سینما اسکولز

۷ قانون برای نوشتن فیلم کوتاه

۷ قانون برای نوشتن فیلم کوتاه

موارد یا نکاتی وجود دارد که با دانستن آن می توانید به شکل بهتری برای نوشتن یک فیلمنامه کوتاه اقدام کنید ، در این مقاله به ۷ قانون برای نوشتن فیلم کوتاه اشاره می کنیم .هر چند که این موارد به تنهایی شاید کافی نباشند اما به نکاتی می پردازند که می تواند تاثیر زیادی در نحوه نویسندگی فیلم کوتاه داشته باشد .
نوشتن فیلم های کوتاه یک فرصت عالی برای یک نویسنده است. فیلم های کوتاه ارزشی کمتر از داستان سرایی سینمایی ندارند. در واقع نوشتن آن‌ها دقیقاً به همان مهارت‌هایی نیاز دارد که نوشتن یک متن بلند دارد ، البته در مقیاس کوچک‌تر.
اگرچه فرصت های پخش تلویزیونی ممکن است محدود باشد، اما خروجی های بیشتری برای دیده شدن وجود دارد.

فیلم کوتاه قبلا یک کار هنری بود. اما اکنون واقعاً یک تحول در فیلمسازی است. با این همه فناوری جدید، فیلم‌های کوتاه در بین مردم عادی علاقه بسیار بیشتری دارند، زیرا افراد زیادی آن‌ها را می‌سازند و در وب قرار می‌دهند.
بسیاری از بهترین نویسندگان و کارگردانان با فیلم های کوتاه شروع کردند. موارد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه فیلم‌های مطرحی بودند که شروع شکل گیریشان بر اساس فیلم‌های کوتاه بود .
در هر صورت، این یک راه عالی برای توسعه مهارت و انعطاف‌پذیری در  نوشتن است و اگر تجربه نوشتن زیادی ندارید ممکن است برای نوشته‌های اولتان دلهره داشته باشید .

۷ قانون برای نوشتن فیلم کوتاه وجود دارد که باید هنگام نوشتن یک فیلم کوتاه به خاطر بسپارید:

هر چه کوتاهتر بهتر

یک فیلم کوتاه می تواند از پانزده ثانیه تا چهل و پنج دقیقه طول بکشد. فیلمنامه فیلم کوتاه خود را تا حد امکان کوتاه کنید زیرا هر چه کوتاهتر باشد هزینه تولید آن کمتر خواهد بود.
البته، فناوری دیجیتال دست فیلمسازان را باز نگه می‌دارد ، با این حال زمان همچنان هزینه دارد، غذا دادن به کارکنان  نیز هزینه دارد.
اگر خیلی سریع فیلمبرداری کنید ممکن است فیلم کوتاه شما آماتور به نظر برسد . باید ارزان باشد اما نباید ارزان به نظر برسد!
به‌علاوه، اگر می‌خواهید فیلمتان را برای جشنواره ای ارسال کنید ، آن را بیش از ده دقیقه تهیه کنید ، که معمولاً حداکثر ۷ تا ۸ صفحه است. چرا؟ زیرا اگر فیلم کوتاه شما طولانی‌تر باشد، زمان بیشتری برای پخش نیاز دارد و جشنواره‌ها دوست دارند تا جایی که ممکن است فیلم‌هایی با زمان کوتاه پخش کنند!
به انیمیشن کوتاه Sebastian’s Voodoo  نگاه کنید. یک انیمیشن کوتاه ترسناک ۴ دقیقه ای در مورد یک عروسک  است که باید قلب خود را سوراخ کند تا جان دوستش را نجات دهد.

تماشای انیمیشن کوتاه Sebastian’s Voodoo در شورت موویز

قابل انجام بودن نوشته را در نظر داشته باشید

نکته مهم در مورد نوشتن فیلم های کوتاه این است که آنها می توانند هر چیزی باشند. با این حال، عملی بودن یا قابل انجام بودن متن فیلمنامه ای که نوشته اید را نادیده نگیرید.
فیلمنامه هایی با صفحاتی از صحنه های تعقیب و گریز اکشن و تصادفات اتومبیل نوشته می شوند و به نظر می رسد بسیاری از نویسندگان متوجه نمی شوند که فیلمبرداری واقعی آن چقدر زمان بر است.
در واقع باید آگاه باشید که هر خطی که روی کاغذ می‌نویسید چه معنایی دارد و چه هزینه‌هایی دارد.
چشم اندازی از اسب‌های سفیدی که زیر نور مهتاب تاختند مطمئناً در ذهن شما شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند، اما آیا مطمئن هستید که در میان دوستانتان کسی را دارید که بتواند اسب ها را تهیه کند و یا یک متخصی جلوه‌های ویژه باشد ؟ اگر در منابع محدودیت دارید، کوچک فکر کنید.
فیلم کوتاه Apricot نمونه خوبی است که می‌توانست با بودجه کم ساخته شود (این فیلم ارزش تولید بی‌عیب و نقصی را نشان می‌دهد که بعید می‌دانم واقعاً ارزان ساخته شده باشد) زیرا با دو نفر سروکار دارد که در یک کافه پشت میز نشسته‌اند ، با این حال می تواند طیف گسترده ای از احساسات را نشان دهد.

تماشای فیلم کوتاه Apricot در شورت موویز

در همین راستا، فیلم کوتاه آسیایی Just a Love Story تقریباً به طور کامل در یک آسانسور می‌گذرد .
برای مکان‌هایی بنویسید که جالب و در عین حال کاربردی هستند، به دسترسی و کنترل فکر کنید و از مکان‌های دور که نیاز به کیلومترها رانندگی نیاز دارند اجتناب کنید.

آن را بصری کنید

«فیلم یک رسانه تصویری است». “نشان بده، نگو.” اینها قوانین طلایی فیلمنامه نویسی است که اساتید  مدام به ما می گویند.
با این حال، دیدن این که بیشتر فیلمنامه ها چقدر پرحرف هستند، شگفت آور است. فیلم در مورد گفتن داستان به صورت تصویری است، که کم هزینه ترین راه برای بیان داستان است ، و وقتی فیلم کوتاه می نویسید صرفه جویی همه چیز است.
برای شخصیت های خود داستان های بصری ایجاد کنید. از طریق تصاویر بصری خلق و خو، حرفه، موقعیت و غیره آنها را نمایان کنید.
در فیلم کوتاه The Lunch Date  ، خانم شیک پوش چنگال خود را قبل از استفاده آن را صیقل می دهد .در حال بیان چه چیزی به شماست ؟ به میزان دیالوگ در این فیلم کوتاه توجه کنید، فیلمی که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه لایو اکشن شد.

تماشای فیلم کوتاه The Lunch Dateدر شورت موویز

لحظه های خاص را پیدا کنید

بهترین فیلم‌های کوتاه اغلب دارای یک لحظه خاص یا یک تک لحظه ای هستند که اتفاق می افتد ، البته لحظه ای که در دل خود داستانی دارد.
منظور از داستان چیست؟ منظور  درگیری است که باید حل شود، جایی که یک دوراهی در خطر است و قهرمان داستان باید انتخاب کند.
سعی کنید یک ضرب الاجل یا تیک تاک ساعت اضافه کنید. لازم نیست اما کمی تنش را به فیلم کوتاه شما اضافه می کند.
فیلم کوتاه On Time نمونه خوبی از یک فیلم کوتاه است که همه این شرایط را دارد.

تماشای فیلم کوتاه On Time در شورت موویز

داستان بگویید

همیشه باید سعی کنید داستانی جذاب بگویید. مراقب ایده هایی باشید که مفهوم محور هستند.
فیلم‌های کوتاه فرصتی عالی برای کنار زدن مرزها هستند از آنچه که داستان سرایی سینمایی می تواند انجام دهد، با این حال هنوز باید مخاطبتان را از نظر احساسی درگیر کند.
به عنوان یک قانون سرانگشتی، یک فیلم کوتاه باید یک قهرمان با هدف و یک مانع ( ضد قهرمان )  بر سر راه داشته باشد ، مگر اینکه بسیار کوتاه باشد.
فیلم کوتاه I Love Sarah Jane را تماشا کنید، گروهی از نوجوانان را در یک شهر ارواح نشان می دهد که در آن بزرگسالان به زامبی تبدیل شده اند، اما در اصل داستان عشقی در مورد پسر جوانی است که نمی تواند به دختر بزرگتر مورد علاقه اش برسد.

تماشای فیلم کوتاه I Love Sarah Jane در شورت موویز

خواننده را درگیر کنید

از آنجایی که شما زمان کمی برای تأثیرگذاری دارید، تأثیر صفحه اول بسیار مهم است، همانطور که بسیار مهم است که خواننده را در ۱۰ صفحه اول یک متن طولانی  جذب کنید.
دنیای فیلم چیست؟ آیا ما درگیر شخصیت اصلی میشویم؟ آیا جهان و داستان فیلم بر پایه واقعیت است؟ پایان نیز مهم است، زیرا به ندرت اتفاق می افتد که واقعاً تحت تأثیر قرار گرفته باشید ، بنابراین برای پایانی معنادار و رضایت‌بخش تلاش کنید.

 

هنگام نوشتن فیلم های کوتاه مراقب کلیشه ها باشید

خودبینی و کلیشه‌های زیادی در فیلم‌های کوتاه وجود دارد . چطور ممکن است که همه احساس کنند نیاز به نوشتن در مورد مردان اجیر شده، دزدی ها، افرادی که خود را در حال مرگ می بینند، کودکانی که نماینده بی گناهی هستند، روابط غیر اخلاقی و غیره می نویسند؟
از کلیشه ها بپرهیزید، مگر اینکه نگاهی تازه به آنها داشته باشید. به جای نوشتن چیزی که از فیلم های دیگر قرض گرفته اید، آنچه را که با آن آشنا هستید بنویسید.
از داستان‌های کوچک دوری نکنید، فرمت کوتاه شکل مناسبی برای آنها هستند و در نظر داشته باشید اغلب شما فرصتی برای گفتن داستان‌های کوچک به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای ندارید.

 

کلام آخر

در آخر توصیه ما این است که به تماشای هر چه بیشتر فیلم های کوتاه اقدام کنید و همچنین به نوشتن فیلم‌های کوتاه ادامه بدید .
برای مشاهده فیلم های کوتاه می توانید به shortmovies.ir بزرگترین مرجع دانلود فیلم های کوتاه مراجعه کنید

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 × سه =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+