سینما اسکولز

چطور بودجه فیلم خود را تامین کنیم ؟

چطور بودجه فیلم خود را تامین کنیم ؟ ۹ راه دریافت سرمایه برای ساخت فیلم

تامین سرمایه و تهیه بودجه ، مهمترین جنبه هر پروژه سینمایی است چون تیم سازنده برای پرداخت هزینه ها در هر مرحله از فرآیند فیلمسازی به بودجه نیاز دارند. تامین سرمایه مورد نیاز برای یک پروژه سینمایی می‌تواند برای فیلمسازان کار سختی باشد، اما روش های خوب و مناسب زیادی برای یافتن سرمایه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید .

 

فهرست مطالب :

  • بودجه فیلم ها چگونه تامین می شود؟
  • ۹ راه دریافت بودجه برای فیلم

 

بودجه فیلم ها چگونه تامین می شود؟

بودجه اکثر فیلم‌ها از تلفیق سرمایه‌گذاران، اعتبارات مالیاتی، کمک‌های مالی و سایر منابع تامین می‌شود. این بودجه باید همان ابتدای شکل گیری و توسعه یک فیلم سینمایی (معمولاً توسط تهیه کنندگان فیلم یا نمایندگی های فروش) تأمین شود تا تمام هزینه هایی که در طول ساخت یک فیلم بوجود خواهد آمد پرداخت شود. دو راه اصلی برای تامین این بودجه وجود دارد:

 

  • از طریق استودیو: زمانی که قرار است یک فیلم بلند زیر سایه و حمایت یک استودیوی بزرگ فیلمسازی (که اغلب «فیلم هالیوودی» نامیده می شود) ساخته شود ، استودیوهای فیلمسازی بخش عمده هزینه های مالی یک فیلم را جمع آوری می‌کنند . کمپانی تهیه کننده فیلم معمولاً وظیفه انجام کارهای اساسی را دارد تا سرمایه گذاران کافی را برای تأمین بودجه فیلم جمع کند.

 

  • تامین بودجه به صورت مستقل: پروژه ای که بدون کمک استودیوهای بزرگ ساخته می شود، «فیلم مستقل» یا «Indie film» نامیده می شود. زمانی که یک فیلم ، مستقل از یک استودیو تولید می شود، تهیه کننده های فیلم هستند که بودجه پروژه خودشان را تامین می‌کنند. فیلمسازان مستقل از شبکه‌ ارتباطات شخصی، اعتبارات مالیاتی و کمک‌های مالی برای تامین بودجه ساخت فیلم خود استفاده می‌کنند.

 

۹ راه دریافت بودجه برای فیلم :

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای تأمین بودجه فیلم ازشان استفاده کنید:

کمک های مالی یا گرنت : طیف وسیع و گسترده ای از کمک های مالی و کمک هزینه های مختلف در اختیار فیلمسازان قرار دارد، از کمک های مالی دولتی گرفته تا کمک های مالی ارائه شده توسط سازمان های غیرانتفاعی، جشنواره های فیلم، و موسسات فیلم.  بودجه های دولتی معمولاً مبتنی بر قرعه‌کشی و به صورت شانسی اعطا می‌شوند یا فقط به یک سری معیارهای اساسی نیاز دارند، ولی بیشتر کمک‌های مالی از سوی دیگر سازمان ها بر اساس میزان شایستگی داده می‌شوند، به این معنی که متقاضیان دریافت کمک هزینه برای دریافت پول کمک هزینه باید یک فرآیند تقاضا و بررسی را طی کنند. بسیاری از کمک هزینه های مالی معیارهای خاصی دارند. به عنوان مثال،یک سری کمک هزینه های مالی برای فیلمسازان فیلم اولی، زنان، داستان نویسان رسانه‌های جدید و فیلمسازان مستند وجود دارد. همچنین برای هر مرحله از پروسه تولید فیلم یک سری کمک های مالی وجود دارد، از جمله کمک های مالی بخش توسعه فیلم، کمک های مالی مخصوص تولید، کمک های مالی پس تولید، و کمک های مالی توزیع و پخش فیلم.

 

مشوق های مالیاتی : در ایالات متحده و کانادا، یک سری اعتبار مالیاتی، کسر یا تخفیف برای فیلمبرداری بخش هایی از فیلم یا اسکان عوامل فیلم در مناطقی خاص وجود دارد .که  اغلب برای ترویج گردشگری در یک منطقه یا استفاده از مزایای منطقه در خارج از فصل خود داده می‌شوند. این مشوق های مالیاتی برای انواع فیلم ها از جمله مستند و فیلم های استودیویی با بودجه کلان هم قابل استفاده هستند. در تأمین مالی فیلم، مشوق‌های مالیاتی به عنوان «کمک مالی غیرمستقیم یا پول نرم» شناخته می‌شوند، چون فیلمسازان مجبور نیستند این مشوق‌ها را پس بدهند. مشوق های مالیاتی تا زمانی که تولید فیلم به پایان برسد در دسترس نیستند و تیم حسابداری فیلم مالیات تولید را تنظیم می کند.

 

پیش فروش: پیش فروش راهی برای دریافت بودجه قبل از تکمیل تولید فیلم است، با فروش حقوق پخش فیلم به مناطق مختلف (اعم از توزیع کنندگان آمریکای شمالی و خارجی) قبل از تکمیل فیلم. در عوض، این سرمایه گذاران می توانند یک سری درخواست اعم از اضافه شدن بازیگران دلخواهشان به گروه بازیگران، انتخاب ژانر یا موضوعات داشته باشند .و خب اگر فیلمسازان نتوانند این درخواست‌ها را انجام بدهند، ممکن است بودجه پیش‌فروش از بین برود.

 

معاملات منفی پیکاپ (Negative pickup deal) : معاملات منفی پیکاپ نوعی تأمین مالی بدهی است ، وقتی تهیه کننده پروژه فیلم را با قیمت مشخص به استودیویی می فروشد – اما پول فقط پس از اتمام کل فیلم در دسترس  قرار می گیرد. در این بین ، سازندگان فیلم باید به طور عادی از بودجه خود اطمینان حاصل کنند و اغلب اوقات راحت تر می توانند سرمایه خود را تأمین کنند زیرا می توانند از بانک ها بخواهند در مقابل ارزش معامله وام دهند. اگر بودجه فیلم بیش از رقم پیشنهادی استودیو باشد ، تیم فیلم باید راهی برای پرداخت این تفاوت پیدا کند.

 

تامین مالی شکاف (Gap Financing): در تامین مالی شکاف، فیلمسازان در برابر حقوق فروش نرفته فیلم از یک شرکت Gap وام می گیرند – از جمله حقوق گیشه ، مجوزهای پخش و فروش دی وی دی . تامین مالی شکاف ریسک بالایی برای هر دو طرف دارد، چون پیش‌بینی عملکرد یک فیلم در بازارهای آمریکای شمالی یا بازارهای خارجی غیرممکن است و ارزش تخمینی حقوق فروخته‌نشده ممکن است نادرست از آب دربیاید و نرخ بازگشت سرمایه ضعیفی را به همراه داشته باشد.

 

سرمایه گذاران خصوصی: استفاده از سرمایه گذاران خصوصی یکی دیگر از راه های تأمین سرمایه فیلم است- چه آن سرمایه گذار ، شخصی باشد که بخواهد سبد سرمایه گذاری خود را تنوع ببخشد یا صرفاً یک فرد ثروتمند عاشق سینما باشد . سرمایه گذاران خصوصی بخش بسیار کمی از بودجه فیلم را تامین می‌کنند چون سرمایه گذاری در فیلم یک سرمایه گذاری پرخطری محسوب می شود.

 

حمایت مالی (Fiscal sponsorship) : اسپانسر مالی قراردادی است که طی آن یک تیم فیلمسازی می تواند با یک سازمان غیرانتفاعی شریک شود تا بتواند پروژه خود را از وضعیت مالیات معاف کند . با داشتن وضعیت معافیت از مالیات ، یک پروژه سینمایی ممکن است برای کمک های مالی بیشتر و کمک های مالیاتی قابل کسر از مالیات واجد شرایط باشد.

 

تامین مالی جمعی یا (Crowdfunding) : برای تأمین مالی جمعی یک فیلم، تیم سازنده فیلم، تریلر و/یا فهرست بازیگران خود را منتشر می‌کند و از عموم مردم می‌خواهد که کمک‌های فردی خود را برای کمک به تیم در رسیدن به هدف خود ارسال کنند. تعدادی از فیلم های با بودجه اندک توانسته اند بخشی یا کل بودجه خود را از طریق کمپین های تأمین مالی جمع آوری کنند.

 

گمارش محصول یا بازاریابی جاسازی شده :گمارش محصول شکلی از تامین مالی فیلم است که در آن فیلمساز موافقت می‌کند تا یک محصول یا برند خاصی را در فیلم خود به نمایش بگذارد و در ازای آن یا محصولات رایگان دریافت کند (مثلاً ماشین‌های گران‌قیمت برای صحنه‌های تعقیب و گریز)  یا مستقیماً برای فیلم بودجه بگیرد .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

چهار × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+