دیافراگم دوربین ( اپرچر ) چیست ؟
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

دیافراگم دوربین ( اپرچر ) چیست ؟

دیافراگم چیست؟ دیافراگم همان چیزی است که میزان عبور نور از لنز دوربین را تعیین می کند . در عکاسی و فیلمسازی ، دیافراگم لنز چیزی فراتر از یک مکانیسم ناشناس در داخل لنز است . تنظیم دیافراگم عنصر اصلی مورد استفاده برای تغییر و بازی با عمق میدان ، فاصله کانونی ، بوکه و موارد دیگر است . دیافراگم لنز ، همراه با ایزو و سرعت شاتر ، نیز بخشی از مثلث نوردهی است که نوردهی تصویر نهایی را تعیین می کند . به عبارت دیگر ، دیافراگم فقط برای ثبت تصاویر لازم نیست ، بلکه تأثیر مستقیمی بر ظاهر و احساس آن تصاویر دارد. این قسمت از مجموعه ما با موضوع مثلث نوردهی ، قسمت اول و توضیح دیافراگم است .

در این مقاله ویدئویی و آموزش دیافراگم ، همه مواردی را که باید در مورد دیافراگم ، عمق میدان ، نوردهی ، اِف اِستاپ (فاصله ی کانونی) و تی استاپ * در عکاسی و فیلمسازی بدانید ، توضیح خواهیم داد . هنگامی که فوت و فن اساسی نحوه کارکرد دیافراگم را بررسی کردیم ، به نحوه تنظیمات دیافراگم برای ایجاد عمق میدان و تکنیک های مختلف داستان سرایی بصری که می توانید در پروژه بعدی خود استفاده کنید ، خواهیم پرداخت.

* F-Stop و T-Stop

بنابراین ، تکنیک های قصه گویی بصری مرتبط با دیافراگم و عمق میدان چیست؟ در فیلم 1917 ، راجر دیكینز ، فیلمبردار ، از تنظیمات دیافراگم بسته (اف استاپ بالا / فاصله کانونی زیاد یعنی) برای دستیابی به عمق میدان زیاد استفاده كرد. با این کار می توانیم سربازان را در محیط پیرامون خود با وضوح یکسان مشاهده کنیم. در جوکر ، لارنس شر فیلمبردار از تنظیمات دیافراگم باز ( فاصله کانونی یا اف استاپ کاهش میابد) برای ایجاد عمق میدان کم استفاده می کند . این امر باعث ایجاد جدایی بین آرتور و محیط او می شود و به ما امکان می دهد جداشدگی و گسیختگی عاطفی او را ثبت کنیم . هر سازنده تصویر ، در عکاسی و فیلمسازی ، باید طور یکسان هم در زیبایی شناسی ،هم در جنبه ی فنی و فوت و فن مهارت داشته باشد .

اگر ندانید چگونه ابزاری مانند دیافراگم و بقیه چیزها را با مهارت استفاده کنید ، قادر نخواهید بود به زبان قصه گویی بصری صحبت کنید و چیزی را به زیبایی به صورت تصویری روایت کنید . عمق میدان ، فاصله کانونی ، نوردهی ، ایزو ، سرعت شاتر و دیافراگم عناصری هستند که برای ایجاد تصویر به صورت ترکیبی کار می کنند . وقتی نقشی را که هر یک از این عناصر بازی می کند درک کردید ، یک قدم تا تبدیل شدن به یک هنرمند بزرگ تجسمی نزدیک تر خواهید شد.