توضیح مبحث دمای رنگ - راهنمای فیلمبردار برای آشنایی با اصول تعادل رنگ سفید(وایت بالانس) و دمای رنگ

آموزش دمای رنگ و تعادل رنگ سفید - عناصر فنی و خلاقانه در فیلمبرداری.

دمای رنگ و تعادل رنگ سفید عناصری هستند که هر عکاس و فیلمبردار باید آنها را درک کند. هر برداشت و تصویری باید نورپردازی شده باشد و هر نوری دمای رنگی دارد. بنابراین، اگر می خواهید در تصاویر خود واقع گرا باشید و یا حالتی انتزاعی را نشان دهید، درک دقیق دمای رنگ و تعادل رنگ سفید کاملاً ضروری است. در این ویدیو، می‌خواهیم علم پشت این مباحث و انتخاب‌های خلاقانه ای که می توان با آنها انجام داد را توضیح دهیم تا بتوانید در هر شرایطی بر نور و دمای رنگ مسلط باشید.

دمای رنگ چیست؟ با صرف نظر از ریاضیات و علوم بسیار دشوار، دمای رنگ رنگی است که توسط یک منبع نور خاص منتشر می شود. برای مثال، یک شمع زرد/نارنجی است در حالی که آسمان صاف آبی روشن است. این دماهای رنگ را می‌توان در مقیاس یا طیفی که بر حسب کلوین اندازه‌گیری می‌شود (نه سلسیوس یا فارنهایت برای اندازه‌گیری دمای واقعی) شناسایی کرد.

اما دانستن اصول دمای رنگ به همین جا ختم نمی شود، این فقط نیمی از معما است. نکته دیگر تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) دوربین شما است.تعادل رنگ سفید یا وایت بالانس چیست؟ تعادل رنگ سفید تنظیمی است که نحوه ثبت رنگ ها را تعیین می کند. اکثر دوربین‌ها تنظیمات تعادل سفیدی از پیش تعریف شده‌ای دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، به طوری که اگر در خارج از خانه با تنظیم از پیش تعریف شده وایت بالانس «نور روز» عکاسی می‌کنید، رنگ‌ها به همان صورتی که شما با چشم می بینید در دوربین ثبت می شوند.

بنابراین، در اکثر سناریوهای عکاسی، شما به دنبال این هستید که رنگ واقعی یا دقیق را ثبت کنید. اما ممکن است شرایطی نیز وجود داشته باشد که بخواهید رنگ های نارنجی یا آبی را فراتر از دمای رنگ واقعی آنها تقویت کنید. این کار معمولاً با تنظیم دمای رنگ منبع نور مثلا با قرار دادن ژل، یا با تغییر تنظیمات دوربین مربوط به وایت بالانس ، انجام می شود.

هیچ قانون سخت و سریعی در مورد دمای رنگ و تعادل رنگ سفید وجود ندارد. این موارد مجموعه دیگری از ابزارهایی هستند که تصویر برداران برای گرفتن تصویر های عالی از آنها استفاده می کنند. و هنگامی که قوانین را درک کردید، خواهید دانست که چگونه آنها را زیر پا بگذارید.