟

ببینید که چه چیزی در مورد پلات یا ارائه شما از پروژه کار نمی‌کند، مسیر را اصلاح کنید و دوباره امتحان کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

هفت + 8 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+