سینما اسکولز

پرسونا روی صحنه چیست؟ نکاتی در مورد خلق پرسونا

پرسونا روی صحنه چیست؟ نکاتی در مورد خلق پرسونا

یکی از شروط اساسی و ضروری برای یک اجراگر موفق، داشتن پرسونا روی صحنه قوی و با اعتماد به نفس است، اما به این نکته هم توجه کنید که هر هنرمند اجراگر موفق ، در زندگی شخصی خودش به اندازه وقتی که روی صحنه است، پر سر و صدا و با اعتماد به نفس نیست.
هنرمندان در حین اجرا به پرسونای صحنه ای خود که به دقت خلق کرده‌اند تکیه می کنند تا این آزادی و اجازه را داشته باشند که به گونه ای اجرا کنند که ممکن است به طور طبیعی در خارج از صحنه نمایش و در زندگی خصوصی اینگونه نباشند .

 

فهرست مطالب :

  • پرسونای روی صحنه چیست؟
  • سه دلیل برای خلق پرسونای روی صحنه 
  • پنج نکته در مورد خلق یک پرسونای صحنه ای تأثیرگذار

 

پرسونای روی صحنه چیست؟

پرسونای روی صحنه ، شخصیت و کاراکتری است که هنرمند در اجرا برای خود اتخاذ میکند . واژه « پرسونا » کلمه ای لاتین و به معنای “نقاب” است ، و مفهوم پرسونای صحنه از زمانی وجود داشته که انسان شروع به روایت پردازی کرده است.
پرسوناهای روی صحنه‌ می‌توانند کاراکترهایی خیالی و متمایز از خودِ بازیگر ، یا نسخه‌هایی اغراق شده از شخصیت خود هنرمند باشند، اما پرسونا معمولاً از اجرا تا اجرا ثابت می‌ماند.

 

۳ دلیل خلق پرسونای روی صحنه :

چرا داشتن یک پرسونای صحنه‌ای مجزا ، یک ابزار مفید برای بازیگران یا نوازندگان است؟ 

برون گرایی :

پرسونای روی صحنه می تواند نسخه بسیار اغراق شده تر و احساسی تر از خودِ اجراگر در زندگی شخصیش باشد!  و به او کمک کند روی صحنه ، فرد برون گراتری باشد.

رهایی:

برخی از هنرمندان دریافته‌اند که ایجاد یک پرسونای روی صحنه مجزا می تواند به آن ها آزادی و رهایی ببخشد تا کارهایی را در اجرای زنده خود انجام دهند که در غیر این صورت در زندگی خصوصی خود انجام نمی دادند.

تفکیک :

داشتن پرسونای روی صحنه برای هنرمندان راهی برای محافظت و جداسازی زندگی شخصی و خانوادگی آن ها و انتخاب آنچه که میخواهند با عموم مردم به اشتراک بگذارند هم هست .

 

۵ نکته در مورد ایجاد یک پرسونای صحنه ای تأثیرگذار :

خلق یک پرسونای صحنه‌ای خوب ممکن است سال ها طول بکشد. ساختن پرسونای صحنه‌ای حاصل یک فرآیند طولانی آزمون و خطا و تجربه کردن است.
شما اول باید آن را برای خودتان و شخصیت خودتان بسنجید ، بعد واکنش مخاطبان به پرسونای خود را آزمایش کنید. در نهایت، این فرآیند آزمون و خطا با پرسونای روی صحنه ای که میخواهید خلق کنید به شما کمک می کند سبک خود را پیدا کنید و هنر خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید !

 

این ابزارها میتوانند هنگام کار روی خلق پرسونای صحنه‌ای به شما کمک کنند :

۱٫ شخصیت خودتان در بیرون از صحنه اجرا را با آن ادغام کنید

خیلی از نوازندگان به جای مقابله بر ویژگی های طبیعی خود، آنها را در پرسونای صحنه‌ای خود ادغام میکنند.
به کارگیری بخشی از وجودِ طبیعی خودتان می تواند این انتقال از زندگی عادی به اجرا را بسیار آسان تر کند .
مثلا « میچ هدبرگ »  ،استندآپ کمدین آمریکایی ، در زندگی خصوصی خود بسیار خجالتی و ضد اجتماعی بود ! او به جای مبارزه با ماهیت طبیعی خود که تا حدودی خجالتی و بی دست و پا بود، آن را با پرسونای صحنه ای خود تلفیق کرد.
او در استندآپ کمدی هایش  ، با یک عینک آفتابی ظاهر می‌شد، به زمین خیره می‌شد و به حالتی عجیب غریب و بریده بریده شوخی میکرد .
اگرچه به دست آوردن این مدل پرسونا برای اکثر افراد کار سختی است، اما برای هدبرگ خیلی واقعی و اصیل به نظر میرسید و به شکلی کلاملا یکدست و خوب در پرسونای روی صحنه‌ای او گنجانده شده بود.

۲٫ دنبال پرسونایی بگردید که به نظرتان به شما آزادی میبخشد 

برخی از اجراگران احساس می‌کنند که خلق یک پرسونای کاملاً جدید می تواند به آنها کمک کند پتانسیل خلاقانه خود را بروز دهند .
مثلا دیوید بویی در زندگی شخصی خود فردی خجالتی بود، بنابراین، برای غلبه بر شخصیت خجالتی  خارج از صحنه خود، کاراکتر زیگی استارداست را خلق کرد.
پرسونای روی صحنه دیوید بویی ،یعنی زیگی استارداست، یک ستاره راک لذت‌گرا و عجیب بود که که آورنده پیام های موجودات فرازمینی ست . کاراکتر زیگی به بویی اجازه میداد تا از شخصیت خود خارج شود و در قالب فردی کاملاً متفاوت روی صحنه زندگی کند.

۳٫ از هنرمندانی که ستایش‌شان میکنید الگوبرداری کنید

به هنرمندانی که الهام بخش شما هستند خوب دقت کنید. ایمی واینهاوس بخاطر صدای بسیار مشهور و موسیقی سول چشم‌آبی معاصرش شناخته شده است ، اما واینهاوس تا دوره نوجوانی شروع به گوش دادن به موسیقی سول نکرده بود .
هنگامی که هنرمندانی مانند اوتیس ردینگ و آریتا فرانکلین را کشف کرد، توانست سبک نمادین خود را خلق کند و صدا و پرسونایی پیدا کند که او را به یک اسطوره تبدیل کرد .
شاید شما بتوانید به راحتی از طریق انتخاب و گلچین کردن یک سری ویژگی هایی که از اجراگران مورد علاقه تان میپسندید ، یک پرسونای صحنه‌ای خوب برای خود خلق کنید !

۴٫ یک فضای امن برای آزمون و خطا پیدا کنید

همه اجراها آزمون و خطا دارند . حتی حرفه ای ترین و طبیعی ترین اجراگران ،  سال ها و سال ها تمرین کرده اند تا بر سبک و صدای خودشان مسلط شوند .
« لیدی گاگا » کار خود را در کاباره ها و سالن های موسیقی کوچک اطراف شهر نیویورک شروع کرد و مدت زیادی طول کشید تا ظاهر و استایل ویژه خودش را خلق کند. یک گروه یا سالن تئاتری را پیدا کنید که از شما حمایت کنند و به شما فرصتی برای تمرین روی صحنه بدهند تا پرسونای روی صحنه خودتان را به کمال برسانید .

۵٫ برای هنر خود زمان بگذارید و تمرین کنید

همه هنرمندان بزرگ از صمیم قلب به هنر خود پایبند هستند و برای آن زمان میگذارند . مهمترین بخش خلق یک پرسونای روی صحنه‌ای خوب این است که حسابی تمرین کنید و برای رسیدن به آن زحمت بکشید .
نام « باب دیلن » ، در اصل رابرت اَلن زیمرمن بود و در یکی از مناطق روستایی مینه سوتا بزرگ شد.
زمانی که تصمیم گرفت توانایی خود  در موسیقی فولکلور را محک بزند، نامش را تغییر داد (به افتخار شاعر دیلن تامس) و یک سبک آوازی خاص و شخصیت خارج از صحنه تندی را انتخاب کرد که به خصلت پرسونای صحنه ای او تبدیل شد.
سرسپردگی او به پرسونای روی صحنه و صدای خودش ، کلید توسعه سبک و افزایش محبوبیت او بود. هرچه یک اجراگر بیشتر اجرا کند ، بیشتر از نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یک هنرمند آگاه خواهد شد .
پرسونای روی صحنه نیاز به اعتماد به نفس و تعهد کامل هنرمند پشت نقاب دارد. یک پرسونا ممکن است در ابتدا احساس ساختگی بودن داشته باشد، اما هرچه بیشتر به آن پایبند باشید و آن را تمرین کنید، کم کم طبیعی تر احساس خواهد شد.

برای مشاهده ده ها عنوان آموزش بازیگری کلیک کنید

دیدگاه‌ها (0)

*
*

ده + هجده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+