سینما اسکولز

۵ مشکل رایج هنگام فیلمبرداری در صحنه و راه‌ حل‌های ممکن

۵ مشکل رایج هنگام فیلمبرداری در صحنه و راه‌حل‌های ممکن

فرض کنید که یک فیلمنامه تهیه کرده‌اید، بودجه مناسبی فراهم کرده و کار ضبط فیلم خود را برنامه‌ریزی کرده باشید. بیایید فرض کنیم که بازیگران و عوامل فیلم نیز از افراد حرفه‌ای انتخاب شده‌اند.
یک چک لیست دارید که با جزئیات کامل، برنامه کاری خود را طبق آن طرح‌ریزی نموده و هیچ چیز را به شانس و اقبال نسپرده باشید. کارگردانان فیلم را مانند فرزند خود می‌دانند و برای موفقیت و به ثمر رسیدن آن هر کاری می‌کنند.
به هر حال هرگز نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز طبق برنامه پیش برود و تفاوتی نمی‌کند که چقدر برای برنامه‌ریزی خود وقت گذاشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم پنج مورد متداولی را بررسی کنیم که هنگام ضبط فیلم ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید.
دانستن این موارد و راهکارهای مواجه با آن‌ها قطعاً به تجربه فیلمسازیتان اضافه می‌کند.

 

عدم حضور بازیگر

جمع کردن گروه بازیگران برای بازی در یک فیلم در نوع خود کار زمانبری است. این کار نیاز به گرفتن تصمیماتی مهم، ارتباط با مدیران برنامه بازیگران، تبلیغات، بررسی سوابق افراد، گرفتن تست و تمرینات زیادی دارد.
وقتی برای یکی از نقش‌ها موردی را پیدا می‌کنید، بدترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد این است که او نه سر صحنه حاضر شود و نه اعلام کند که قصد ادامه همکاری ندارد (در زبان انگلیسی به این افراد «No-Show» می‌گویند).
همیشه حتی در لحظه آخر نیز می‌توان برای فیلمبرداری، دستیاری، گریم و … فرد دیگری را جایگزین کرد، اما عدم حضور یک بازیگر، به معنای واقعی کلمه پروژه را متوقف می‌کند.
برای اینکه از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید باید یک برنامه جایگزین در نظر بگیرید.
بسته به حجم پروژه، لوکیشنی که در آن قرار دارید و مدت زمان سکانس (یا سکانس‌های مورد نظر) می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در صورت وقوع این مشکل، تجهیزات و صحنه را برای فیلمبرداری صحنه‌ای دیگر تغییر دهید که آن بازیگر (یا بازیگران) در آن حضور ندارند.
حالت دیگر این است که چند بازیگر جایگزین برای آن‌ها در نظر گرفته باشید و آن‌ها در صحنه حاضر باشند.
طبیعی‌ست که در نظر داشتن دو بازیگر برای تک تک نقش‌ها خارج از توان و بودجه هر کاری خواهد بود، اما در صورتی که بازیگران را از طریق یک موسسه انتخاب کرده‌اید و آن‌ها مسئولیت برنامه‌ریزی حضور بازیگران را بر عهده دارند، می‌توانید روی مسئولیت‌پذیری آن‌ها برای حضور به موقع سر صحنه تأکید کنید.
اگر سراغ هیچ موسسه بازیگری نرفتید، که در بیشتر پروژه‌های کوچک همین‌طور هم هست، در این صورت بهتر است یک لیستی از بازیگران جایگزین تهیه کنید که هر لحظه بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. داشتن چنین لیستی برای موارد ضروری و لحظه آخری بسیار ارزشمند و کاربردی است.

تغییر وضع هوا

اگر کل پروژه فیلمبرداری در فضای داخلی نباشد، یکی از چالش‌های مهم آن زمانی است که وضع هوا بد شود. اگر فیلم «آرواره‌ها» اثر «استیون اسپیلبرگ» را دیده باشید، می‌دانید که طبیعت می‌تواند مانند یک هیولا باشد و برای فیلمساز مشکلات بزرگی ایجاد کند.
اما اگر فرض کنیم که قرار نیست برای یک استودیوی هالیوودی بزرگ فیلم بسازید، هیچ راهی جز این ندارید که فیلمبرداری را به زمانی موکول کنید که آب و هوا به حالت عادی خود بازگردد.
پس وقتی که می‌خواهید برای فیلمبرداری فضای باز برنامه‌ریزی کنید، وضعیت آب و هوا را در روز مورد نظر بررسی کنید و اگر باد و باران و برف در کار ضبط مشکل ایجاد می‌کند یا می‌تواند آن را به تأخیر بیندازد، فراموش نکنید که سکانس‌ها و نماهای داخلی را جایگزین آن‌ها کنید و روز مناسب‌تری برای بیرون رفتن انتخاب نمایید.

 

ایمن‌سازی لوکیشن‌های فیلمبرداری

چه در فضای باز، چه در فضای سربسته و یا اگر در حیاط خلوت خانه خودتان قرار است فیلمبرداری را انجام دهید باید ایمنی و امنیت آن را در نظر داشته باشید.
برخی سازمان‌ها وجود دارد که می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. مثلاً می‌توانید با گرفتن مجوزهای لازم از طریق هیئت‌های فیلم استانی یا نهادهای دیگر از این لحاظ خیال خود را آسوده کنید.
حتی اگر قرار است در رستوران مورد علاقه خودتان فیلمبرداری انجام دهید، باید یک قرارداد مکتوب با صاحب آن مکان به امضا برسانید.
در صورتی که یک فیلمبرداری بدون مجوزهای لازم انجام شود، نهادهایی وجود دارد که می‌توانند به محض اطلاع، پروژه را تعطیل کرده و از ادامه آن جلوگیری به عمل آورند. پس برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، در برنامه‌ریزی دقت کنید.
مثلاً ممکن است برای ضبط طبق برنامه به یکی از لوکیشن‌ها بروید و متوجه شوید که صاحب ملک قصد شما برای فیلمبرداری را فراموش کرده و برنامه دیگری برای آنجا در نظر گرفته باشد.
بهترین کار برای جلوگیری از بروز این مشکلات این است که یک قرارداد مکتوب ترتیب دهید. اگر این هم کافی نیست، می‌توانید لوکیشن دیگری را نیز در نظر بگیرید تا هیچ چیز مانع پیشروی کار نشود.

وقتی که برق قطع می‌شود

بودن برق و نیروی الکتریکی در هر صحنه فیلمبرداری بسیار ضروری و مهم است. همیشه احتیاجات مربوط به برق را هنگام انتخاب و بررسی لوکیشن‌ها در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید که انجام این کار قبل از هر چیز دیگری ، موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود.
هنگامی که لوکیشن‌ها را بررسی می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که تجهیزات و پریز برق به تعداد کافی و با ولتاژ مناسب در لوکیشن موجود باشد. در برخی از لوکیشن‌ها ممکن است اجازه استفاده از نیروی برق را نداشته باشید که در این صورت باید یک ژنراتور پشتیبانی اجاره کنید که در هر حال بهترین انتخاب همین است.

 

خرابی تجهیزات

تفاوتی ندارد که فیلم را با نوار ویدیویی، نگاتیو یا تجهیزات دیجیتالی ضبط می‌کنید، در هر صورت باید همه وسایل، از جمله تجهیزات نورپردازی، صدا، تجهیزات مکانیکی و … را تست کنید.
حالا فرض کنید که تجهیزات را قبل از شروع کار تست کرده باشید و وسط کار خراب شوند. این مورد بسیار اتفاق می‌افتد.
برای جلوگیری از توقف کار به دلیل خرابی تجهیزات، بهتر است یک برنامه احتیاطی در نظر داشته باشید.
مثلاً می‌توانید لوکیشن‌های فیلمبرداری خود را در نزدیک موسسات سینمایی انتخاب کنید که تجهیزات سینمایی اجاره می‌دهند تا در صورت بروز مشکل، سریعاً بتوانید تجهیزات جدیدی را اجاره کرده و در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی به عمل آورید.

 

نکات پایانی

اگر می‌خواید کار تولید بدون وقفه و به سرعت پیش برود، سعی کنید که از هیچ موردی غافل نشوید. اگر می‌خواهید گرفتار قوانین مورفی نشوید، به بهترین شکل ممکن خود را از قبل آماده کنید.
یک جعبه کمک‌های اولیه نیز تهیه کنید و همیشه سر صحنه ببرید و مهمتر از همه، مطمئن شوید که تمامی بازیگران و دست‌اندرکاران، نقشه لوکیشن‌ها را داشته باشند. خلاصه اینکه جزئی‌ترین موارد را نیز هرگز از قلم نیندازید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × 5 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+