سینما اسکولز

چطور از دالی شات برای دگرگون ساختن فیلم خود استفاده کنید ؟

چطور از دالی شات برای دگرگون ساختن فیلم خود استفاده کنید؟

نماهایِ حرکتی دالی ، با نصب دوربین روی یک سکوی چرخدار که در امتداد مجموعه ای از ریل ها حرکت می‌کند، فیلمبرداری می شوند. نماهای دالی می توانند جلوه های خیره کننده ای در فیلم ایجاد کنند.

 

فهرست مطالب :

  • دالی شات چیست؟
  • ۵ نوع دالی شات
  • به چه منظور از دالی شات استفاده می‌کنیم ؟
  • ۵ نمونه از دالی شات
  • تفاوت بین دالی شات و ترکینگ شات چیست؟
  • تفاوت بین سیستم دالی و استدی‌کم چیست؟

 

دالی شات یک تکنیک فیلمبرداری تلویزیونی و سینمایی است که به کارگردانان و فیلمبرداران کمک می کند تا به صحنه عمق ببخشند. سیستم دالی دوربین امکان دستیابی به حرکات نرم و روان دوربین و ایجاد جلوه های سینمایی را فراهم می‌کند که می تواند لایه جدیدی را به فیلم شما اضافه کند.

 

دالی شات چیست؟

برای گرفتن دالی شات، دوربین روی یک دالی نصب می‌شود ، سکوی چرخداری که روی ریل‌های قابل تنظیم قرار می‌گیرد و و دوربین و فیلمبردار روی این صفحه متحرک حرکت می‌کنند. اپراتور دوربین، دالی را یا به سمت سوژه میبرد (دالی به جلو یا دالی‌-این)، یا از سوژه دور می‌شود (دالی به عقب یا دالی-اوت)، یا پهلو به پهلو در طول صحنه حرکت میکند (حرکت تراولینگ) تا نمایی بی لرزش و کنترل‌شده ضبط کند. در اکثر تولیدات فیلم،دالی‌های دوربین معمولاً توسط اپراتور دوربین، دستیار فیلمبردار و گریپ کنترل می‌شود.

راه دیگری که فیلمسازان می توانند دالی شات بگیرند، استفاده از «dolly cart» است که به جای ریل، روی چندتا چرخ حرکت می کند. با این حال، dolly cart ها به سطحی صاف نیاز دارند تا چرخ‌های آن راحت حرکت کند، در غیر این صورت، چرخ‌ها ممکن است روی سطحی ناهموار گیر کنند و ثبات تصویر را به خطر بیندازند.

 

۵ نوع دالی شات :

چند نوع دالی شات وجود دارد که در فیلمسازی استفاده می شود.

  1.  حرکت دالی این (dolly in) یا حرکت به طرف جلو: برای دالی این، دوربین روی دالی به سمت سوژه حرکت می کند و یک تصویر از نمای نزدیک می‌گیرد . هرچه دالی به سمت سوژه نزدیکتر می‌شود، اپراتور دوربین ممکن است نیاز داشته باشد که فوکوس را در طول پلان به صورت دستی تنظیم کند.
  2.  حرکت دالی اوت (dolly out) یا حرکت به طرف عقب : برای دالی اَوت، اپراتور دوربین دالی را از سوژه دور میکند. درست مثل دالی این ، همانطور که دالی از سوژه در این نما دور می‌شود، ممکن است اپراتور دوربین نیاز داشته باشد که سوژه را به صورت دستی در فوکوس نگه دارد.
  3. دالی زوم : در این نوع دالی شات ، حین اینکه دوربین روی دالی به سوژه نزدیک می‌شود ، دوربین زوم اَوت می‌کند. نمای دالی زوم می‌تواند کاری کند پس‌زمینه نزدیک‌تر به نظر برسد یا آن را دورتر جلوه دهد در حالی که اندازه سوژه روی صفحه همان است و یک خطای دید ایجاد می‌کند. این مدل ، با یک نمای زوم معمولی که صرفاً کل تصویر را بزرگ‌نمایی یا کوچک نمایی می‌کند متفاوت است.
  4. حرکت تراولینگ یا ترکینگ : دالی روی ریل (ترکینگ) به دوربین اجازه می‌دهد تا شخصیت‌ها را در حین حرکت در قاب دنبال کند. در این نوع دالی شات، دوربین به جای جلو و عقب رفتن بر ریل به چپ و راست حرکت می‌کند و در حین حرکت شخصیت ها، وسعت جهان پیرامونشان را هم نمایان میکند .
  5.  دابل دالی شات (Double dolly) : این مدل دالی شات توسط کارگردان افسانه ای ، اسپایک لی ، محبوب شد. یک Double Dolly Shot از همان تنظیمات سنتی دالی را استفاده میکند که در آن ، دوربین و اپراتور دوربین روی یک دالی قرار می‌گیرند، فقط اینکه بازیگر مستقیماً روبروی دوربین قرار می‌گیرد .

 

به چه منظور از دالی شات استفاده می‌کنیم ؟

نماهای دالی می توانند مجموعه وسیعی از جلوه ها را ایجاد کنند و فیلم شما را متحول کنند . از دالی شات می‌توان به این دلایل استفاده کرد :

  1. برای نمایاندن محیط : فیلمساز می‌تواند از دالی شات استفاده کند تا به بینندگان ، وسعت واقعی محیط فیلم و جایی که شخصیت در آن قرار دارد را نشان دهد. یک مثال از این حالت زمانی است که یک صحنه با نمای نزدیک از یک سوژه شروع می شود و سپس به تدریج به عقب می آید، سوژه در قاب باقی می ماند در حالی که نمای دالی شات ، به آرامی بیشتر محیط را در معرض دید قرار می دهد.
  2. برای ایجاد نزدیکی : به آرامی نزدیک شدن به یک سوژه، فاصله بین آن ها و مخاطب را کاهش می دهد، ما را به کاراکتر نزدیکتر می‌کند و احساس ارتباط عاطفی و صمیمیت قوی ایجاد می کند.
  3. برای ایجاد حس انزوا و جداسازی : وقتی با دالی به طرف جلو حرکت می‌کنید و همزمان با دوربین زوم اَوت می‌کنید، همینطور که دالی به سمت جلو حرکت می‌کند ، به نظر می‌رسد پس‌زمینه پشت سوژه کش پیدا میکند ولی اندازه سوژه روی صفحه ثابت می‌ماند . این می تواند یکجور حس جداسازی و انزوا داشته باشد، چون که همه چیز از شخصیت دور می شود و به این حس که چقدر تنها هستند دامن می‌زند.   با حرکت دادن دوربین رو به عقب و زوم-این کردن هم می توانید به چنین حسی دست پیدا کنید. با حرکت دادن دوربین رو به عقب و زوم کردن روی سوژه، پس‌زمینه نزدیک‌تر می‌شود و اطراف سوژه‌ها فشرده می‌شود تا زمانی که تنها سوژه‌ها در صحنه باشند.
  4. برای مجسم ساختن موانع: نماهای دالی برای نمایاندن موانع هم محشر عمل می‌کنند، مثلاً شخصیت هایی که با یک چالش جسمانی روبرو هستند. دالی شات می‌تواند نوعی احساس عذاب یا ناامیدی ایجاد کند، همینطور که دنیای واقعی بالای سر آن ها کشیده می‌شود و ناگهان برای شخصیت بسیار دور از دسترس یا خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.
  5. برای ایجاد تاثیرات روانی : نماهای دالی می توانند کاری کنند که محیط ، کج و معوج و باریک به نظر برسد و احساسی سرگیجه آور یا سورئال ایجاد کند. گاهی اوقات از این نماها برای به تصویر کشیدن حس مصرف مواد مخدر، پارانویا یا بیماری روانی در یک فیلم استفاده می شود.

 

۵ نمونه دالی شات در سینما :

از ارواح خبیثه (۱۹۸۲) گرفته تا مالکوم ایکس (۱۹۹۲)، نمونه‌های مختلفی از دالی شات های خفن در طول تاریخ سینما وجود دارد که به چند نمونه از آن ها می پردازیم.

  1. سرگیجه (۱۹۵۸) : آلفرد هیچکاک در این فیلم نمادین باعث شهرت دالی شات شد ، جایی که دو کاراکتر اصلی فیلم را به تصویر می‌کشد که از پله‌ها بالا می‌روند و به ارتفاعات سرگیجه‌آوری می‌رسند و این احساس را با نشان دادن کش آمدن راه پله با دالی زوم ، زمانی که یکی از شخصیت‌ها به پایین نگاه می‌کند، تشدید می‌کند.
  2. مالکوم ایکس (۱۹۹۲) : دابل دالی شات مشهور اسپایک لی در مقدمه چینی برای رسیدن به نقطه اوج فیلم استفاده شده است. مالکوم ایکس (با بازی دنزل واشنگتن) نشان داده می شود که در خیابان در حال راه رفتن است، جایی که به ترور شدن او ختم می شود. از دابل دالی شات برای به تصویر کشیدن حالت خویشتنداری مالکوم ایکس در مواجهه با مرگ و اجتناب ناپذیر بودن مرگ او استفاده می شود.
  3. ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱) : کارگردان فیلم ، پیتر جکسون ، از یک نمای دالی زوم برای نشان دادن نیروهای تاریک در یک نما استفاده می‌کند ، دوربین را به دل جنگل می‌برد و همینطور که با دوربین زوم می‌کند دالی را به سمت عقب می‌برد. این کار یک حالت اعوجاج یافته و مشوش ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد جنگل در حال نزدیک شدن به کاراکتر فرودو است.
  4. ارواح خبیثه (۱۹۸۲) :  در حالی که مادر از پله‌ها بالا می‌رود و به سمت اتاق دخترش می‌دود تا او را نجات دهد، خودش را در راهرویی بی‌پایان می‌بیند. کارگردان از دالی زوم برای ایجاد این افکت استفاده می‌کند ، با دوربین تصویر را زوم اَوت میکند در حالی که با دالی به سمت سوژه حرکت می‌کند.
  5. رفقای خوب (۱۹۹۰) : در صحنه غذاخوری مشهور فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، پس‌زمینه‌ای را می‌بینیم که به آرامی به  هنری هیل و جیمز کانوی نزدیک می‌شود، همینطور که هشدار یک “دوست” اوباش به دیگری ، لحن متفاوتی به خود می‌گیرد.

 

تفاوت بین دالی شات و ترکینگ شات چیست؟

در یک دالی شات ، دوربین می تواند رو به جلو، عقب یا به موازای سوژه حرکت کند. ترکینگ شات ، نمایی است که در آن دوربین در طول صحنه پهلو به پهلوی یک سوژه او را دنبال می‌کند و او را در قاب نگه می‌دارد. در حالی که بعضی دالی شات ها ترکینگ شات هستند ، ولی همه ترکینگ شات ها روی دالی فیلمبرداری نمی‌شوند .

 

تفاوت بین سیستم دالی و استدی‌کم چیست؟

« استدی‌کم » یک دستگاه قابل حمل و پوشیدنی است که به اپراتور دوربین اجازه می دهد آزادانه با دوربین حرکت کند، در حالی که دوربین را هم حفظ می‌کند تا نمایی نرم و کنترل شده گرفته شود . سیستم دالی با نصب دوربین روی یک نوع ارابه و حرکت دادن آن روی ریل کار می کند. هر دو ابزار نمایی بدون لرزش و نرم می‌گیرند،ولی حرکت دالی محدودتر از استیدی‎کم است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

2 + شانزده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+