سینما اسکولز

۴ مورد کلیدی در انتخاب سیستم مناسب برای تدوین ویدیویی

۴ مورد کلیدی در انتخاب سیستم مناسب برای تدوین ویدیویی

انتخاب سیستم مناسبی که برای کار تدوین مناسب باشد، مسلتزم دانستن حداقل اطلاعات فنی از قطعات کامپیوتری است که بتوان با انتخاب صحیح آن‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، عملکرد بهینه‌ای داشت. در این مقاله می‌خواهیم به برخی از فاکتورهای کلیدی در یک سیستم کامپیوتری بپردازیم.

CPU

اساس و پایه هر کامپیوتری بر واحد پردازش مرکزی یا «CPU» بنا شده است. «CPU» جایی است که تمامی پردازش‌ها و محاسبات کامپیوتر در آن صورت می‌گیرد.
«CPU» ها در قدیم اصطلاحاً تک‌هسته‌ای بوده و تنها قادر به اجرای یک برنامه بودند، اما امروزه دارای چندین هسته هستند که کارایی آن‌ها را چندین برابر کرده است. حتی در برخی از کامپیوترها این قابلیت وجود دارد که چندین «CPU» را در یک سیستم داشته باشیم.
قابلیت چند هسته‌ای به این معناست که یک چیپ دارای چندین واحد پردازش مرکزی است. برای مثال، یک «CPU» چهار هسته‌ای دارای چهار واحد پردازش است و سیستم عامل آن را دارای چهار هسته فیزیکی می‌شناسد.
چنین قابلیتی باعث می‌شود که کامپیوتر بتواند چندین برنامه و فرآیند را به طور همزمان و با سرعتی بالاتر پردازش نماید. این قابلیت برای تدوین‌گران بسیار مهم و اساسی است. «CPU» چهار هسته‌ای برای کار تدوین و برنامه‌های افکت‌گذاری می‌تواند کافی و مناسب باشد.
رشته، ریسمان (Threading) یا فراریسمانی (Hyper-Threading) به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن یک هسته فیزیک در «CPU» منابع خود را تقسیم می‌کند و بدین ترتیب در سیستم عامل به عنوان دو هسته مجازی (Virtual Cores) دیده می‌شود.
این به یک هسته واحد این امکان را می‌دهد که منابع اجرایی را تقسیم کند و بدین صورت سرعت افزایش یابد. چنین قابلیتی هرچند که مانند داشتن دو هسته فیزیکی قدرتمند نیست، اما به عنوان قابلیتی که به «CPU» های جدید اضافه شده، برای انجام چندین عمل و پردازش و نیز ایجاد لایه جدیدی در عملکرد سیستم بسیار مفید است.
بیشتر نرم‌افزارهای تدوین و پس-تولید به یک پردازشگر دو هسته‌ای نیاز دارند. پردازشگرهای چهار هسته‌ای نیز به طبع عملکرد بهتری را ارائه خواهند داد و در این میان، پردازشگر چهار هسته‌ای با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز، عملکرد بهینه‌ای را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

رم

حافظه دسترسی موقت (Random Access Memory) یا به اختصار «RAM» یکی دیگر از قطعات مهم هر سیستم کامپیوتری است. حافظه رم الزاماً در سرعت و عملکرد سیستم دخالت ندارد، اما در قابلیت آن و به ویژه می‌توان گفت در سایز و نوع پردازش‌هایی که انجام می‌دهید نقش موثری دارد.
هر نرم‌افزاری، حتی خود سیستم عامل، برای اجرا شدن، مقداری از حافظه رم را اشغال می‌کند و در واقع به طور مستقیم از هارد دیسک اجرا نمی‌شود. سرعت حافظه رم از تمامی انواع هارد دیسک و حافظه بسیار بیشتر است.
آخرین نسل حافظه‌های رم «DDR5» نام دارند که سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند، اما به طور کلی می‌توان گفت، مهم‌ترین فاکتور رم، میزان حافظه آن است. در مورد حافظه توجه داشته باشید که حداقل حافظه‌ای که می‌خرید ۸ گیگابایت یا بیشتر از آن باشد که برای اجرای سیستم و نرم‌افزارهای مورد نیاز کفایت می‌کند.
قابلیت «ECC» (Error-correcting code) یا کد تصحیح خطا نیز مورد دیگری است که در مورد رم‌ها باید در نظر داشته باشید. رم‌های «ECC» یک چیپ اضافه‌ای روی خود دارند که وظیفه آن بررسی داده‌های رد و بدل شده است تا خطاهای موجود را پیدا و اصلاح کند.
مثلاً در مورد پردازش‌های ویدیویی می‌توان گفت که داشتن رم «ECC» باعث می‌شود که از ایجاد فایل‌های آسیب‌دیده و خراب جلوگیری کرد. در سیستم‌هایی که دقت و نتیجه کار اهمیت بسیار زیادی دارند، از این رم‌ها استفاده می‌شود که چندان هم گران‌قیمت نیستند.
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، مقدار ۸ گیگابایت حداقل حافظه‌ای است که باید در نظر داشته باشید، اما در صورت امکان، داشتن ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه برای افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود. بیشتر از این مقدار نیز برای زمانی مناسب است که حجم کار بسیار زیاد و زمان تحویل آن بسیار کم باشد.

حافظه گرافیک (VRAM)

چیزی که بیشتر از حافظه رم اهمیت دارد، حافظه رم ویدیویی یا «Video RAM» است که جزئی از واحد پردازش گرافیکی یا «GPU» محسوب می‌شود.
واحد پردازش گرافیکی یا بهتر است بگوییم کارت گرافیک، یکی از اجزای اصلی در سیستم تدوین ویدیویی است. درحالی‌که «CPU» و «رم» هر دو برای اجرای فرامین اصلی در یک کامپیوتر اهمیت دارند، در نرم‌افزارهای مبتنی بر ویدیو، مانند «Premiere Pro»، «Final Cut Pro»، «After Effects» و … کارت گرافیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
کارت گرافیک با «CPU» به طور مشترک کار می‌کند تا تصاویر، بافت‌ها، ویدیو و هر چیزی که مربوط به خروجی بصری و گرافیکی سیستم است را پردازش کند.
درست است که برای اجرای نرم‌افزارها نیازی به داشتن کارت گرافیک اختصاصی نیست، اما هنگامی که این قطعه را به سیستم اضافه کنید، خواهید دید که عملکرد گرافیکی به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
کارت گرافیک یک واحد پردازشی مستقل است که دارای حافظه رم اختصاصی بوده و خروجی تصویر کامپیوتر را پردازش می‌کند.
نیازی به خرید کارت‌های گرافیک بسیار قدرتمند نیست، اما توصیه می‌شود یکی از کارت‌های «Nvidia» یا «AMD» با حداقل ۴ گیگابایت حافظه را خریداری کنید. اگر از بابت بودجه مشکلی ندارید، کارت‌های گرافیک سری «Nvidia Quadro» را فراموش نکنید.
بیشتر نرم‌افزارهای تدوین، با اکثر کارت‌های گرافیک سازگاری دارند، اما این مورد همیشه درباره نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی و ایجاد افکت صادق نیست.
برخی از نرم‌افزارها قابلیت‌هایی دارند که ممکن است با برخی کارت‌های گرافیک کار نکند. اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید، بهتر است که به کارت گرافیک تعبیه شده در آن، با توجه به نیاز و ضرورت نرم‌افزاری که قصد دارید با آن کار کنید توجه نمایید تا از بروز مشکلات ناخواسته در آینده جلوگیری به عمل آید.

ذخیره‌سازی

علاوه بر داشتن قطعات قدرتمند برای اجرای نرم‌افزارهای ویدیویی، فضای ذخیره‌سازی نیز در یک کامپیوتر اهمیت خاص خود را دارد.
استفاده از حافظه‌های جامد یا «SSD» برای نصب و اجرای سیستم عامل به عملکرد بهینه آن کمک بسیاری می‌کند، اما ممکن است این حافظه‌ها (به دلیل گران‌قیمت بودن و حافظه‌های کم‌ظرفیت‌تر) برای ذخیره‌سازی فایل‌ها مناسب نباشند.
بهتر است اگر این نوع از حافظه‌ها را برای ذخیره‌سازی انتخاب می‌کنید ظرفیتی بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت (۱۰۰۰ گیگابایت) را در نظر داشته باشید. هر وقت که از ذخیره‌سازی صحبت می‌شود، فضای ذخیره‌سازی یکی از اولویت‌های مهم است.
قطعاً نیازی نیست که تمامی فایل‌ها و پروژه‌هایتان را روی یک حافظه یا هارد دیسک ذخیره کنید، اما از داشتن فضای بیشتر در حافظه اصلی سیستم هرگز پشیمان نخواهید شد.
بهتر است فایل‌های مربوط به پروژه‌های کاری را در یک درایو جداگانه اکسترنال ذخیره کنید تا سرعت سیستم کاهش پیدا نکند. این کار موجب نظم بیشتر نیز می‌شود، اما حمل و نقل را نیز کمی سخت می‌کند.
در این صورت نیز می‌توانید از دو حافظه ذخیره‌سازی برای لپ‌تاپ خود استفاده کنید؛ مثلاً یک هارد دیسک معمولی که حافظه زیادی دارد. توجه کنید که هر هارد دیسکی که خریداری می‌کنید، باید سرعت گردش آن ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ و یا سریع‌تر از این باشد.
از حافظه‌های خارجی (اکسترنال) می‌توانید برای فایل‌هایی استفاده کنید که می‌خواهید به مدت طولانی آن‌ها را نگه دارید. کابل اتصال از نوع USB 3 برای انتقال فایل‌های فشرده مناسب است، اما برای فایل‌های غیرفشرده و RAW شاید مناسب نباشد.
در این صورت می‌توانید یک حافظه یا چند حافظه ادغام شده (با تکنولوژی RAID) را به کار گیرید که از طریق یک کابل از نوع Thunderbolt 3 به سیستم متصل می‌شود و سرعت فوق‌العاده‌ای دارد. درگاه Thunderbolt را می‌توان علاوه بر اتصال حافظه خارجی برای ضبط و مانیتورینگ ویدیو نیز استفاده کرد.
پس این مورد را نیز هنگام خرید در نظر داشته باشید.

 

بررسی نیازها

در نهایت، چیزهایی که سبد خریدتان را پر می‌کنند حاصل برآورد نیاز و بودجه‌ای است که در اختیار دارید. اگر بودجه خوبی دارید، توصیه ما این است که بهترین سیستمی که می‌توانید را خریداری نمایید.
مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر در تکنولوژی، کامپیوترها و قطعات آن نیز به سرعت از رده خارج می‌شوند. خرید سیستم‌های قدرتمند روز بازار باعث می‌شود که تا مدت بسیار بیشتری نیازی به تعویض و بروز کردن قطعات خود نداشته باشید.
در عین حال، اگر بودجه محدودی دارید، همیشه می‌توانید بهترین موارد را انتخاب کنید و عملکرد مناسبی را از آن انتظار داشته باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 × سه =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+