سینما اسکولز

کلاس مقدماتی فیلمسازی : وظیفه مجری طرح چیست ؟

کلاس مقدماتی فیلمسازی : وظیفه مجری طرح چیست ؟

مجری طرح در مراحل اولیه ساخت فیلم استخدام می‌شود، او کسی است که بودجه را مدیریت می‌کند، سرپرست دپارتمان های مختلف را استخدام می‌کند و اطمینان حاصل میکند که همه چیز در طول تولید به خوبی پیش برود.

تهیه کنندگان زیادی در ساخت یک فیلم سینمایی نقش دارند که هرکدام دارای وظایف متفاوتی هستند. مجری طرح ، ریز و درشت اصول یک فیلمبرداری موفق را میداند و آن را به اجرا در می‌آورد .

 

فهرست مطالب :

  • مجری طرح کیست؟
  • وظایف مجری طرح چیست ؟
  • ۴ مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مجری طرح
  • چطور مجری طرح شوید؟

 

مجری طرح کیست؟

مجری طرح یک تهیه کننده فیلم است که مسئول مدیریت بودجه ، نظارت بر تولید و تدارکات یک فیلم از پیش تولید تا پس تولید را بر عهده دارد.

مجری طرح در مراحل اولیه پیش تولید توسط مدیر اجرایی تولید یا تهیه کننده اجرایی (تهیه کننده ای که عموماً در تأمین مالی تولید فیلم کمک می کند) و تهیه کننده (تهیه کننده ای که تولید فیلم را مدیریت می کند و در تصمیم گیری های خلاقانه اصلی مشارکت دارد) استخدام می شود.

مجری طرح همه چیز را مستقیماً به تهیه کننده گزارش می دهد و سایر سرپرستان دپارتمان های مختلف هم همه چیز را به مجری طرح گزارش می دهند و زیر فرمان او هستند.

مجری طرح به‌عنوان رابط بین اشخاص رده بالاتر (بازیگران اصلی، نویسندگان و کارگردانان) و بقیه عوامل (مثلاً مسئولان جستجو و بررسی لوکیشن، گریمور ها ، تدوین‌گران صدا) عمل می‌کند.

 

وظایف مجری طرح :

یک مجری طرح شرح وظایف طویلی دارد، چون آنها بر تمام ابعاد تولید فیلم نظارت دارند. بخش عمده‌ای از کار مجری طرح در مراحل بسط و توسعه و شکل گیری فیلم و پیش‌تولید اتفاق می‌افتد، اما کار مجری طرح تا زمانی که فیلم به‌طور کامل بسته نشده و برای اکران فرستاده نشده، تمام نمی‌شود.

 

وظایف کلیدی یک مجری طرح در طول مرحله بسط و توسعه :

مرحله بسط و توسعه اولین مرحله از فرآیند ساخت فیلم است که در طی آن فیلمنامه نویسان فیلمنامه را به اتمام می‌رسانند و تهیه کنندگان به دنبال بودجه برای تامین مالی فیلم میروند. کار مجری طرح در پایان فرآیند توسعه آغاز می شود.

 

بودجه

قبل از اینکه یک فیلم وارد مرحله پیش تولید شود، مجری طرح یک ارزیابی از فیلمنامه انجام میدهد و بودجه اولیه آن را تهیه می کند.

 

رج زدن فیلمنامه

مجری طرح فیلمنامه را صفحه به صفحه مورد بررسی قرار می‌دهد تا یک برنامه ریزی زمانی دقیق برای فیلمبرداری ایجاد کند. تعداد روزهای فیلمبرداری ، لوکیشن ها و تعداد کاراکتر ها همگی روی هزینه فیلم تاثیر می گذارند.

 

ارزیابی بودجۀ زیرخط

پس از رج زدن فیلمنامه، مجری طرح سایر هزینه ها مانند حقوق عوامل، هزینه تجهیزات و بودجه غذا را تخمین می زند.

تهیه کنندگان و مدیران تولید این بودجه اولیه را برای تامین بودجه مورد نیاز فیلم می گیرند. پس از تامین بودجه، فیلم وارد مرحله پیش تولید می شود.

 

وظایف کلیدی مجری طرح در طول پیش تولید :

مجری طرح بخش عمده کار خود را در طول پیش تولید انجام می دهد.

 

راه‌اندازی شرکت: اولین وظیفه مجری طرح در طول پیش‌تولید، راه‌اندازی یک شرکت تولیدی با تشکیل پرونده برای تشکیل یک LLC یا S-Corp، و همچنین دریافت حساب بانکی، دفتر کاری، خط تلفن، و آدرس های ایمیل است.

رج زدن فیلمنامه: مجری طرح دوباره فیلمنامه را زیرورو می کند، این بار با دستیار اول کارگردان. مجری طرح و دستیار کارگردان هر صفحه را مو به مو بررسی می‌کنند تا به یک برنامه دقیق و ریزبینانه از فیلمبرداری، برنامه‌های روزانه دقیق و آفیش ها برسند .

نهایی سازی بودجه : مجری طرح بودجه را نهایی می کند تا مقدار دقیقی را به هر جنبه از تولید اختصاص دهد.

استخدام تیم عوامل: مجری طرح مسئول استخدام تعدادی از نقش های کلیدی عوامل است که همه آنها از مجری طرح دستور میگیرند .

 

تیم تولید

مدیر تولید (PM)

مدیر تولید (PM) وظایفی مشابه مجری طرح دارد . در پروژه‌هایی با بودجه‌ی کوچک‌تر اغلب مدیر تولید همان مجری طرح است . مجری طرح بودجه و برنامه را ایجاد می کند ،  مدیر تولید آن را اجرایی می کند.

 

هماهنگ کننده تولید

هماهنگ کننده تولید عمدتا خارج از دفتر تولید کار می کند و تمام آماده سازی های مربوط با بازیگران، عوامل و تجهیزات را هماهنگ می کند. آنها همچنین وظیفه سرپرستی دستیاران تولید را برعهده دارند .

 

دستیاران تولید

دستیاران تولید توسط هماهنگ کننده تولید استخدام می شوند و امور هر کسی که در تیم تولید است را انجام می دهند، که معمولاً شامل کاغذبازی ها، انجام کارها، یا چیدن وسایل و بردن قهوه است.

 

مسئول انتخاب بازیگر

مسئول انتخاب بازیگر یک فرد یا تیمی است که مسئول یافتن و انتخاب استعدادها ، یعنی بازیگران است. آنها با مجری طرح همفکری می کنند تا بازیگران مناسبی را استخدام کنند و حقوق بازیگران را در حد بودجه نگه دارند.

 

دستیار اول کارگردان (AD)

دستیار اول کارگردان (AD) با مجری طرح همکاری می‌کند تا فیلمنامه را تجزیه تحلیل کنند و رج بزنند برنامه ریزی های فیلمبرداری را انجام دهند .

 

سرپرست دپارتمان ها

سرپرست دپارتمان ها مجری طرح وظیفه به کار گرفتن و استخدام سرپرست هر دپارتمان در تولید فیلم را برعهده دارد و بر آن ها نظارت می کند . سرپرست این دپارتمان ها شامل:

  • مدیر فیلمبرداری  (DP)
  • طراح تولید
  • سرپرست لوکیشن
  • مدیر صدابرداری

 

یافتن لوکیشن ها

مجری طرح با سرپرست لوکیشن به دنبال لوکیشن میگردند. در جستجو و بررسی لوکیشن ، مجری طرح پرسش هایی مانند: « آیا فضای کافی برای پارک در محل وجود دارد؟ چگونه کل عوامل در این مکان جا شوند؟ آیا برق و آب آشامیدنی کافی وجود دارد یا باید از بیرون اورد ؟ » را مطرح میکند .

 

گرفتن تجهیزات

مجری طرح بر اساس درخواست های هر دپارتمان ، تجهیزات فیلم را تهیه می کند. این وظیفه مجری طرح است که هزینه ها را از طریق مذاکره با فروشندگان تجهیزات و مراکز اجاره تجهیزات کاهش دهد.

وظایف کلیدی مجری طرح در طول تولید :

مجری طرح کسی است که تولید فیلم را طبق برنامه و بودجه پیش میبرد .

 

گفتگو با سرپرست هر دپارتمان

مجری طرح هر روز با همه سرپرستان دپارتمان ها ملاقات می کند و در صورت ضرورت هر مسائل و مشکلی بود فورا حل و فصل میکند.

 

اطمینان ازپرداخت  به موقع حقوق و دستمزدها

مجری طرح با حسابدار تولید همکاری می کند تا مطمئن شود همه دستمزد ها به موقع پرداخت شوند. اتحادیه های فیلم، مانند SAG-AFTRA، که نماینده بازیگران است، در صورت عدم پرداخت به موقع به بازیگران یا عوامل ، تولید فیلم را تعطیل خواهد کرد.

 

آماده‌سازی برای پس‌تولید

در طول تولید، مجری طرح با استخدام تدوین‌گران، آهنگسازان فیلم و با یافتن یک مرکز پس‌تولید، به آینده‌ی پس‌تولید فیلم فکر و برای آن برنامه ریزی می‌کند.

 

وظایف کلیدی یک مجری طرح در طول پس تولید :

در طول پس‌تولید، مجری طرح بخش عمده ای از مسئولیت های خود را به یک ناظر پس تولید (مسئول نظارت بر تمامی مراحل پس از تولید ) واگذار می کند، اما این به معنای اتمام کار مجری طرح نیست.

 

تعیین ناظر پس‌‏تولید

مجری طرح اطمینان حاصل میکند که ناظر پس تولید کار خود را شروع کند . او همچنین حساب برنامه‌ها، قراردادها، قراردادهای فروشنده و غیره از زمان شروع پیش‌تولید تا الان را به ناظر پس تولید تحویل می‌دهد .

 

جمع بندی بودجه

مجری طرح بودجه را جمع بندی می کند و در صورت امکان به دنبال راه هایی برای کم کردن بودجه (مانند بازگرداندن زودهنگام تجهیزات) خواهد بود.

 

تحویل داده ها

مجریان طرح با تمام سرپرستان دپارتمان های لازم برای نظارت بر تحویل داده ها مانند برشی از فیلم برای پخش‌کننده یا عکس‌ برای بخش بازاریابی همکاری می‌کنند.

 

۴ مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مجری طرح :

 

مهارت رهبری

در محول کردن و اجرای ایده ها راحت باشید و به بقیه عوامل احترام بگذارید .

 

مهارت بودجه بندی

باید دانش عمیقی از بودجه بندی ، مهارت های مذاکره و هوش تجاری داشته باشید تا خرج شما در حد بودجه یا حتی کمتر از آن باقی بماند.

 

مهارت شبکه‌سازی

همیشه آشنایان و ارتباطاتی داشته باشید تا در صورت نیاز، عوامل و سرپرستان دپارتمان ها سریعاً استخدام شوند یا سریع عوض شوند .

 

مردم داری

برای حفظ هماهنگی و مسالمت آمیزی تولید فیلم ،باید قادر باشید با همه عوامل و بازیگران روابط حسنه ایجاد کنید و آن را حفظ کنید .

 

چگونه میتوانید مجری طرح شوید؟

شغل یک مجری طرح نیازی به مدرک دانشکده فیلم یا هر نوع تحصیلات رسمی ندارد. بهترین آموزش برای یک مجری طرح، این است که در یک عالمه فیلم کار کند .

اکثر مجریان طرح، به مرور زمان با کار کردن و تلاش ، پله پله زحمت کشیده اند تا به این شغل برسند  (یعنی اول دستیار تولید بوده اند بعد هماهنگ‌کننده تولید شدند بعد مدیر تولید).

پس از تبدیل شدن به یک مدیر تولید، باید شروع کنید و برای کار بعدی خود ،  یعنی شغل مجری طرح اقدام کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+