سینما اسکولز

۹ فیلم کوتاهی که هر فیلمسازی باید ببیند

۹ فیلم کوتاهی که هر فیلمسازی باید ببیند

«اورسن ولز» بازیگر آمریکایی همیشه ایده‌های جذابی برای تهیه فیلم داشت و سال‌های متمادی در هالیوود به استودیوهای مختلفی می‌رفت تا توجه دیگران را به سمت ایده‌هایی که داشت جلب کرده و بتواند یک فیلمنامه برای خودش تهیه کند.
زمانی که در فیلمسازی با بودجه زیادی طرف باشید، ارتباطات محدود به یک یا چند نفر نیست و یک کارگروه یا کمیته وظیفه انجام امور را بر عهده دارد.
اما اگر بودجه زیاد و ارتباطات خاص هالیوودی نیز نداشته باشید چه باید بکنید؟ اینجاست که می‌توانید در عرصه تولید فیلم‌های کوتاه وارد شوید.
درحالی که سال‌های قبل، فیلم‌های کوتاه محدود به فستیوال‌های خاص خود بود، امروزه این فیلم‌ها در رسانه‌های مختلفی مانند تلویزیون و وبسایت‌هایی مثل «Youtube» و «Viemo» جای خود را باز کرده‌اند.
در دهه گذشته فیلمسازانی چون «Anthony Melton» و «Ben Franklin» ژانر «وحشت» را در بین فیلم‌های کوتاه گسترش دادند. آن‌ها با همکاری یکدیگر پروژه‌ای به نام «Bloody Cuts» را ایجاد کردند که تمرکز آن روی ساخت فیلم‌های کوتاه ترسناک بود.
بسیاری از تولیدات آن‌ها هر چیزی که از یک فیلم هالیوودی انتظار می‌رود را همراه داشت؛ با این تفاوت که آثار آن‌ها بازیگران و عوامل گران قیمت نداشته و مدتشان نیز کوتاه بود.
آن‌ها در این باره می‌گویند: « تا اینجای کار خوش‌شانس بودیم. ما با هنرمندان با استعداد و خلاقی آشنا شدیم و در طول این سال‌ها دست‌اندرکاران خود را مبتنی بر اعتماد و شور و اشتیاق مشترکی که داشتیم ایجاد نمودیم».
در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به ۹ فیلم کوتاه بیندازیم که هر کدام جنبه‌های مختلفی از فیلمسازی را در خود جای داده و برای فیلمسازان و تصویربرداران درس‌هایی خوبی دارند.

 

۱) فیلم کوتاه «A Trip to the Moon» اثر «ژرژ ملی‌یس»

 

یکی از آثار بزرگ در ابتدای تاریخچه فیلمسازی اثر معروف «ژرژ ملی‌یس» کارگردان فرانسوی است که هزینه زیادی را برای تهیه این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای کرد (به دلیل اینکه فیلم با استفاده از یک دستگیره و به صورت دستی پخش میشد، مدت زمان آن بسته به سرعت چرخش دستگیره متفاوت بود).
این فیلم برداشتی از رمان «ژول ورن» به نام «از زمین به ماه» بود که در آن یک راکت با استفاده از یک توپ جنگی به ماه پرتاب می‌شود و این راکت شش دانشمند را با خود حمل می‌کرد که در فضا کاوش می‌کنند، با هیولاها می‌جنگند و چیزهای جالبی را تجربه می‌کنند.
«ژرژ ملی‌یس» فیلم‌های بسیاری ساخته، اما این فیلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عوامل فنی این کار کسانی بوده‌اند که صنعت فیلمسازی را بنا نهاده و از افراد بلندپرواز، با استعداد و بسیار موفق بوده‌اند.

 

۲) فیلم کوتاه «C’était un rendez-vous» اثر «کلود لولوش»

«کلود لولوش» یکی از کارگردانان بزرگ فرانسوی است. فیلم کوتاه کلاسیک او به نام «C’était un rendez-vous» (به معنی: آن یک دیدار بود) محصول سال ۱۹۷۶، یک فیلم هشت دقیقه‌ای از نقطه دید یک اتومبیل است که در آن راننده‌ای برای رسیدن به قرار ملاقات با زنی در شهر مون‌مارتر و ساعت ۵:۳۰ صبح، بدون توجه به چراغ قرمز و رعایت حال دیگران در حرکت است.
بعد از دیدن آن حتماً تعجب می‌کنید که کسی در جریان فیلمبرداری این فیلم کشته نشده است! «کلود» مدعی شد که تنها یک نفر را در طول مسیر قرار داد تا در صورت وجود عابر پیاده به راننده هشدار دهد.
او همچنین گفته که سرعت اتومبیل تا ۲۰۰ مایل بر ساعت رسیده که البته برخی کاربران اینترنت با اندازه‌گیری دقیق فواصل اشیا در فیلم و تقاطع‌های شهری ثابت کرده‌اند که سرعت حداکثر ۷۰ مایل بر ساعت بوده که با این وجود سرعت زیادی برای رانندگی در شهر به حساب می‌آید.
دیدن این فیلم ممکن است جدیت شما در فیلمسازی را تغییر دهد و دل و جرات بیشتری برای تولید آثارتان به خرج دهید.

 

۳) فیلم کوتاه «Thriller» اثر «مایکل جکسون»

شبکه تلویزیونی «MTV» هنگامی به اوج کار خود رسید که سلطان پاپ جهان یعنی «مایکل جکسون»، آلبوم «Thriller» خود را عرضه کرد که به پرفروش‌ترین آلبوم وی تبدیل شد.
این آلبوم نه تنها در عرصه موسیقی بین‌الملل از سایر آلبوم‌ها پیشی گرفت، بلکه عرصه ساخت موزیک ویدیو را برای همیشه دستخوش تغییر خود داد.
«مایکل جکسون» برای ضبط موزیک ویدیوی ترانه «Thriller» با «John Landis»، کارگردان معروف فیلم‌های ترسناک همکاری داشت تا برای او یک فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه‌ای بسازد که در آن پر از گرگینه و ماشین‌های کلاسیک و زامبی‌های رقصنده بود.
این مسئله بسیار مهم است که گاهی از چارچوب کار خود خارج شوید و آن چیزی که همه می‌توانند دوست داشته باشند را کنار بگذارید و در این مسیر لازم است که کسی را خارج از محدوده کاری خود وارد کار کنید تا سبک کاری خود را با سبک کاری شما ترکیب کنند و بدین صورت نتیجه جدید و جذابی خلق شود.

 

۴) فیلم کوتاه «Lemonade» از «بیانسه»

«بیانسه» خواننده معروف آمریکایی در کنار آلبوم‌های موسیقی خود، حدود ۶۵ دقیقه فیلم کوتاه نیز منتشر کرده که در کنار برخی از فیلم‌های موفق اخیر قرار گرفته‌اند.
او با بهترین هنرمندان هالیوودی کار کرده و یکی از ویدیوهایش به نام «Formation» که توسط «Melina Matsoukas» کارگردانی شده برنده جایزه «گرمی» شد.
این کارگردان پیش از این نیز همین جایزه را برای ویدیوی «We Found Love» برنده شد که برای «ریحانا» ساخته بود.
بحث در خصوص فیلم‌های کوتاه مدرن و تازه‌ساخت بدون نام بردن از این فیلم غیرممکن است.

 

۵) فیلم کوتاه «The Birch» اثر «بن فرانکلین» و «آنتونی ملتون»

فیلم کوتاه «The Birch» داستان بسیار خوش‌ساختی دارد. وقتی در این باره از «ملتون» و «فرانکلین» سوال شد، آن‌ها به این مسئله تاکید داشتند که روایت یک داستان خوب از همه چیز می‌تواند مهم‌تر باشد.
آن‌ها ادامه دادند: «اول داستان و بعد تکنولوژی. امروزه بیشتر افراد دوربین‌های نسبتاً خوبی دارند و هیچ چیز نمی‌تواند جلودار آن‌ها (در ضبط ویدیو و ساخت فیلم) باشد.
فناوری باعث شده که صنعت فیلمسازی مستقل حالتی دموکراتیک به خود بگیرد؛ این بدان معنی است که می‌توان با بودجه‌های کم و یا حتی بدون هیچ بودجه‌ای فیلم ساخت و آن را انتشار داد».
داستان‌سرایی خوب در هر اثر موفقی به عنوان یک اصل مهم تلقی می‌شود.

 

۶)  فیلم کوتاه «The Flying Man» اثر «مارکوس آلکرز»

داستان این فیلم از این قرار است که یک مأمور خودخوانده یا ویجیلانته، به صورت ۲۴ ساعته در بالای خیابان‌های شهر لس‌آنجلس در حال پرواز است و گاهی افرادی را از زمین برمی‌دارد و با رها کردن آن‌ها از ارتفاع زیاد، آن‌ها را به قتل می‌رساند.
اما آیا او یک قهرمان است یا یک شرور؟ شاید با دیدن فیلم بتوانیم قضاوت کنیم. این فیلم تاکنون ۱۱ میلیون بازدید در یوتیوب داشته و ایده آن برای توسعه و ساخت مجدد توسط کمپانی‌های «سونی» و «کلمبیا پیکچرز» انتخاب شده است.
این فیلم کوتاه علمی-تخیلی را از دست ندهید.

 

۷) فیلم کوتاه «The Wrong Trousers» اثر «نیک پارک»

انیمیشن کوتاه «The Wrong Trousers» یک پویانمایی در سبک استاپ-موشن است که داستان یک مرد (والاس) را به همراه سگش (گرومیت) روایت می‌کند.
این انیمیشن با داشتن داستانی جذاب، خنده‌دار و کاراکترهای دوست‌داشتنی، موفقیت و محبوبیت زیادی کسب کرد. این اثر «نیک پارک» حدود ۳۰ دقیقه زمان دارد که در میان سایر فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه دیگر، زمان زیادی محسوب می‌شود.
از موفقیت‌های آن می‌توان به برنده شدن جایزه اسکار در سال ۱۹۹۳ اشاره کرد. این فیلم کوتاه یکی از خنده‌دارترین و جذاب‌ترین فیلم‌هایی بوده که تاکنون ساخته شده‌اند.

 

۸) فیلم کوتاه «Project Arbiter» اثر «مایکل چانس»

این فیلم کوتاه که در ژانر عملی-تخیلی ساخته شده گروهی از سربازان متفقین در دوران جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد که یک آزمایشگاه مربوط به نیروهای آلمانی را پیدا می‌کنند که در آن یک لباس محافظتی مخصوص برای سربازان ویژه طراحی شده و نگهداری می‌شود.
حرکات دوربین در این فیلم فوق‌العاده طراحی شده، کیفیت کار از نظر فیلمسازی در حد فیلم‌های هالیوودی است و علاوه بر این، داستان و فیلمنامه آن حتی بهتر از برخی فیلم‌های سینمایی است که با بودجه بالا ساخته شده‌اند.

 

۹) فیلم کوتاه «Afronauts» اثر «فرانسس بودومو»

فستیوال فیلم «Kickstarter» یکی از فستیوال‌هایی است که در آن، فیلم‌هایی شرکت می‌کنند که با سرمایه‌گذاری جمعی ساخته شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ یکی از فیلم‌هایی که در این فستیوال به نمایش درآمد، فیلم علمی-تخیلی «Afronauts» به کارگردانی «فرانسس بودومو» بود.
فیلمبرداری «Kickstarter» عالی انجام شده و داستان آن بسیار جذاب است. در سال ۲۰۱۵ بنیاد «Alfred P. Sloan»، کارگردان کلاسیک آمریکایی، به «بودمو» مبلغ ۱۰۰ هزار دلار برای ساخت یک فیلم سینمایی از این اثر داد.
دیدن این فیلم این انگیزه و الهام را در شما به وجود می‌آورد که نه فقط به فکر ساخت یک فیلم، بلکه در اندیشه خلق هنر باشید.

 

فیلم خودتان را بسازید!

بعد از دیدن این فیلم‌ها هر چیزی که برای ساخت یک فیلم کوتاه نیاز دارید را خواهید داشت. حتی داشتن یک دوربین فیلمبرداری نیز برای ساخت فیلم کافی‌ست و این دوربین می‌تواند دوربین موبایلتان نیز باشد.
از فضای نامحدود و بدون واسطه اینترنت نیز به خوبی می‌توانید برای ارائه فیلم خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اشعار، داستان‌ها و روایت‌های مختلفی که هر روزه در اطرافتان رخ می‌دهند الهام بگیرید و ایده خود را بیابید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

4 × پنج =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+