جامپ کات چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد ؟ - توضیح پنج تکنیک اساسی تدوین جامپ کات

جامپ کات چیست ؟ - یک راهنمای جامع و کامل درمورد این که چطور از جامپ کات استفاده کنید ؟ چه زمانی از جامپ کات استفاده کنید؟ و علاوه بر آن ، چند تا از بهترین نمونه های جامپ کات را ببینید تا برای پروژه های بعدی خود الهام بگیرید .

تدوین جامپ کات از همان اول بخشی از زبان فیلم بوده است. اگرچه اعتقاد بر این است که اختراع آن یک حُسن تصادف است، استفاده آگاهانه از جامپ کات برای اهداف مختلف تکامل یافته است. در این ویدئوی آموزش جامپ کات، پنج کاربرد مختلف این تکنیک تدوین را پوشش خواهیم داد – نه فقط خواهیم گفت که چطور جامپ کات ایجاد کنیم ( که بسیار ساده است )، بلکه زمان استفاده از جامپ کات برای بیان داستانی بهتر را هم توضیح خواهیم داد .

اولین شیوه از جامپ کات ، برای یک سبک فیلمبرداری مدرن و زیبا استفاده می‌شود  . مثلا شیوه معرفی شخصیت‌ها در صحنه آغازین فیلم «Snatch » از گای ریچی را در نظر بگیرید و ببینید که جامپ کات ها چطور یک ریتم و سبک ایجاد می‌کنند و ما را به این دنیای کمدی تاریک و در عین حال خطرناک و جنایتکارانه می‌کشانند. همچنین می‌توانیم فیلم‌های ترنس مالیک مثل «درخت زندگی» را نگاه کنیم، فیلمی که بیشتر به عنوان یک خاطره و/یا رویا نشان داده می‌شود. در این مورد، ما می‌توانیم ببینیم که چگونه می‌توان از جامپ کات برای خلق روایتی غنایی یا شاعرانه استفاده کرد که وابسته به ساختارهای سفت و سخت نیست.

نمونه دوم جامپ کات برای ایجاد انرژی استفاده می شود. «بدو لولا بدو» را در نظر بگیرید .  خواهید دید که حرکت سریع و بی تابانه شخصیت اصلی ما علیه زمان ، توسط جامپ کات شتاب بیشتری می گیرد . یا حتی «مکس دیوانه: جاده خشم » ،  که در آن ،  کنش با حذف چند فریم‌ به صورت تقریباً نامحسوس انرژی فراوان می‌گیرد .  

یکی از تکنیک هایی که ارتباط تنگاتنگی با این تکنیک جامپ کات دارد ، زمانی است که از آن برای تاکید بر یک حالت روانی یا احساس بخصوص استفاده می شود. که معمولاً هم یک شرایط روحی و ذهنی گسیخته یا شوریده است که فرصتی عالی برای استفاده از یک سری از ترفندهای خلاقانه جامپ کات است. به آن لحظه‌ی فیلم «The Departed»  فکر کنید که تماس مشکوکی با بیلی گرفته می‌شود . او در حالت دیوانه واری چمدانش را جمع می کند و با چند جامپ کات بسیار ظریف، می توانیم وضعیت اضطراری او را بهتر درک کنیم.

مونتاژ هم فرصتی برای استفاده از جامپ کات است. از آنجا که یکی از مزایای اصلی مونتاژ، فشرده کردن زمان است ، چه راهی بهتر از جامپ کات برای انجام این کار؟ در درام غم انگیز اسپیلبرگ با موضوع هولوکاست، « فهرست شیندلر» ، مونتاژ کوتاهی داریم که صرفاً با جامپ کات ساخته شده است. همانطور که اسکار با منشی‌های جدیدش مصاحبه می‌کند، از تدوین جامپ کات، به همراه بلاکینگ و صحنه پردازی (استیجینگ) برای بیان کل داستان استفاده می‌شود .

در نهایت، در آخرین نمونه جامپ کات ، برش محوری (axial cut ) را داریم. برش محوری بیشتر یک نوع فرعی از جامپ کات است چون در زمان به جلو نمی‌پرد، بلکه در همان نما و در امتداد همان محور به سمت سوژه می‌رود یا از آن دور می‌شود. آلفرد هیچکاک اغلب از این تکنیک استفاده می کرد . مثلا در اولین لحظات وحشت زدگی در Psycho ، وقتی که ماریون زیر دوش مورد حمله قرار می گیرد.

نحوه انجام جامپ کات آسان است، اما مسئله اصلی این است که زمان درست استفاده از جامپ کات را بدانید . این تکنیک سخت است و می تواند به راحتی مخاطب شما را از فیلم دور کند . بنابراین، همانطور که به جامپ کات برای پروژه بعدی خود فکر می کنید، این تکنیک و کاربرد هایش را به خاطر بسپارید.