سینما اسکولز

چهار نکته برای تبدیل شدن به یک طراح صدا

چهار نکته برای تبدیل شدن به یک طراح صدا

تعداد کمی از عناصر تولید یک فیلم مثل طراحی صدا ، بر تجربه سینمایی مخاطب تأثیر می گذارند، و با این حال بسیاری از مخاطبان فیلم تقریباً هیچ چیز در مورد طراحان صدا نمی دانند. علیرغم عدم آگاهی عمومی، طراحان صدا به طور منظم در زمینه‌های تولید فیلم و سریال های تلویزیونی و همچنین طراحی اجراهای زنده، کتاب‌های صوتی، رادیو ، پادکست و ساخت بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند.

 

فهرست مطالب :

  • طراحی صدا چیست؟
  • یک طراح صدا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟
  • ۹ همکار اصلی یک طراح صدا
  • برای تبدیل شدن به یک طراح صدا به چه چیزی نیاز دارید؟
  • ۶ نکته برای تبدیل شدن به یک طراح صدا
 مسترکلاس آموزش فیلمنامه نویسی آرون سورکین

 

طراحی صدا چیست؟

«طراحی صدا» ، هنر خلق یک فضای شنیداری برای مخاطبان است. یک طراحی صدای همه جانبه شامل دیالوگ، موسیقی و جلوه های صوتی است. در برخی از تولیدات تلویزیون، سینما، تئاتر، رادیو و پادکست، کتاب های صوتی و طراحی بازی های ویدئویی، یک نفر مسئولیت تمامی این عناصر شنیداری را بر عهده دارد. اما معمولاً هر بخش به نقش های مختلفی تقسیم می شوند.

 

یک طراح صدا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

«طراح صدا» مسئول طیف صداهایی است که مخاطب سینما، تلویزیون، اجرای لایو تئاتر، رادیو، پادکست، کتاب صوتی یا بازی های ویدیویی تجربه می کند. در همه رسانه هایی که نام بردیم، طراحان صدا زیر نظر کارگردان کار می کنند که یکی از اعضای اصلی تیم تولید و عهده دار کل آن اثر هنری است. اکثر کارگردانان به طراحان صدا استقلال و اختیار زیادی می دهند. بعضی کارگردانان هم تصمیم می گیرند که عمیقاً در جزئیات فرآیند طراحی صدا غوطه ور شوند و ممکن است در هدایت طراح صدا دخالت زیادی به کار گیرند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این مدل کارگردان ها ؛ دیوید لینچ است که به قدری با فرآیند صدا خو گرفته است که اغلب طراحی صدای پروژه های خودش را بر عهده می‌گیرد .

 

۹ همکار اصلی یک طراح صدا :

شرح وظایف شغلی هر طراح صدا شامل حداقل یکی از وظایف زیر خواهد بود. بسیاری از طراحان صدا بیش از یکی از این کار ها را انجام می دهند و برخی از طراحان صدا (به ویژه آنهایی که در تولیدات کم هزینه هستند) به معنای واقعی کلمه تمام این وظایف را بر عهده خواهند گرفت. در غیر این صورت اگر بودجه فیلم زیاد باشد، این کار ها توسط چند نفر از مهم ترین همکاران یک طراح صدا انجام می شود:
  1. آهنگساز
  2. ناظر موسیقی
  3. ادیتور صوتی
  4. تدوینگر صدا
  5. طراح جلوه های صوتی
  6. طراح فنی صدا
  7. فولی آرتیست‌
  8. کارمند موسیقی شناس
  9. مهندس ضبط صدا

 

برای تبدیل شدن به یک طراح صدا به چه چیزی نیاز دارید؟

بهترین طراحان صدا ترکیبی از مولفه های زیر را دارا هستند:
  1. تحصیلات: هر چند برای تبدیل شدن به یک طراحی صدا لزوماً نیازی به آموزش رسمی نیست، ولی طراحان صدا باید در ترکیبی از موسیقی، فیلم، تئاتر، تولید موسیقی و مهندسی صدا مهارت داشته باشند.
  2. دانش عملی موسیقی: اگر می خواهید یک طراح صدا باشید، باید تا حد امکان با ژانرهای موسیقی آشنا باشید. مطمئن شوید که با کتابخانه های صوتی موجود آشنا هستید و نمونه های شاخص طراحی صدا را می شناسید.
  3. مهارت های فنی: مهارت های ضروری مثل دانستن برنامه های ضبط صدا مثل Pro Tools، Logic، GarageBand و QLab به همراه انواع پلاگین های صوتی مختلف بسیار مهم است. دانستن نحوه کار با تجهیزات صوتی (از جمله میکروفون ، صفحات ضبط، آمپلی فایر، اسپیکر، کمپرسور و اکوالایزر گرافیک) هم برای مهندسی صدای زنده و ضبط میدانی مهم است.
  4. برقراری ارتباط: توانایی همکاری برای یک طراح صدا ضروری است.
  5. انگیزه خلاقیت : کار به عنوان یک طراح صدا می تواند سخت باشد و به ساعت‌ها کار با علاقه نیاز دارد.

 

۶ نکته برای تبدیل شدن به یک طراح صدا:

علاقمندان به طراحی صدا باید از هر فرصتی برای تجربه دنیای واقعی در رشته خود استفاده کنند. در اینجا شش نکته برای شروع را به شما معرفی می‌کنیم:
  1. قدم به قدم کارتان را شروع کنید : در دنیای سرگرمی ، انواع مختلف مشاغل طراحی صدا وجود دارد و بسیاری از طراحان صدا در تئاتر یا به عنوان مهندس صدا در فیلم‌های کم بودجه کارشان را آغاز می‌کنند.
  2. صبور باشید: اگر شغل رویایی شما ، فعالیت به عنوان یک طراح صدا در یک شرکت تولید بازی های ویدیویی یا یک استودیوی بزرگ فیلمسازی است، توجه داشته باشید که ممکن است سال ها طول بکشد تا چنین گزینه های شغلی سر راهتان قرار بگیرند. از همان ابتدا نمی‌توانید کار تمام وقت داشته باشید.
  3. به عنوان یک فریلانسر کار کنید: خیلی از طراحان صدای حرفه ای به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنند که ویرایش صدا، تولید موسیقی اورجینال و آهنگسازی و استفاده از طراحی صدا برای خلق موسیقی آمبیانس (یا از طریق صداهای ترکیبی یا جلوه‌های صوتی از قبل آماده شده) را شامل می‌شود. اگر در این کار تازه وارد هستید،باید برای هر بخش فرایند تولید داوطلب شوید.
  4. کتابخانه صوتی خود را بسازید: برای درست کردن کتابخانه جلوه‌های صوتی خودتان ، یک سری صداهای اولیه را تولید کنید. بسیاری از طراحان صداهای خودشان را خلق می‌کنند برای همین، داشتن کتابخانه صوتی شخصی می‌تواند یک قدم بزرگ در این مسیر باشد.
  5. دامنه مهارت‌هایتان را گسترش دهید: کسب مهارت در جنبه‌های مختلف فیلمسازی،نحوه تولید صداهای بازی های ویدیویی یا تولید صدای زنده بسیار اهمیت دارد.
  6. تا جایی که می‌توانید به موسیقی های ضبط شده، موسیقی متن فیلم های گوناگون و صداهای طراحی شده گوش کنید.
زندگی به عنوان یک طراح صدا می‌تواند دشوار باشد، اما این کار از نظر خلاقانه بسیار ارزشمند است و به همین دلیل هم هست که بسیاری از افراد در زندگی حرفه‌ای خود به دنبال آن هستند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

یک × سه =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+