سینما اسکولز

۷ نکته از کن برنز برای تبدیل شدن به یک مستندساز

۷ نکته از کن برنز برای تبدیل شدن به یک مستندساز

کن برنز، مستندساز معتبر و درجه یک جهانی، با ترکیبی متعادل از حقایق، تدوین درست، بی رول و کمی روحیه شاعرانه، مخاطبان را با داستان‌سرایی توصیفی و فیلم‌های آرشیوی خود جذب میکند و به بینندگان نگاهی به تاریخ ارائه میکند و در عین حال آن را به صورت خلاقانه ارائه می‌کند. راه جالب کن می‌داند که فیلم‌سازی غیرداستانی می‌تواند دنیای درک شما را باز کند و دیدگاه‌های جدیدی را روشن کند و دیدگاهی فراتر از انتظار شما ارائه دهد.

 

فهرست مطالب:

  • معرفی مختصر کن برنز
  • مستندساز کیست؟
  • یک مستندساز چه میکند؟
  • ۷ نکته از کن برنز برای تبدیل شدن به یک مستندساز

 

معرفی مختصر کن برنز

کن برنز بیش از ۴۰ سال است که فیلم های مستند میسازد. فیلم های کن با ده ها جایزه بزرگ از جمله ۱۵ جایزه امی، دو جایزه گرمی و دو نامزدی اسکار مفتخر شده اند. در سپتامبر ۲۰۰۸، در مراسم اخبار و مستند جوایز امی، از کن توسط آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی با جایزه یک عمر دستاورد تجلیل شد. نظرسنجی دسامبر ۲۰۰۲ که توسط مجله Realscreen انجام شد، جنگ داخلی (۱۹۹۰) را پس از نانوک شمال اثر رابرت فلاهرتی به عنوان «تاثیرگذارترین مستند تمام دوران» در رده دوم قرار داد و کن برنز و رابرت فلاهرتی را به عنوان «تأثیرگذارترین مستندسازان» معرفی کرد. ”کن از دوران ساخت اولین مستند خود، نامزد که جایزه اسکار بود، پل بروکلین محصول سال ۱۹۸۱، به کارگردانی و تولید برخی از تحسین‌برانگیزترین مستندهای تاریخی ساخته شده از جمله مجسمه آزادی (۱۹۸۵)، هیو لانگ (۱۹۸۵)، بیسبال (۱۹۹۴)، لوئیس و کلارک: سفر اکتشاف (۱۹۹۷)، جاز (۲۰۰۱)، جنگ (۲۰۰۷)، کاسه گرد و غبار (۲۰۱۲)، جکی رابینسون (۲۰۱۶)، و جنگ ویتنام (۲۰۱۷) ) ادامه داد. آخرین مستند او برای PBS،  ژن: تاریخچه‌ای خودمانی در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد.

 

مستندساز کیست؟

مستندساز کسی است که تلاش میکند زندگی واقعی گذشته یا حال را به شیوه ای واقعی و قانع کننده به تصویر بکشد. مستندسازان می توانند فیلمساز، نویسندگان برنامه های تلویزیونی، عکاسان یا هر نوع هنرمند دیگری باشند که یک ماجرای تاریخی را دست میگیرند و آن را به یک رسانه تصویری تبدیل می کنند.

 

یک مستندساز چه میکند؟

مستندسازان فیلم‌های غیرداستانی می‌سازند و سعی می‌کنند یک خط داستانی واقعی را در قالب سینمایی ارائه دهند، با استفاده از تکنیک‌های مختلف مخاطبان را به سمت خود بکشانند و کاری کنند که مخاطب به موضوع مورد نظر جلوی دوربین توجه کند. هنگامی که جنبه های فنی فرآیند ساخت فیلم مستند را یاد گرفتید ، می توانید اطلاعاتی را که قرار است در پروژه مستند خود درج کنید انتخاب کنید. سبک مستندی که می‌خواهید بسازید می‌تواند بر داستان‌هایی که می‌خواهید بگویید تأثیر بگذارد.

 

۷ نکته از کن برنز برای تبدیل شدن به یک مستندساز:

شما برای مستندسازی یا ساختن یک فیلم سینمایی نیازی به رفتن به مدرسه فیلمسازی ندارید. باید چیزی برای گفتن داشته باشید و توانایی حفظ پشتکار در فراز و نشیب های فرآیند ساخت فیلم را داشته باشید. اگر می‌خواهید یک فیلمساز مستند شوید، این نکات ضروری را از مستندساز درجه یک جهانی کن برنز را مطالعه کنید:

 

۱- اولین فیلم شما بزرگترین معلم شماست: به عنوان یک مستندسازی که اولین بار است فیلم میسازد، مهم است که اجازه ندهید کمبود تجربه شما را از ساخت اولین فیلمتان باز دارد. درس‌هایی که از این تجربه می‌گیرید بی‌شمار خواهد بود، همانطور که در مورد کن و اولین فیلمش بروکلین بریج (۱۹۸۱) همین بود. او اعتراف میکند که نمیدانست چه کار میکند. در آن زمان، هیچکس مستندهای تاریخی بیش از پنج دقیقه نمی ساخت، بنابراین کن به طور همزمان چرخ را با فیلمش اختراع و باز آفرینی کرد. او باید با اضطراب تضعیف کننده قدم گذاشتن به سرزمینی که نمی‌شناخت کنار می آمد. با این حال، تحت تأثیر این ایده بود که عکس ثابت را می‌توان زنده نگه داشت، موسیقی متن فیلم را نیز می‌توان با صداهای اول شخص قطع کرد، و این که داستان می‌تواند در این مکان‌های غیرمنتظره اتفاق بیفتد. کن شروع به درک این کرد که بیوگرافی، سنگ بنای همه داستان هایی است که ما می گفتیم. چیزی که باعث شد او پشتکار داشته باشد – و درس این است که شما باید به خودتان ایمان داشته باشید.

 

۲- اهداف خلاقانه خود را بشناسید: صنعت فیلم مستند، بخشی از صنعت فیلمسازی هالیوود با بودجه کلان نیست. ساخت فیلم مستند اغلب یک کاری است که سخت بودجه جمع میکند، بنابراین اگر می‌خواهید فیلم‌های خودتان را بسازید، باید از دو چیز مطمئن باشید: اول این که بدانید چیزی برای گفتن دارید. دوم این است که مایل به استقامت باشید. برای تولید یک فیلم مستقل، هیچ کس قرار نیست بودجه ای را به شما بدهد و بگوید: “این فیلم را بساز! و هر چقدر میخواهی طول بده.” شما خودتان باید کاری کنید که ساخته شود و پشتکار داشته باشید. زمانی که تصمیم گرفتید پشتکار داشته باشید، باید تصمیم بگیرید که چگونه شروع کنید، و چگونه میتوانید بهترین مستند ممکن را بسازید. پول کمتری کسب کنید اما همیشه کنترل خلاقانه داشته باشید.

 

۳- انتظار مشکلات را داشته باشید و بر آن ها فائق شوید: فیلمسازی یک کار صنعتی سرشار از اضطراب است. از هر نظر همینطور است. “آیا پول کافی داریم؟” “آیا هزینه فیلم از بودجه بیشتر خواهد شد؟” “آیا فلان شخص وظیفه اش را درست انجام خواهد داد؟” به معنای واقعی کلمه صدها چیز وجود دارند که ممکن است اشتباه پیش بروند و در جریان کار اشتباه خواهند شد و این یک چیز انسانی است. هرکسی میتواند اشتباه کند. بزرگترین کاری که می توانید در پروژه خود انجام دهید این است که بفهمید چگونه می توانید مشکلات پیش بینی نشده ای را که به طور اجتناب ناپذیر رخ می دهد، پیش بینی کنید و سپس از آن استقبال کنید. ما باید عکس العمل های تکانشی را حذف کنیم و راهی برای تغییر انرژیِ به ظاهر منفی اولیه پیدا کنیم. همه چیزهای دیگر با موفقیت انجام خواهند شد. این همان صبر در فرآیند است، و این روند ناگزیر اختلافات و اصطکاک خواهد داشت.

 

۴- همه فن حریف باشید: وظیفه ما این است که بیش از حد در دام تخصص گرایی گرفتار نشویم، و باید همه بخش های فیلمسازی را به خود آموزش دهیم و یاد بگیریم. برای ساختن فیلم‌های مستند باید کارهای مختلفی انجام دهید، مهارت های مختلفی بلد باشید: بودجه جمع کنید، اجراگر باشید، کارگردان، نویسنده، تدوین‌گر، فیلمبردار، طراح صدا باشید، همه این‌ها ضروری هستند. شما در نهایت در ضرر نخواهید کرد. کن می‌گوید: امیدواریم انسان‌های کاملی باشیم. ما امیدواریم که بتوانیم خودمان را از نظر جسمی و فکری و عاطفی و معنوی توسعه دهیم. یافتن یک زندگی حرفه ای که به ما اجازه رشد دهد دقیقاً همان چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم.

 

۵- زندگی واقعی به هنر شما کمک خواهد کرد: ما از زندگی خود استفاده می کنیم تا برای هنرمان الهام بگیریم و بالعکس. از زندگی واقعی قرض می گیریم و می دزدیم. از زندگی واقعی و زندگی خودتان الهام بگیرید. آن را به هنر خود تزریق کنید ، مشکلاتی که تابحال داشتید، درد ها، زخم های قدیمی در شما. شما حامل این تجربه ها هستید که چگونه با این دردها و زخم ها کنار آمدید. از دل این تجربیات چیزی بیرون می آید که ممکن است به شخص دیگری که شاید در حال دست و پنجه نرم کردن با این درد ها باشد کمک کند .

 

۶- این کاری نیست که بتوانید به تنهایی انجام دهید: یک چیز بسیار وحشتناک در فیلمسازی وجود دارد، گاهی اوقات یک احساس باورنکردنی از تنهایی خواهید داشت ، به خصوص اگر کارگردان باشید، همه چیز به خود شما بستگی دارد. با این حال، فیلمسازی به طرز باشکوهی مشارکتی است. ما در یک رسانه تصویری هستیم و فیلمبرداری بسیار مهم است. شما باید در همکاران خود، یک فیلمبردار عالی داشته باشید: این شخصی است که قاب های مختلف و فیلم های آرشیوی را کنار هم میگذارد و مصاحبه ای که قرار است انجام دهید را ضبط میکند. یک نویسنده خوب پیدا کنید، یا خودتان نویسنده خوبی باشید. سپس در نهایت، نوبت به تدوین میرسد. هر پروژه سینمایی که در ذهن دارید، نمیتواند کار یک گروه یک نفره باشد. کن می‌گوید: «شما باید این کار را با افراد دیگر انجام دهید، و ممکن است در این رابطه، در رابطه با افراد دیگر، بر ترس‌ها غلبه کنید، ایده‌هایی جاری شوند، و برنامه ریزی ها تغییر کنند».

 

۷- به عمق این اقیانوس شیرجه بزنید: همه افرادی که مستند می سازند، از طریق یک سری شرایط شخصی و هنری صعب العبور که میزان موفقیت آن ها را ایجاد کردند به آن رسیده اند. هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد. در این شغل، شما باید مسیر خودتان را بسازید، و این همزمان هم وحشتناک است و هم رهایی بخش. اگر نیاز به حقوق ثابت یا یک سبک زندگی راحت دارید، این شغل برای شما مناسب نیست. حاضرید برای هنر خود چه کارهایی انجام دهید؟ آیا آماده این هستید که فداکاری هایی انجام دهید ؟ این کار باعث رفتن به مسیر ها و محدودیت های بودجه ای خواهد شد که الان خبر ندارید! این شغل شما را در ارتباط با افرادی قرار خواهد داد که دیدگاه مشترکی با شما دارند یا می‌دانند چگونه ایده های شما را عملی کنند یا می‌دانند چطور به شما آموزش دهند، و همزمان خودشان هم تا لحظه آخر و تدوین نهایی یاد بگیرند. کن می‌گوید: فقط به عمق استخر شیرجه بزنید ، البته فقط در صورتی که به خودتان اعتماد داشته باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده − 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+