داری با من حرف میزنی ؟ - اسکورسیزی چطور این صحنه نمادین در راننده تاکسی را کارگردانی کرد ؟

“داری با من حرف میزنی؟” در این ویدئو میخواهیم بررسی کنیم که مارتین اسکورسیزی ، چطور نمادین ترین صحنه راننده تاکسی را کارگردانی کرده است.

داری با من حرف میزنی؟ این سوالی است که بلافاصله ، صحنه‌ی صحبتِ تراویس با خودش در فیلم راننده تاکسی را به ذهن متبادر می کند که در آن ، شاهد نقطه عطف تراویس بیکلِ آشفته و آتش به اختیار هستیم.  نقل قولِ "داری با من حرف میزنی؟" به سرعت به یک تقلیدِ مضحک توسط مردم تبدیل شد ، یک جمله معروف که حاصل یک بداهه پردازی گوشه کنایه دار بود . اما بافتِ صحنه اتفاقاً کاملاً تاریک و آزاردهنده است - مارتین اسکورسیزی که استادِ کارگردانی فضا و بافت های مختلف است ، ماهرانه این صحنه را کارگردانی می کند. امروز با تجزیه و تحلیل صحنه مشهور فیلم راننده تاکسی، به تمام عناصر پیرامون این مونولوگ بداهه و نمادین رابرت دنیرو میپردازیم که این لحظه را به چنین لحظه‌ دلهره‌آوری تبدیل کرد.

شاید تماشایی ترین بخشِ این صحنه این باشد که چطور از زاویه دید عینیِ تراویس بیکل به زاویه دید ذهنی‌تر او می‌رویم و وارد ذهنش می‌شویم . در نیمه اول صحنه، اسکورسیزی ما را به ناظری عینی تبدیل می کند که انگار در اتاق حضور داریم. او این کار را با یک دوربین ثابت، برداشت طولانی و صدای دایجتیک انجام می دهد و آمبیانس صدای همسایه ها و خیابان ها را هم ضبط می کند. در نیمه‌ی دوم صحنه، دیگر آن صدای دایجتیک را نمی‌شنویم ، این صدا با صدای خارج از تصویر و موسیقیِ تاریک و تلخ برنارد هرمان جایگزین می‌شود . دوربین ثابت می ماند، اما تدوین برای شکستن و پیچاندن واقعیت دست به کار می شود - یعنی به جای کات زدن ، بین نماها دیزالو انجام می‌دهد و "از تدوین تکرار شونده" استفاده میکند ، یعنی یک لحظه را دو بار تکرار می کند.

مارتین اسکورسیزی با این تکنیک های متضاد، دو چشم انداز از تراویس بیکل در نقطه اوجش به ما ارائه میکند . آیا از بودن در یک اتاق با تراویس معذب تریم یا این بدتر است که وارد ذهن مغشوش و اشفته اش شویم و ناظر بر احوالات روحی و ذهنیش باشیم؟  پاسخ هرچه باشد ، صحنه "داری با من حرف میزنی؟" از راننده تاکسی در تاریخ سینما ثبت خواهد ماند . شاید بیشتر به خاطر اینکه قابلیت فراوان در نقل قول شدن بین مردم دارد ، اما کارگردانی فیلم و بازی رابرت دنیرو مطمئناً شایستگی توجهی که به آن می‌شود را دارد.