سینما اسکولز

۱۰ نکته از شوندا رایمز برای اجتناب از کلیشه ها موقع نوشتن

۱۰ نکته از شوندا رایمز برای اجتناب از کلیشه ها موقع نوشتن

کلیشه، چیزی است که زمانی پرطرفدار بوده و بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است. شوندا رایمز، نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیونی تحسین‌شده در این مقاله نکاتی را برای پرهیز از کلیشه‌ها در نوشتن ارائه می‌کند.

 

فهرست مطالب:

  • کلیشه چیست؟
  • ۶ نکته از شوندا رایمز برای اجتناب از کلیشه در نوشتن
  • ۲۵ کلیشه رایج که بهتر است در نوشتن از آنها اجتناب کنید.

 

آیا تا به حال شده یک فیلم یا یک سریال تلویزیونی را تماشا کنید و متوجه شوید که یک دیالوگ یا یک نقطه از داستان آشنا به نظر میرسد؟ شاید کاراکتر بگوید “بیاید سریع از این جهنم بزنیم بیرون” یا مثلاً قهرمان فیلم یک انسان”برگزیده” باشد. این ها هر دو، نمونه ای از کلیشه ها هستند. اگر یک فیلمنامه نویس مبتدی هستید و نمیدانید که چگونه از استفاده از کلیشه ها در نوشته های خود اجتناب کنید، هیچ راهنمایی بهتر از نویسنده و تهیه کننده تلویزیونی تحسین شده ، شودا رایمز، وجود ندارد.

 

کلیشه چیست؟

کلیشه چیزی است که زمانی نوآورانه بود اما به دلیل استفاده بیش از حد، تازگی خودش را از دست داده است. به عنوان مثال عبارت «به قرمزی یک گل رز قرمز» را در نظر بگیرید – این یک توصیف جهانی برای رنگ قرمز است که الان رایج و تکراری است. نمونه‌های دیگر کلیشه‌ها در ارتباط با زمان عبارتند از، « دقیقه نود» و «با سرعت نور». کلیشه ها شامل عباراتی در مورد توصیف احساسات هم می شوند، مثلاً ” یک دل نه صد دل عاشق کسی شدن ” برای توصیف عشق، یا عبارت ” در ناامیدی بسی امید است ” برای ابراز امیدواری در شرایط دشوار.

 

۶ نکته از شوندا رایمز برای اجتناب از کلیشه در نوشتن:

چه یک دیالوگ کلیشه ای باشد، یا یک خط داستانی کلیشه ای، یک نقطه عطف کلیشه ای یا یک شخصیت تکراری، ناب و بکر نبودن یک نوشته میتواند فیلمنامه را تضعیف کند. اگر به این فکر می کنید که چگونه از کلیشه ها در فیلمنامه خود اجتناب کنید، به نکات شوندا رایمز برای یافتن اصالت توجه کنید:

 

۱- اگر دیالوگ هایتان آشنا به نظر رسیدند ، چیز جدیدی بنویسید: “هر دیالوگی که قبلاً شنیدید کسی گفته، کلیشه ای است، پس آن را ننویسید.” راه های نامحدودی برای بیان یک احساس وجود دارد، چرا از یک جمله ناب استفاده نمی کنید؟ اگر در تلاش برای یافتن کلمات تازه هستید، از اصطلاحنامه استفاده کنید – فقط مراقب باشید از یک کلمه ناآشنا سوء استفاده نکنید.

 

۲- تلاش کنید تا یک کلیشه جدید ابداع کنید: “هدف شما این نیست که از کسی که تحسینش می کنید کپی کنید ، هدف شما این است که چیزی باشید که دیگران تحسین کنند.” به جای وام گرفتن از نوشته های دیگران، نوشته خود را کاملاً اصیل بنویسید. نوشتن چیزی مبتکرانه که تبدیل به یک کلیشه جدید شود را هدف خود قرار دهید.

 

۳- به کلیشه های قدیمی چیز جدیدی اضافه کنید: “خیلی از ایده هایی که جدید به نظر می رسند اصلاً جدید نیستند. اما تفاسیر متفاوت و روش های متفاوتی برای تفکر درباره چیزهای جدید وجود دارد.” غیرممکن است که همیشه صد در صد منحصر به فرد باشید، بنابراین سعی کنید یک مفهوم آشنا را تغییر دهید و چیزی به آن اضافه کنید. از یک ایده آشنا به عنوان الهام استفاده کنید و از دریچه جدیدی به آن نزدیک شوید. یک راه عالی برای خلق یک پیچش داستانی موثر این است که با یک پیش‌فرض کلیشه‌ای شروع کنید، سپس با رفتن به مسیری متفاوت، انتظارات مخاطب را زیر و رو کنید.

 

۴- دیالوگ های واقع گرایانه بنویسید: ” دیالوگ های شما باید کیفیتی واقعی داشته باشد و شبیه “گفتگوهای تلویزیونی” نباشد.” شوندا تاکید میکند که دیالوگ های اصیل ، باید مثل طوری باشند که مردم واقعاً صحبت می‌کنند. در زندگی واقعی، مردم با جملات کامل صحبت نمی‌کنند، از کلمات اشتباه استفاده می‌کنند، حرف همدیگر را قطع می‌کنند و هیچ‌کس همه چیزهای عالی را در زمان‌های عالی نمی‌گوید.

 

۵- برای الهام گرفتن به مکالمات مردم گوش کنید: شوندا میگوید : «من به دیالوگ‌هایم به چشم همان مکالماتی که افراد واقعی دارند نگاه میکنم—از آن نوع مکالماتی که اگر در کمد خانه‌ کسی پنهان شوید می شنوید» .به گفته شوندا، یکی از بهترین راه‌ها برای درک اینکه مردم واقعاً چطور صحبت می‌کنند، توجه به نحوه صحبت آنها در دنیای واقعی است.

 

۶- دیالوگ های خود را با صدای بلند بخوانید و به آن گوش کنید: یا خودتان این کار را انجام دهید یا از کسی بخواهید دیالوگ های شما را با صدای بلند بخواند، چون در این صورت واقعاً می توانید ببینید چطور به نظر میرسد. ممکن است تا زمانی که آن را با صدای بلند نشنوید، متوجه نشوید که از کلیشه استفاده کرده اید. شوندا سعی میکند هنگام نوشتن دیالوگ ها، آنها را با صدای بلند بخواند تا مطمئن شود که شبیه یک حرف واقعی به نظر برسد. وقتی اولین پیش نویس خود را تمام کردید، دیالوگ ها را با صدای بلند بخوانید .اگر متوجه شدید یک سری عبارات بیش از حد استفاده شده اند، به عقب برگردید و به خلاقانه بازنویسی کنید.

 

۲۴ کلیشه رایج که بهتر است در نوشتن از آنها اجتناب کنید.

هنگام کار روی فیلمنامه های خود، از این کلیشه های رایج اجتناب کنید.

  1. امروز از دنده چپ بلند شدی.
  2. خلاقانه فکر کن.
  3. طرف زنجیر پاره کرد.
  4. قمر در عقرب شد.
  5. اوضاع خیط شده.
  6. چیزی که عوض داره گله نداره.
  7. هفت کفن پوسونده ، یه قرنه که مرده.
  8. این نشد یکی دیگه.
  9. بی خبری، خوش خبری است.
  10. از ذوق داشت بال در میورد.
  11. از ظاهر قضاوت نکن.
  12. با دم شیر بازی نکن.
  13. گل بی عیب خداست.
  14. گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی.
  15. سر بزنگاه رسید.
  16. تره به تخمش می ره حسنی هم به باباش.
  17. دیگ به دیگ میگه روت سیاه.
  18. همیشه مرغ همسایه غازه.
  19. وقتمون الکی الکی تلف شد.
  20. از همه این حرف ها که بگذریم.
  21. شبی تاریک و طوفانی بود.
  22. سنگ تمام گذاشتی.
  23. طرف همه کاره و هیچ کاره است.
  24. موش زبونت رو خورده؟

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سیزده + هجده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+