سینما اسکولز

۸ نکته برای فیلمبرداری مانند افراد حرفه‌ای

۸ نکته برای فیلمبرداری مانند افراد حرفه‌ای

شاید به جرات بتوان گفت هالیوود همیشه و آن هم به دلایل زیادی، در زمینه فیلمبرداری پیشتاز است و باید به این حقیقت تلخ اعتراف کرد که فیلم‌های خانگی و آماتور عموماً از این نظر بسیار ضعیفند. لازم است همه ما بدانیم که فیلمبرداری چیزی بیشتر از نگه داشتن دوربین در دست و زدن دکمه ضبط است.

فیلمبرداری خوب مانند عکاسی نیاز به دانش فنی دارد و در این مقاله می‌خواهیم به ۸ نکته اشاره کنیم که رعایت آن‌ها برای افزایش کیفیت و سطح فیلمبرداری مورد نیاز است. هرچند که در پایان خواندن این مقاله قرار نیست به اسطوره فیلمبرداری تبدیل شوید، اما شاید چراغ‌هایی در ذهنتان روشن کند و به هر طریق کار شما ارتقا پیدا خواهد کرد.

 

  1. دفترچه راهنما را بخوانید!

یک ماهیگیر خوب می‌داند چه چیزی در ابزارهایش دارد و یک فیلمبردار خوب باید با دوربینش کاملاً آشنا باشد. در لحظه‌ای که یک کودک خردسال برای اولین بار راه می‌رود و یا زمانی که یک سفینه فضایی (!) در حیات خانه شما فرود می‌آید، باید بتوانید که سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنید، آن را از حالت فوکوس خودکار درآورده و سایر تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که بتوانید بهترین تصویر را از این گونه لحظات بگیرید. به عبارتی دیگر، باید زیر و بم دوربین را بلد باشید. دفترچه راهنمای دوربین را چندین بار بخوانید. نحوه دسترسی به منوی دوربین را بلد باشید و بدانید که هر تنظیم در کدام منو قرار دارد. می‌توانید روی یک کاغذ کوچک برخی از موارد را به طور خلاصه بنویسید و آن را به بند دوربین بچسبانید. داشتن کمی مطالعه و آماده‌سازی از قبل می‌تواند به ضبط فیلم‌های بهتر به شما کمک کند. حالا که از اهمیت دفترچه راهنما باخبر شدید، بهتر است آن را دقیق و کامل مطالعه کنید.

 

  1. آماده باشید

هرجا که قرار است دوربین فیلمبرداری را با خود ببرید، باید لوازم زیر را نیز همراه داشته باشید:

  • حداقل یک باتری اضافه با شارژ کامل
  • حداقل یک کارت حافظه اضافه
  • پارچه تمیز کننده لنز. مهم نیست چقدر مراقب باشید، لنز گاهی ممکن است به طور تصادفی لکه لکه شود و تصویری که با لنز کثیف بگیرید، با هیچ نرم‌افزار و ابزاری قابل اصلاح نیست.
  • سه پایه. حتی اگر فکر می‌کنید به سه پایه نیاز نخواهید داشت، آن را در صندوق عقب ماشین قرار دهید.
  • شارژر باتری یا هر نوع منبع تغذیه دیگر
  • کابل افزایشی برق، که البته همیشه مورد نیاز است.
  • چسب برق برای ثابت نگه داشتن مکان سیم برق برای ایمنی بیشتر
  • ابزارات مربوط به نورپردازی، فیلترهای لنز، میکروفن و هر ابزار جانبی دیگری که دارید.

 

  1. از سه پایه استفاده کنید

ضبط فیلم به صورت دستی با وجود زیبایی خاصی که دارد کار سختی است. بیشتر فیلم‌های خانگی دارای لرزش‌های زیاد و بدی هستند که از جذابیت و زیبایی کار کم می‌کند. با استفاده از سه پایه که قیمت زیادی هم ندارد، هر فیلمی که ضبط کنید کاملاً ثابت و بدون لرزش خواهد بود. علاوه بر آن، ممکن است بخواهید از حرکات افقی دوربین، زوم و یا لنز نیز استفاده کنید و بهتر است روی قابلیت لرزش‌گیری دوربین حسابی باز نکنید. این قابلیت تنها با برش دادن رزولوشن فیلم سعی می‌کند آن را ثابت نشان دهد. قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) شاید بهتر باشد، اما هیچ کدام جای استفاده از سه پایه را نمی‌گیرد.

اگر سه پایه ندارید، سعی کنید به دیوار تکیه دهید تا میزان لرزش هنگام فیلمبرداری به حداقل برسد. اگر دیواری در نزدیکی سوژه نبود، روی زمین بنشینید، زانوهای خود را خم کنید و آرنج دو دست را روی آن‌ها قرار دهید.

 

  1. میزان نور را زیاد کنید

یک نقل قول قدیمی می‌گوید: فیلمبرداری خوب یعنی نورپردازی، نورپردازی و باز هم نورپردازی. دوربین‌های زیادی در بازار هستند که تحت شرایط نور کم، تصویر بسیار بد، نویزدار و با جزئیات ضعیفی ضبط می‌کنند که در مرحله پس-تولید و با نرم‌افزارهای تدوین، نمی‌توان آن‌ها را بهبود داد. آسان‌ترین روش برای برطرف کردن مشکلات مربوط به نور این است که در فضای بیرونی فیلمبرداری کنید که حتی با وجود هوای ابری، نور محیط مناسب است و روی کیفیت ویدیو اثر مثبتی می‌گذارد. اگر هوا آفتابی بود، سعی کنید هنگام صبح یا بعد از ظهر فیلمبرداری را انجام دهید که خورشید با زاویه ملایم‌تر می‌تابد و نور آن شدید نیست؛ چرا که تابش مستقیم نور خورشید باعث ایجاد سایه‌های ناهمگونی روی صورت سوژه خواهد شد.

در صورتی که به هیچ وجه نتوانید در فضای باز فیلمبرداری کنید، هرچه ابزار نورپردازی دارید وارد محیط فیلمبرداری کنید. لامپ‌ها را روشن کنید، پرده‌ها را کنار بزنید تا نور بیرون، فضای داخل را روشن‌تر کند. اگر دوربین لامپ و فلاش سرخود دارد، از آن استفاده کنید که حداقل باعث روشن‌تر شدن صورت افراد در فیلمبرداری از نمای نزدیک خواهد شد. لامپ‌ها و نورهای اضافه نیز که به دوربین وصل می‌شوند برای این مورد مفید است. در بسیاری از دوربین‌ها می‌توانید دریچه دیافراگم، وایت بالانس، سرعت شاتر و سایر تنظیمات مربوط به نور را کنترل کنید، اما همین تنظیمات را تا یک حد می‌توان تغییر داد؛ مگر اینکه دوربین بسیار پیشرفته و گران‌قیمتی داشته باشید. توصیه می‌شود که در صورت کم بودن نور محیط، دوربین را از حالت فوکوس خودکار خارج نمایید، چرا که در غیر این صورت، لنز به طور مداوم تلاش خواهد کرد که روی سوژه فوکوس کند.

 

  1. صدا را باکیفیت ضبط کنید

اگر نورپردازی را مهم‌ترین فاکتور در تعیین کیفیت ویدیو حساب کنیم، صدا دومین فاکتور خواهد بود. متأسفانه، در زمینه صدا باید بگوییم که داشتن صدای حرفه‌ای و خوب می‌تواند سخت و مشکل باشد. میکروفن‌هایی که روی دوربین‌ها نصب هستند غالباً میکروفن‌های معمولی و ضعیفند که صدا را از هر جهت ضبط می‌کنند. اگر بخواهید از شخصی فیلمبرداری کنید که در کنار یک خیابان شلوغ در حال صحبت است، سر و صدای رفت و آمد و ماشین‌ها ممکن است باعث شود که صدای شخص اصلاً بعد از ضبط شنیده نشود. در این حالت بهترین کار این است که سوژه را تا حد امکان به میکروفن نزدیک کنید (البته بدون خراب کردن کادربندی).

ممکن است دوربینی که دارید، سوکت اتصال میکروفن خارجی داشته باشد. برای میکروفن انتخاب‌های زیادی دارید. می‌توانید از میکروفن شات‌گان برای ضبط صدایی استفاده کنید که روبه‌روی لنز قرار دارد، از میکروفن لاوالیر برای مصاحبه‌های نشسته یا گزارش به صورت ایستاده، از میکروفن‌های pzm که صدا را از همه جهت‌ها دریافت می‌کند استفاده کنید که مناسب سالن اجتماعات، اتاق‌های بزرگ کنفرانس و مواردی از این قبیل است. خوشبختانه تمامی دوربین‌هایی که دارای ورودی میکروفن هستند، یک ورودی نیز برای هدفون دارند که برای بررسی کیفیت صدا هنگام ضبط ضروری است.

 

  1. کادربندی را صحیح انجام دهید

عکاسان حرفه‌ای از «قانون یک سوم» طبعیت می‌کنند و شما نیز در فیلمبرداری باید همین کار را انجام دهید. یک صفحه بازی دوز (به صورت سه در دو) را روی کادر تصویر تصور کنید. خطوط این صفحه در چهار نقطه یکدیگر را قطع می‌کند. باید بتوانید کادربندی را به گونه‌ای انجام دهید که اکشن و سوژه اصلی تصویر در یکی از این نقاط قرار گیرند و یا به عبارت دیگر داخل فضای مربعات نباشند.

البته اگر حس می‌کنید خلاقیت خاصی دارید، می‌توانید این قانون را کنار بگذارید و هرطور که مایلید فیلمبرداری کنید و لازم به ذکر است که نباید در این کار افراط کنید. بسیاری از افراد آماتور به جلوه‌های ویژه و افکت‌هایی که در دوربینشان قرار دارد، علاقه خاصی دارند، اما بعد از آنکه یک فیلم چند ساعته را با یکی از آن افکت‌ها فیلمبرداری کرده‌اند، از این کار پشیمان شدند. پس به یاد داشته باشید که با وجود جالب بودن این افکت‌ها، همیشه به ندرت از آن‌ها استفاده نمایید. بهتر است با حالت معمولی فیلم بگیرید و اضافه کردن جلوه‌های ویژه را به نرم‌افزار تدوین خود بسپارید. همچنین قابلیت auto-fade دوربین را غیرفعال نمایید و خیالتان راحت باشد که نرم‌افزارهای تدوین علاوه بر این موارد، قابلیت‌های بسیار جالب و قوی‌تری دارند و بهتر است ویدیو خام و دست نخورده باقی بماند.

 

  1. از زوم دیجیتال استفاده نکنید

زوم اپتیکال خوب و زوم دیجیتال بد است. بسیار بد! اگر احیاناً دوربینی خریداری کرده‌اید که مثلاً زوم دیجیتال خیلی بالایی دارد (اعدادی مثل ۲۴۰X ، ۸۰۰X و …) باید بگوییم که به هیچ وجه نباید از آن‌ها استفاده کنید. چرا که تصویر بسیار نویزدار و پیکسلی خواهد شد. زوم دیجیتال در واقع یک چیز کاملاً فیک و غیرواقعی است. هرچه مقدار زوم دیجیتال را بالا ببرید، دوربین با استفاده از نرم‌افزار خود، آن قسمت از تصویر را به حدی بزرگ می‌کند که در کل صفحه جای گیرد و نتیجه این کار این است که تصویر کیفیت خود را تا حد بسیار زیادی از دست می‌دهد. پس همیشه سعی کنید از زوم اپتیکال دوربین به جای زوم دیجیتال استفاده کنید که برای بزرگنمایی تنها به لنز دوربین متکی است. اگر می‌خواهید فاصله کمتری با سوژه داشته باشید خودتان را به آن نزدیک کنید.

 

  1. نماهای B-roll ضبط کنید

نماهای B-roll نماهای ثانویه‌ای هستند که گاهی در میان ویدیوی اصلی قرار می‌گیرند تا جنبه داستانی آن را ارتقا دهند. برای مثال، اگر از یک مراسم عروسی فیلمبرداری می‌کنید، می‌توانید از خود تالار، کیک عروسی، ساقدوش‌ها فیلم بگیرید و تصاویر هوایی نیز ضبط کنید. هنگام تدوین فیلم عروسی، می‌توانید از این کلیپ‌های جانبی در بین کلیپ‌های طولانی استفاده کنید.

هر کلیپی می‌تواند به عنوان B-roll استفاده شود. مثلاً قبل از یک مسابقه فوتبال، از پای کودکان فیلمبرداری کنید. نماهای بسته از لحظه برخورد توپ به تور دروازه بگیرید. قبل از شروع بازی به استادیوم رفته و از زمین خالی مسابقه فیلم بگیرید و در طول مسابقه از همان محل فیلمبرداری کنید. ترکیب این دو تصویر پشت سر هم ایده جالبی خواهد بود. در این مورد برنامه‌ریزی داشته باشید و وقت کافی برای آن بگذارید و قبل از شروع کار، مشخص کنید که به چه تصاویری نیاز دارید و با توجه به مراسم و مناسبت مورد نظر، چه ایده‌هایی به ذهنتان می‌رسد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × 4 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+