سینما اسکولز

چطور انیمیشن فلیپ بوک خودمان را بسازیم ؟

چطور انیمیشن فلیپ بوک خودمان را بسازیم ؟

فلیپ بوک (flipbook) شکل اولیه ای از انیمیشن است که پیش از ابداع ابزارهای پیچیده تری مثل زوتروپ (zoetrope)، فناکیستوسکوپ (phenakistoscope)، فانوس جادو (Magic Lantern) و حتی CGI های با کیفیت بالا وجود داشته است. در این مقاله یاد می‌گیرید که چطور به روشی سرگرم کننده و آسان یک فلیپ بوک بسازید.

 

فهرست مطالب :

  • فلیپ بوک چیست؟
  • آشنایی با تاریخچه انیمیشن فلیپ بوک
  • پنج مرحله ساختن فلیپ بوک

 

فلیپ بوک چیست؟

فلیپ بوک یا ورق‌های پویانما یا انیمیشن دفترچه‌ای ، کتاب کوچکی از نقاشی است که مجموعه ای از تصاویر را در اشکالِ حرکتی که در هر صفحه در حال تکمیل هستند ، نمایش می‌دهد به طوری که وقتی صفحات به سرعت پشت سر هم ورق زده می شوند، صحنه متحرک می‌شود یا توهم حرکت ایجاد می کنند. فلیپ بوک ها را می توان به صورت دستی یا دیجیتالی طراحی کرد و یک جلوه شبیه به تماشای یک فیلم را خلق کرد.

 

آشنایی با تاریخچه انیمیشن فلیپ بوک:

انیمیشن های دفترچه‌ای بیش از ۱۵۰ سال است که وجود دارند. ابداع نسخه ای از فلیپ بوک در حدود سال ۱۸۶۰ به شخصی به نام «پیر-هیوبرت دوین» نسبت داده می‌شود، با این وجود ، شخصی به نام «John Barnes Linnett» ، از هنرمندان بریتانیایی چاپ سنگی، اولین کسی بود که این اختراع را به ثبت رساند. فلیپ بوکِ جان بارنز لینت در سال ۱۸۶۸ عرضه شد و به آن «kineograph» می گفتند که به زبان لاتین یعنی “تصویر متحرک”.

 

مدت کوتاهی پس از اختراع فلیپ بوک، عکاس انگلیسی-آمریکایی، «ادوارد مایبریج» ، روشی برای ساختن فلیپ بوک خودش پیدا کرد ، که آن ، راه‌اندازی یک دوربین برای گرفتن عکس‌های متعدد با سرعت بالا بود که با مشاهده متوالی آن عکس ها ، یک تصویر متحرک تولید می‌شد.

 

فلیپ بوک به تکامل خود ادامه داد و مخترع آمریکایی «Herman Casler» نسخه ای مکانیکی از آن را اختراع کرد ، وسیله ای به اسم تغییربین یا ماتوسکوپ (Mutoscope». این وسیله به جای کتاب از مکانیزمی شبیه رولودکس برای تولید انیمیشن استفاده می کرد. فلیپ بوک ها با نمایش صحنه های متحرک روی کاغذ، زمینه تولد سینما را فراهم کردند، که همین در نهایت به صحنه های متحرکی تبدیل شد که روی پرده سینما نمایش داده می شوند – چیزی که امروزه به عنوان «فیلم» می شناسیم.

 

پنج مرحله برای ساختن فلیپ بوک :

برای ساختن فلیپ بوک، می توانید از نرم افزارهای دیجیتالی ساخت فلیپ بوک استفاده کنید، یا می توانید با استفاده از مراحل زیر، فلیپ بوک دست ساز خودتان را بسازید:

  1. چند تا کاغذ ضخیم تهیه کنید : برای این مرحله به یک عالمه کاغذ ضخیم ، مثلاً این کاغذ یادداشت های رنگی چسب دار ، کاغذهای یادداشت معمولی، یا ایندکس کارت نیاز دارید – نوعی کاغذ که برای ورق زدن صفحه خوب باشد . اکثر فلیپ بوک های استاندارد تقریباً ۶۰ تصویر دارند، اما شما می توانید از هر تعداد برگه ای که نیاز دارید برای گفتن داستان خود استفاده کنید.
  2. از برگه آخر شروع کنید : آخرین برگه دفترچه شما، اولین تصویر از فلیپ بوک شما خواهد بود. از یک مداد برای کشیدن تصویر روی کاغذ خود استفاده کنید و باید جوری باشد که زمانی که شروع به ورق زدن کردید بتوانید آن را ببینید. اگر تصویر خود را بیش از حد به پائین برگه کتاب نزدیک نقاشی کنید، هنگام ورق زدن قابل مشاهده نخواهد بود. اگر این اولین فلیپ بوک شما است، ممکن است بهتر باشد تصاویر را ساده و حرکات را کوچک نگه دارید، مثلاً یک آدمک در حال راه رفتن یا پرتاب شدن یک توپ.
  3. تصویر بعدی را بکشید : نقاشی ای که در صفحه بعدی فلیپ بوک شما قرار دارد دنباله بعدی آن خواهد بود. این دنباله را در همان جایی که سکانس قبلی را نقاشی کردید بکشید، اما حرکتش را کمی تغییر دهید. می توانید یک لایت باکس زیر کاغذ اولی قرار دهید تا تصویر آن را را بهتر ببینید و بهتر بتوانید عین همان را روی صفحه بعدی طراحی کنید .
  4. همین روند را ادامه دهید: هر برگه کاغذ بعدی باید حاوی تصویری باشد که با تصویر قبلی که قبلاً کشیده‌اید کمی تفاوت داشته باشد که تا تصاویر در کنار هم حرکات متوالی و نرمی را شکل دهند—تصاویر نباید از جای قبلی پرش داشته باشند یا ناگهان از ترتیب خارج شوند.
  5. حالا تصاویرتان را جلا دهید و بهبود ببخشید: پس از اینکه دنباله انیمیشنی خودتان را روی برگه های کاغذ طراحی کردید ، می توانید آن را با ماژیک، جوهر یا سایر ابزارهای رنگ آمیزی زیباتر کنید. طرح های انیمیشن را ثابت نگه دارید تا موقع ورق زدن ، دنباله ای پیوسته نمایش دهید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × پنج =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+