سینما اسکولز

وظیفه و کار تهیه کننده چیست ؟

وظیفه و کار تهیه کننده چیست ؟

جایزه اسکار بهترین فیلم معرفی می‌شود و روی صحنه، برای دریافت جایزه اسکار، افرادی حضور پیدا می‌کنند که ستاره‌های فیلم یا حتی کارگردان فیلم نیستند! آنها تهیه‌ کنندگان فیلم هستند.
ولی با این که تهیه‌کنندگان پرقدرت هالیوود در فیلم‌ها به شهرت می‌رسند، واقعیت اکثر کارهای تهیه کنندگی ، یعنی مدیریت تدارکات پروژه، بودجه ها و شخصیت‌ها اینقدرها هم پر زرق و برق و باشکوه نیست .
وظیفه اصلی تهیه‌کننده فیلم این است که تضمین کند روند تولید فیلم بدون مشکل انجام می‌شود و فیلم به‌موقع و در حد بودجه ساخته شود. حواستان باشد ! این کار نیاز به مجموعه وسیعی از مهارت دارد .

 

فهرست مطالب :

  • تهیه کننده کیست؟
  • وظایف تهیه کننده در طول پیش تولید فیلم
  • وظایف تهیه کننده در طول تولید فیلم
  • وظایف تهیه کننده در طول پس تولید فیلم
  • انواع تهیه کنندگان 
  • مهارت ها و تجربیات مورد نیاز برای تهیه کننده شدن

 

تهیه کننده کیست؟

تهیه کننده شخصی است که مسئول یافتن و آغاز کار یک پروژه است. مثلا تامین مالی پروژه ؛ استخدام نویسندگان، کارگردان و اعضای کلیدی تیم خلاقانه پروژه؛ و نظارت بر تمامی بخش های پیش تولید، تولید و پس تولید، تا زمان انتشار و اکران فیلم.
اینکه تولید یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی چندین تهیه کننده داشته باشد، اتفاق غیر عادی نیست. مثلاً برخی از تهیه‌کنندگان در ازای واگذاری حقوق به فیلم یا کمک مالی به فیلم  ، اسم خود را در عنوان فیلم میزنند .
اما اکثر تهیه کنندگان به صورت فعال سر صحنه فیلمبرداری کار می کنند و در تعامل نزدیک با کارگردان بر جزئیات و سازوکار تولید فیلم از ابتدا تا انتها نظارت می کنند.

 

وظایف تهیه کننده در پیش تولید فیلم :

تهیه کننده یکی از اولین افرادی است که کار در فیلم را آغاز میکند . در طول پیش تولید، تهیه کننده برای جمع آوری سرمایه و تامین مالی فیلم تلاش می کند.
تهیه کننده در تلاش برای فروش پروژه و تامین بودجه ، تیم خلاقانه کوچکی را گرد هم می آورد تا به آماده شدن ارائه فیلمنامه به شرکت های تولید فیلم ، شبکه ها یا استودیوها کمک کنند.
تهیه‌کننده همراه با تیم نویسندگان، برای یافتن کارگردان مناسب برای فیلم همفکری می‌کند (اگر کارگردان از قبل به پروژه ملحق نشده باشد ) و ممکن است برای نقش‌های اصلی به سراغ چند بازیگر مشهور هم برود.
یک تهیه‌کننده موفق از یک شرکت تولید فیلم یا استودیو چراغ سبز را دریافت می‌کند یا از سرمایه‌گذاران برای آغاز کار فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی کمک مالی میگیرد .

 

وظایف تهیه کننده در طول تولید فیلم :

با شروع تولید فیلم، مسئولیت های تهیه‌کننده به موارد زیر تغییر پیدا می کند:

  • آنها با کارگردان همکاری می کنند تا عوامل کلیدی بخش خلاقانه فیلم ، مانند فیلمبردار (مدیر فیلمبرداری)،  طراح تولید و بازیگران را استخدام کنند .
  • یک مجری طرح استخدام می کنند تا بودجه و برنامه ریزی ها را جفت و جور کند.
  • به پروژه مشاوره می دهند و بر هر تصمیم خلاقانه بزرگی که گرفته میشود مهر تایید میزنند .
  • تمام فعالیتهای آماده سازی و تجاری را مدیریت می کنند.
  • بر تمام جنبه های تولید فیلم از طریق کارکنان تولید نظارت می کنند.
  • اطمینان حاصل میکنند تولید فیلم طبق برنامه و با توجه به بودجه پیش برود.

 

وظایف تهیه کننده در طول پس تولید فیلم :

تهیه کننده است که تصمیماتِ کلیدی مربوط به برنامه ریزی برای بازاریابی فیلم از جمله روابط عمومی، تبلیغات، توزیع و انتشار را می گیرد.

 

انواع تهیه کنندگان :

در تیتراژ فیلم اغلب نام چندین تهیه کننده مختلف ذکر میشود ، اما به ندرت مشخص است که هر کدام دقیقا چه نقشی در ساخت فیلم داشته اند! تهیه کنندگی فیلم مجموعه ای از سِمَت ها را در بر می گیرد و در برخی موارد، یک نفر وظایف همه را به دوش میکشد !
با این حال، در بیشتر موارد، نقش‌ها بین افراد مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام عنوان متفاوتی دارند.

از جمله رایج ترین تهیه کنندگان عبارتند از:

تهیه‌کنندگان اجرایی یا مدیر اجرایی تولید

آن ها معمولاً مبلغ قابل‌توجهی از پول خودشان را به یک پروژه اختصاص میدهند و در نتیجه اعتبار بالایی در فیلم کسب می‌کنند. آنها همچنین ممکن است هزینه های اضافی فیلم را هم تامین کنند و  به مسائل حسابداری و حقوقی رسیدگی کنند.

 

تهیه کنندگان

تهیه کنندگان به صورت فعال سر صحنه فیلمبرداری کار می کنند و در تعامل نزدیک با کارگردان بر جزئیات و سازوکار تولید فیلم از ابتدا تا انتها نظارت می کنند.

 

مجریان طرح

سر کارگران تولید یک فیلم هستند، و حواسشان هست که زمان بندی و هزینه های فیلم درست پیش برود .
آنها مسئول رج زدن فیلمنامه برای تخصیص بودجه به بخش های مختلف تولید ، برنامه ریزی جدول زمانی فیلمبرداری ، هماهنگی برنامه ها و فعالیت های بخش های مختلف و مدیریت منابع انسانی هستند.

 

تهیه‌کنندگان خلاق

در زمینه مسائل هنری با کارگردان همکاری نزدیک دارند . آنها راه استخدام بازیگران و هنرمندان را هموار می کنند، بر بازنگری فیلمنامه نظارت می کنند، نکات و نظرات کارگردان را به بقیه می‌رسانند ، و یک سبک و رویکرد یکپارچه را بین دپارتمان های مختلف فیلم هماهنگ می کنند.

 

شورانرها

تهیه‌کنندگان تلویزیونی هستند که یک ایده خلاقانه کلی برای یک سریال دارند و بر کارگردانان مختلفی که برای کارگردانی هر اپیزود از فیلم انتخاب میشوند نفوذ و کنترل دارند.

 

تهیه‌کنندگان مشترک و مباشران تهیه‌کننده

اغلب در جمع آوری سرمایه کمک می کنند، بر حوزه خاصی از تولید نظارت می کنند، یا وظایف خود را با یک تهیه کننده اصلی سهیم مشوند .

 

تهیه کنندگان دیگر

تهیه کنندگان دیگری هم هستند که به عنوان متخصصان تعامل نیز شناخته می شوند، آن ها تهیه کنندگان مخصوص بازاریابی و توزیع فیلم (PMD) هستند که بر انتشار اخبار فیلم ، گرفتن پوشش مطبوعاتی و رسانه ای  و یافتن توزیع کننده ای که بیشترین حد مخاطبان را برای اکران فیلم جذب کند تمرکز می کنند.

 

تهیه کننده میدانی

تهیه کننده میدانی در سینما، شخصی است که در تولید فیلمی که در یک لوکیشن غیر استودیویی فیلمبرداری میشود، به تهیه‌کننده کمک می‌کند. در تلویزیون، یک تهیه کننده ویدیویی از راه دور کار می کند تا به تولید یک قطعه از تولید کلی فیلم کمک کند .

 

مهارت ها و تجربیات مورد نیاز برای تهیه کننده شدن :

تهیه‌کنندگان اغلب در سراسر صنعت سرگرمی تجربه دارند. برخی از تهیه کنندگان به عنوان بازیگر شروع به کار کردند، در حالی که برخی دیگر به عنوان نویسنده، کارگردان، عوامل پشت صحنه یا به عنوان مدیران استودیویی تجربه دارند.
اکثر تهیه کنندگان نوعی تحصیلات متوسطه دارند، چه از دانشگاه فیلم باشد چه از دانشکده کسب و کار . با این حال، بهترین تحصیلات برای یک تهیه کننده از تجربه کار در تولیدات فیلم حاصل می شود.

 

ویژگی های کلیدی مورد نیاز برای کار به عنوان یک تهیه کننده:

  • میل و اشتیاق به ساختن فیلم سینمایی یا تلویزیونی
  • مدیریت پروژه و مهارت های سازمانی قوی
  • تفکر خلاق و توانایی حل مسئله
  • تجربه کسب و کار
  • تجربه مدیریت
  • تجربه تولید فیلم
  • ارتباطات عالی
  • انگیزه، پشتکار، و قاطعیت
  • نترس بودن
  • قدرت متقاعد کردن
  • حفظ آرامش موقع موقعیت های پراسترس

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده + شانزده =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+