سینما اسکولز

چطور انواع ژانر فیلم را تشخیص دهیم ؟ راهنمای مبتدیان برای آشنایی با ۱۳ ژانر فیلم

چطور انواع ژانر فیلم را تشخیص دهیم ؟ راهنمای مبتدیان برای آشنایی با ۱۳ ژانر فیلم

ژانر ، یعنی دسته بندی موضوعی یا سبکیِ یک فیلم . در این مقاله با مشخصات هر ژانر مختلف، از ماجراجویی گرفته تا فیلم های علمی تخیلی آشنا می‌شوید .

 

فهرست مطالب :

  • ژانر چیست؟
  • زیرژانر به چه معناست ؟
  • ژانر اکشن
  • ژانر ماجراجویی
  • ژانر کمدی
  • ژانر درام
  • ژانر فانتزی
  • ژانر ترسناک
  • ژانر موزیکال
  • ژانر معمایی
  • ژانر عاشقانه
  • ژانر علمی تخیلی
  • ژانر ورزشی
  • ژانر تریلر
  • ژانر وسترن

 

ژانر چیست؟

ژانر فیلم، مقوله‌ ای است که یک فیلم‌ را طبق عناصر روایی یا سبکی تعریف می‌کند. ژانر یک فیلم می تواند به تعیین شخصیت ها، صحنه، ساختار پلات و لحن کمک کند. برای مثال، فیلم‌های ژانر اکشن معمولاً صحنه‌های مبارزه و نماهای حرکت آهسته دارند. فیلم‌های ترسناک اغلب دارای پرش ترسناک یا جامپ اسکر هستند و بیشتر کنش دارند تا دیالوگ.

 

ژانرهای اصلی فیلم عبارتند از اکشن، ماجراجویی، کمدی، درام، فانتزی، ترسناک، موزیکال، معمایی، عاشقانه، علمی تخیلی، ورزشی، تریلر (دلهره‌آور) و وسترن . فیلم‌های جنگی و فیلم‌های زامبی نمونه‌ هایی از موضوعاتی هستند که می‌توانند ژانرهای مختلفی از اکشن، درام یا تریلر را دربر بگیرند.

 

زیرژانر به چه معناست ؟

در سینما ، زیرژانر یا ژانر فرعی ، معرف سبک خاصی از فیلمسازی است که بین طبقه بندی ژانرهای مختلفی مثل کمدی، ترسناک یا درام شناور است . زیر ژانرها از نظر سبکی متفاوتند. به عنوان مثال، کمدی های رمانتیک و کارتون های اسلپ استیک (کمدی بزن و بکوب) مشخصات ژآنر کمدی را دارند ، اما هر دو به طور قابل توجهی از نظر داستان، دیالوگ، سبک بصری و طنز متفاوت هستند. هر یک از ژانرهای فیلم ممکن است بی‌شمار زیرژانرهای گوناگونی داشته باشند که ویژگی های مشترک دارند و اغلب با هم همپوشانی دارند.

 

ژانر اکشن :

فیلم‌های ژانر اکشن ، ریتم و سرعت بالایی دارند و صحنه های اکشن‌ زیادی مثل صحنه‌های مبارزه، صحنه‌های تعقیب و گریز ماشینی و نماهای اسلوموشن را شامل می‌شوند. این فیلم ها می توانند ابرقهرمانان، هنرهای رزمی یا بدل کاری های هیجان انگیزی را به نمایش بگذارند. در این فیلم های پرجنب و جوش بیشتر شیوه پیاده سازی پلات اهمیت دارد تا خود پلات . تماشای فیلم‌های اکشن بسیار هیجان‌انگیز است و مخاطبان را روی لبه صندلی‌هایشان میخکوب نگه می‌دارد. فیلم های پلیسی، فیلم های فاجعه محور و برخی فیلم های جاسوسی در دسته بندی اکشن قرار می گیرند. فیلم «دروغ‌های حقیقی» اثر جیمز کامرون در سال ۱۹۹۴ داستان یک جاسوس آمریکایی با بازی آرنولد شوارتزنگر نمونه ای از این ژانر است.

 

ژانر ماجراجویی :

ژانر ماجراجویی به قدری شبیه به ژانر اکشن است که به فیلم های ماجراجویی گاهی اوقات فیلم های اکشن/ماجراجویی گفته می‌شود. فیلم‌های ژانر ماجراجویی معمولاً همان عناصر اساسی ژانر اکشن را دارند ولی تفاوت اصلی بین این دو ژآنر ، موقعیت (Setting) فیلم های ماجراجویی است . فیلم‌های ماجراجویی معمولاً در مکان‌های عجیب، دور یا ناآشنا اتفاق می‌افتند. این دسته بندی می تواند شامل زیرژانرهای :  شمشیربه‌دستان و فیلم های نجات و بقا باشد. مجموعه فیلم دزدان دریایی کارائیب (۲۰۰۳) در دسته بندی ژانر ماجراجویی قرار می گیرد.

 

ژانر کمدی :

فیلم های کمدی خنده دار و سرگرم کننده هستند. فیلم‌های این ژانر حول محور یک فرض منطقی ( Premise) کمدی شکل می‌گیرند –در ژانر کمدی معمولاً یک شخص در موقعیتی چالش‌برانگیز، سرگرم‌کننده یا طنز قرار می‌گیرد و آمادگی دست و پنجه نرم کردن با آن را ندارد. فیلم‌های کمدی درست و حسابی دائم به شوخی‌ و جوک های پشت سر هم متکی نیستند و بیشتر ، روی به تصویر کشیدن یک داستان واقعی و قابل پیوند با جهان و خلق کاراکترهای پیچیده‌ای که در نهایت یک درس مهم یاد می‌گیرند تمرکز دارند. فیلم های سبک ماکیومنتری (شبه‌مستند) ، کمدی تلخ (یا کمدی سیاه)، کمدی رمانتیک، پارودی/نقیضه، و کمدی های اسلپ استیک همگی نمونه هایی از زیرژانرهای ژانر کمدی هستند. فیلم The Jerk (1979) با بازی استیو مارتین، یک کمدی درباره یک عضو بی خبر و گیج از یک خانواده کشاورز سیاه پوست است که متوجه می‌شود سفیدپوست است.

 

ژانر درام :

در ژانر درام ، داستان هایی با ریسک بالا و کشمکش های فراوان وجود دارد. این فیلم ها پلات محور هستند و ایجاب میکند که هر شخصیت و صحنه داستان را به جلو هدایت کنند. فیلم های ژانر درام از یک ساختار داستانی کاملاً مشخص پیروی می کنند و سناریوهای زندگی واقعی یا موقعیت های پرتنش با شخصیت های احساسی را به تصویر می کشند. فیلم هایی که در زیرژانر درام قرار می گیرند عبارتند از: درام تاریخی یا Costume Drama، درام عاشقانه، درام نوجوانان، درام پزشکی، داکیودراما، فیلم نوآر و نئو نوآر. همشهری کین (۱۹۴۱)، پدرخوانده (۱۹۷۲) و شبکه اجتماعی (۲۰۱۰) نمونه هایی از فیلم های دراماتیک هستند.

 

ژانر فانتزی :

فیلم های ژانر فانتزی دارای عناصر جادویی و فراطبیعی هستند که در دنیای واقعی وجود ندارند. با اینکه در بعضی از فیلم‌های این ژانر عناصر خارق‌العاده و محیط واقعی در کنار هم قرار می‌گیرند، ولی اکثر آن ها جهان‌های کاملاً خیالی را با قوانین، منطق و جمعیت‌های نژادی و موجودات خیالی خودشان خلق می‌کنند. فیلم‌های فانتزی هم مثل فیلم‌های علمی تخیلی، سرشار از حدس و گمان هستند، اما ارتباطی با واقعیت یا فکت های علمی ندارند. فانتزی والا یا فانتزی حماسی (Epic /High Fantasy) ، داستان های جن و پری(Fairy tale) و رئالیسم جادویی همگی زیر ژانرهای ژانر فانتزی هستند. مجموعه فیلم های هری پاتر که بر اساس رمان های جی.کی. رولینگ ساخته شدند، داستان پسر جوانی در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را روایت می‌کنند و نمونه بارز یک فیلم فانتزی است.

 

ژانر ترسناک :

فیلم‌های ترسناک دارای عناصری هستند که احساس ترس و وحشت را در افراد به وجود می‌آورند. اغلب در فیلم‌های ترسناک ، برای برانگیختن حس ترس‌ یا کابوس‌ در بینندگان ، سرشارند از قاتلان زنجیره‌ای یا هیولاها به‌عنوان آنتاگونیست‌های شیطانی و ثابت فیلم ها. مخاطبانی که عاشق ژانر وحشت هستند، به طور خاص برای افزایش آدرنالینی که با دیدن ارواح، قبرستان ها، هیولاها و جامپ اسکر تولید می‌شود دنبال این فیلم‌ها هستند . فیلم‌هایی که در زیرژانر ژانر ترسناک قرار می‌گیرند عبارتند از : فیلم‌های خوفناک، داستان‌های ارواح، فیلم‌های ترسناک گوتیک، فیلم‌های ترسناک علمی تخیلی، فیلم‌های فراطبیعی، فیلم‌های فانتزی تاریک، فیلم‌های ترسناک روان‌شناسانه و فیلم‌های اسلشر . سری فیلم های جن گیر (۱۹۷۳) و کابوس در خیابان الم (۱۹۸۴) در دسته بندی ژانر ترسناک قرار می گیرند.

 

ژانر موزیکال :

فیلم‌های موزیکال برای پیشبرد داستان یا توسعه بیشتر شخصیت‌ها، آهنگ‌ های گوناگون یا قطعات موسیقی را در روایت می‌بافند. موزیکال ها اغلب با فیلم های عاشقانه گره خورده اند، اما به آن ژانر محدود نیستند . فیلم های موزیکال ، تولیدات بزرگ و صحنه پردازی شده ای شبیه به تئاتر دارند ، مثلاً گنجاندن چند پیش فرض مهم یا عناصر شخصیت در سکانس ها . جادوگر شهر اُز (۱۹۳۹) و داستان وست ساید (۱۹۶۱) نمونه های کلاسیکی از ژانر فیلم موزیکال هستند..

 

ژانر معمایی :

در فیلم‌های معمایی ، همه چیز رمز و راز و معماست و اغلب یک کارآگاه خبره یا یک کاراگاه آماتور در تلاش برای حل آن معماست . فیلم‌های معمایی پر از تعلیق هستند و قهرمان داستان در طول فیلم به دنبال سرنخ‌ها یا شواهدی می‌گردد، وقایع را کنار هم می‌چیند و با مظنونین مصاحبه می‌کند تا پرسش اصلی را حل کند. نوآر های خشن و رویه های پلیسی دو زیرژآنر هستند که اغلب در دسته بندی ژانر معمایی قرار می گیرند. قتل در قطار سریع‌السیر شرق (۱۹۷۴)، دختری با خالکوبی اژدها (۲۰۱۱) و چاقوها بیرون (۲۰۱۹) نمونه هایی از این ژآنر هستند.

 

ژانر عاشقانه :

فیلم های عاشقانه ، یعنی داستان های رمانتیک . این داستان ها حول محور دو قهرمان اصلی داستان شکل می‌گیرند که برخی از عناصر روابط عاشقانه مثل ارتباطات دوستی، فداکاری ها، ازدواج، شیفتگی، یا تخریب را کندوکاو می کنند. فیلم‌های عاشقانه گاهی اوقات سختی‌هایی مثل بیماری، خیانت، تراژدی یا سایر موانعی که دو عاشق باید بهشان غلبه کنند را به تصویر می‌کشند . کمدی های عاشقانه ( رام-کام یا کمدی رمانتیک) ، عاشقانه های گوتیک و اکشن عاشقانه برخی از زیرژانرهای محبوب ژانر عاشقانه هستند. وقتی هری سالی را دید… (۱۹۸۹)، با بازی مگ رایان و بیلی کریستال، یک کمدی رمانتیک محبوب است.

 

ژانر علمی تخیلی :

در ژانر علمی تخیلی ، جهان ها و واقعیت های جایگزین جدیدی خلق می‌شوند که سرشار از عناصر خیالی هستند که در دنیای واقعی وجود ندارند. داستان‌های علمی تخیلی طیف گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرند که اغلب به بررسی سفر در زمان، سفر به فضا و داستان هایی در آینده می‌پردازند و پیامدهای پیشرفت‌های فناوری و علمی را بررسی می‌کنند. فیلم های علمی تخیلی معمولاً باید جهانی دقیق با توجه شدید به جزئیات خلق کنند تا مخاطب ، داستان و جهان داستان را باور کند. نمونه هایی از فیلم های علمی تخیلی عبارتند از جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، ماتریکس (۱۹۹۹)، و اینسپشن (۲۰۱۰).

 

ژانر ورزشی :

فیلم‌های ژانر ورزشی حول محور یک تیم، یک بازیکن یا یک هوادار دو آتیشه شکل می‌گیرند و خودِ ورزش به عنوان انگیزه داستان و کمک به پیشروی داستان حضور دارد . این فیلم‌ها کاملاً روی خودِ ورزش متمرکز نیستند، اما عمدتاً از آن به عنوان پس‌زمینه ای جهت ارائه یک بافت برای قوس‌ های احساسی شخصیت‌های اصلی استفاده می‌کنند. فیلم های ورزشی می توانند دراماتیک یا طنز باشند و اغلب تمثیلی هستند. برخی از فیلم‌های ورزشی محبوب عبارتند از The Bad News Bears (1976)، A League of Their Own (1992)، و Bend It Like Beckham (2003) .

 

ژانر تریلر :

تریلرها به طرز ماهرانه ای عناصر معما، تنش و انتظار را در یک داستان هیجان انگیز با هم ترکیب می کنند. فیلم‌های هیجان‌انگیز موفق، سرعت خوبی دارند، اغلب یک سری رد گم کنی یا «شاه ماهی قرمز» دارند، پیچش های داستانی را برملا می‌کنند و اطلاعات را در لحظه‌های دقیق آشکار می‌کنند تا مخاطب را مجذوب خود نگه دارند. در فیلم‌های تریلر اغلب نفس ها حبس می‌شود و زمان بسیار اهمیت دارد، ریسک‌ها در مقابل زمان محدودی قرار دارند. فیلم‌های جنایی، تریلرهای سیاسی، و تکنو تریلر همگی در ژانر هیجان‌انگیز قرار می‌گیرند . درخشش (۱۹۸۰) و سکوت بره ها (۱۹۹۱) نمونه هایی از تریلرهای روانشناختی هستند.

 

ژانر وسترن :

فیلم های وسترن ، داستان یک گاوچران یا هفت تیرکش را روایت می کنند که در غرب وحشی به دنیال یک قانون شکن هستند و او را تعقیب می کنند. شخصیت اصلی اغلب به دنبال انتقام است و در پایان در یک دوئل یا تیراندازی با جنایتکار روبرو می شود. وسترن‌ها تولیدات سرزنده و پویایی هستند که در غرب آمریکا اتفاق می‌افتند – جاهایی مثل صحرا، کوه‌ها یا دشت‌ها – که می‌توانند به شخصیت‌ها و کنش های آن ها نیرو ببخشند و روی او تاثیر بگذارند . وسترن های اسپاگتی، وسترن های فضایی و وسترن های علمی تخیلی همگی زیرمجموعه های دسته بندی ژآنر وسترن هستند. خوب، بد، زشت (۱۹۶۶) و جنگوی زنجیرگسسته (۲۰۱۲) نمونه هایی از وسترن هستند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج + شانزده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+