سینما اسکولز

۱۳ نوع کمدی: سبک های محبوب اجراهای کمدی

۱۳ نوع کمدی: سبک های محبوب اجراهای کمدی

انواع مختلفی از سبک های کمدی وجود دارند که داستان گویان از آن ها برای سرگرم کردن مخاطبان به طرق مختلف استفاده می کنند.

 

فهرست مطالب:

  • کمدی چیست؟
  • ۱۳ نوع محبوب کمدی
  • ۳ سبک رایج اجرای کمدی

 

کمدی چیست؟

کمدی فرمی از سرگرمی است که هدف آن خنداندن مخاطب است. داستان گویان از کمدی در رسانه های مختلف از جمله ادبیات، سینما، تلویزیون، رادیو، نمایش های صحنه ای و هنرهای تجسمی مانند کارتون و کمیک استریپت ها استفاده می کنند. ایده‌های مدرن درباره کمدی، به نمایشنامه‌های یونان باستان بازمی‌گردد که توسط آدم ‌هایی مثل آریستوفان نوشته شده اند.

 

۱۳ نوع محبوب کمدی:

سبک های مختلفی در کمدی وجود دارند که به روش های کاملاً متفاوت مخاطب را سرگرم می کنند. برخی از محبوب ترین ژانرهای کمدی عبارتند از:

 

۱- کمدی اسلپ استیک یا بزن و بکوب: کمدی اسلپ استیک، شامل طنز های فیزیکی، حالات صورت اغراق شده و شیرین کاری و بدل کاری است. این سبک طنز در اوایل قرن بیستم توسط کمدین هایی مانند چارلی چاپلین و سه کله‌پوک رایج شد.

 

۲- کمدی تلخ یا سیاه: این زیرژانر که به عنوان کمدی سیاه شناخته می شود، بر عدم تطابق عناصر کمدی و موضوعات سهمگین مانند جنگ، مرگ و جنایت تمرکز دارد. این سبک طنز سیاه در آثار نویسندگانی مانند کورت ونه گات و فیلمسازانی مانند برادران کوئن دیده می شود.

 

۳- طنز های مبتنی بر خودتحقیری: طنز خود تحقیر کننده، بر عیب و ایراد های یک شخصیت یا اجراگر کمدی تمرکز دارد. رادنی دنگرفیلد، استندآپ کمدین ، در بسیاری از اجراهای طنز خود از طنز خود تحقیرگر استفاده میکرد.

 

۴- کمدی رمانتیک یا عاشقانه: این ژانر کمدی، مضمون عشق رمانتیک را با طنز ترکیب میکند. ویلیام شکسپیر کمدی رمانتیک های بسیار تاثیرگذاری از جمله تاجر ونیز (۱۵۹۶) و شب دوازدهم (۱۶۰۱) نوشته است.

 

۵- کمدی فاخر: این شکل کمدی فاخر و اندیشمندانه در آثاری مانند اهمیت ارنست بودن اثر اسکار وایلد (۱۸۹۵) استفاده شده است. این سبک گاهی اوقات به عنوان کمدی رفتارها یا کمدی آداب هم شناخته می شود، کمدی آداب معمولاً از شوخ طبعی طنز در بافت جوامع طبقه بالا استفاده میکند.

 

۶- کمدی موقعیت: در کمدی‌های موقعیت محور، طنز از دل روابط و پویایی بین گروهی از شخصیت‌ها در یک محیط ثابت ایجاد می شود . برخی از سریال های تلویزیونی محبوب کمدی موقعیت عبارتند از: The Office (2005-2013) و Seinfeld (1989-1998) .

 

۷- پارودی: در آثار پارودی یا نقیضه ، از طریق اغراق و تقلید، آثار موجود را مسخره می کنند. نمونه هایی از فیلم های تقلید آمیز و پارودی عبارتند از فرانکشتاین جوان (۱۹۷۴) و فیلم ترسناک (۲۰۰۰).

 

۸- طنز سورئال: این شکل از طنز بر موقعیت های پوچی تمرکز دارد که منطق و عقل را به چالش می کشند. گروه کمدی بریتانیایی مونتی پایتون ، نمونه منحصر به فردی از طنز سورئال را در نمایش ها و فیلم های خود به تصویر می کشیدند.

 

۹- تراژی‌کمدی: تراژیکمدی، عناصر کمدی را با موضوعات جدی ترکیب میکند تا جنبه های مختلف تجربه انسانی را واکاوی کند.

 

۱۰- فارس: داستان های فارس، حول محور شخصیت‌های اغراق‌آمیزی هستند که با موقعیت‌های غیرمحتمل ناشی از ارتباط اشتباه یا هویت اشتباه سروکار دارند. تنها در خانه (۱۹۹۰) و خماری (۲۰۰۹) دو فیلم پرطرفدار هستند که از داستان های فارس استفاده می کنند.

 

۱۱- کمدی بازی با کلمات: اجراگران از این سبک کمدی و بازی با کلمات خنده آور برای سرگرم کردن و خنداندن مخاطبان استفاده می کنند. نمونه‌هایی از بازی با کلمات عبارتند از جناس، حرف های دوپهلو، واج‌آرایی و قافیه.

 

۱۲ – کمدی ددپن: در این سبک از کمدی بی روح، کمدین از طریق عدم نمایش عمدی احساسات هنگام صحبت در مورد موضوعات پوچ، خنده ایجاد میکند.

 

۱۳- کمدی مشاهده ای: اجراگران این سبک از کمدی مشاهده ای، برای جلب توجه از طنزهای نادیده گرفته شده در زندگی روزمره استفاده می کنند.

 

۳ سبک رایج اجرای کمدی:

اجراگران از انواع سبک های کمدی برای سرگرم کردن مخاطبان استفاده می کنند. چند مورد از رایج ترین انواع اجراهای کمدی عبارتند از:

 

استند آپ کمدی: استندآپ کمدین ها، حکایت ها و جوک هایی تعریف می کنند که دارای یک نقطه بسیار خنده دار هستند تا مخاطبان خود را شگفت زده و سرگرم کنند.

 

اسکچ کمدی: کمدی طرح یا اسکچ یا آیتمی شامل گروهی از اجراگران است که صحنه های کوتاه کمدی را همراه با هم بازی می کنند. برنامه های کمدی اسکچ مانند شنبه شب زنده (۱۹۷۵–اکنون) باعث محبوبیت این سبک شدند.

 

کمدی بداهه پردازانه: این سبک از کمدی شامل بازیگرانی است که موقعیت‌های کمدی را بدون فیلمنامه از خودشان بداهه پردازی می‌کنند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

4 − 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+