سینما اسکولز

چطور با انجام ۴ کار به یک تدوینگر تبدیل شویم؟

چطور با انجام ۴ کار به یک تدوینگر تبدیل شویم؟

تدوینگر، کسی است که به یک فیلم یا سریال تلویزیونی جان دوباره میبخشد. تدوینگر هم به اندازه کارگردان یا فیلمنامه نویس مسئول شکل دادن به داستان، لحن و تاثیر نهایی فیلم است. به همین دلیل، تدوینگران ماهر در صنعت سینما بسیار مورد توجه هستند.

 

فهرست مطالب:

  • تدوینگر فیلم کیست؟
  • ۴ مهارت مهمی که هر تدوینگر فیلم به آن نیاز دارد.
  • چطور تدوینگر شویم؟

 

تدوینگر فیلم کیست؟

تدوینگر فیلم، وظیفه برش و مونتاژ فیلم های خامِ گرفته شده توسط کارگردان و تبدیل آن به یک محصول نهایی منسجم را بر عهده دارد. کار تدوینگر ، تماشای تمام فیلم‌های گرفته شده برای فیلم‌های سینمایی یا سریال های تلویزیونی، انتخاب نماهای مورد استفاده، و سپس استفاده از نرم‌افزار ویرایش ویدیو برای کنار هم چیدن و مونتاژ تمام نماهای منتخب در یک فیلم بلند کامل، اپیزود تلویزیونی، یا سایر ویدئوها است.

 

اغلب اوقات، این فرآیند شامل تماشا و برش نماها، چیدن نماها بر اساس ترتیب صحنه ها و برداشت ها و سپس شکل دادن به داستان در همکاری با کارگردان است.

 

۴ مهارت مهمی که هر تدوینگر فیلم به آن نیاز دارد:

یک سری مهارت های مهم وجود دارند که تدوینگران باید آن ها را بلد باشند تا در کار خود مؤثر عمل کنند. این مهارت ها عبارتند از:

 

داشتن تفکر تصویر بزرگ: وظیفه و شغل یک تدوینگر ، چیزی بیش از به ترتیب قرار دادن نماها است. آن ها باید کل فیلم را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیم بگیرند که چگونه به بهترین نحو به تأثیر احساسی و درونمایه مورد نظر یک فیلم دست پیدا کنند. این به معنای تصمیم گیری مداوم در سطح کلان و همچنین خرد است.

 

داشتن مهارت حل مسئله: تدوینگران در صنعتی کار می کنند که روزانه باید به حل مشکلات مختلف بپردازند. گاهی اوقات، بازی یک بازیگر ضعیف است و تدوینگر باید آن را حذف کند. گاهی وقت ها هم، خط داستانی درست درنیامده و این وظیفه تدوینگر است که راه‌حل‌های خلاقانه ای ارائه دهد. تدوینگران باید برای شناسایی مشکلات و ارائه راه حل آماده باشند.

 

جزئی نگر باشید: تدوینگران باید به تک تک فریم هایی که توسط فیلمبردار گرفته می شود نگاه کنند و همه را مو به مو بررسی کنند. این با ظهور ویدیوی دیجیتال، میتواند به معنای دیدن صدها یا حتی هزاران ساعت فیلم باشد. تدوینگر باید این فیلم ها را بگیرد، سپس آن‌ها را تا یک میزان قابل کنترل مرتب کند، و فوراً در مورد نحوه برش بین نماها تصمیم بگیرد. به عبارت دیگر، تدوینگران باید دائماً روی جزئیات تمرکز کنند.

 

مهارت برقراری ارتباط: تدوینگران باید مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشند، چون آن‌ها وظیفه دارند ایده ها و تصور ذهنی کارگردان را به یک محصول نهایی (یا حداقل یک برش اولیه یا راف کات) تبدیل کنند. این بدان معناست که تدوینگران باید بتوانند با کارگردان ارتباط درستی برقرار کنند و تصمیمات خلاقانه‌ای که اشتیاق زیادی برایش احساس می‌کنند را به او بیان کنند.

 

چطور تدوینگر شویم؟

این هم چند نکته که میتوانند به شما کمک کنند تدوینگر شوید:

 

فیلم تماشا کنید: تدوینگران مشتاق باید تا حد امکان به تماشای فیلم، سریال های تلویزیونی، موزیک ویدیو و فیلم کوتاه بپردازند. به ریتم، سرعت و تکنیک های به کار رفته در تدوین فیلم ها دقت کنید. هر صحنه چقدر طول میکشد؟ تدوینگر چقدر سریع بین نمام ها برش زده؟ چطور از جلوه‌های صوتی یا نشانه‌های بصری برای افزودن تنش، درام یا شوخ طبعی به صحنه استفاده کرده؟ توجه خاص به کار تدوینگر در هر فیلم به شما کمک میکند تا سبک و تکنیک خود در ویرایش فیلم را توسعه دهید.

 

به دانشکده فیلمسازی یا کلاس فیلمسازی بروید: یکی از بهترین راه‌ها برای شروع مسیر شغلی خود به عنوان یک تدوینگر، ثبت نام در یک مدرسه فیلمسازی، دانشگاه یا کالج محلی است که برنامه‌های تحصیلی در زمینه تولید فیلم ارائه می‌دهند. با اینکه قطعاً مدارس فیلمسازی خوبی در تهران وجود دارد، اما مکان های زیادی هم وجود دارند که دوره های فیلمسازی خوبی را در سراسر ایران ارائه می کنند. تحصیل در مقطع لیسانس در زمینه فیلمسازی و ویدئو، امکان دسترسی به دوره های تدوین فیلم و یادگیری انواع نرم افزارهایی که اغلب در ویرایش فیلم و ویدئو استفاده می شوند (مانند Final Cut Pro و Adobe Premiere) را برای شما فراهم میکند. دروس مدارس و دانشکده های فیلمسازی عموماً شامل آموزش در سایر جنبه‌های تولید فیلم و فرآیند پس تولید، از جمله جلوه‌های بصری، فیلم‌برداری، فیلم‌نامه‌نویسی و تئوری کلی فیلم هم هستند، که همگی برای شناخت درست داستان سرایی بصری برای تدوین‌گران فیلم و ویدیو ضروری هستند.

 

کارآموزی کنید: گرفتن کار تدوین ممکن است سخت باشد، اما می توانید با کار به عنوان دستیار تولید در یک مجموعه فیلم یا قبول یک شغل سطح پایین در یک شرکت تولید هالیوودی، تجربیات کاری ارزشمندی به دست آورید. این مشاغل می توانند به شما کمک کنند تا کم کم وارد دنیای فیلمسازی شوید و به شما امکان می دهند در کنار کارگردانان، فیلمبرداران، اپراتورهای دوربین و دستیار تدوینگران کار کنید. اگرچه این نوع کارها اغلب ساعت‌های طولانی کار و دستمزد کم دارند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا با صنعت فیلم آشنا شوید و با شبکه‌ای از افراد آشنا شوید که به شما در ادامه کار تدوین کمک کنند.

 

رزومه بسازید: در گذشته، اگر تدوینگران مشتاق می‌خواستند اثری با ارزش قرار گرفتن در رزومه تولید کنند، مجبور بودند به تجهیزات حجیم و گران قیمت تدوین دسترسی داشته باشند. با ظهور رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای کامپیوتری ویرایش ویدیو، فرآیند ویرایش آسان تر و مقرون به صرفه تر از همیشه شده است. اگر کاری در زمینه ویرایش ویدیو پیدا نکردید ، کارهای خودتان را تولید و ویرایش کنید. به دوستانتان پیشنهاد ویرایش کارهایشان را بدهید. حتی پروژه های کم حجم و کم هزینه تدوین به توسعه مهارت‌های تدوین و کامپیوتری شما کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که در زمینه‌هایی که ممکن است در آن‌ها قوی نباشید مثلاً در جلوه‌های ویژه تجربه کسب کنید و چیزهایی یاد بگیرید که می‌توانند به کارهای حرفه‌ای شما کمک کنند. در هر صورت با انجام این کارها، محصول نهایی چیزی است که می‌توانید آن را به رزومه خود اضافه کنید و کارفرماهای آینده را جذب کنید، و در راه پیوستن به انجمن تدوینگران قرار بگیرید!

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 + 17 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+