صحنه مبارزه وارونه در فیلم تنت توضیح داده می شود - چگونه کریستوفر نولان پرسپکتیو را هدایت می کند
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

صحنه مبارزه وارونه در فیلم تنت توضیح داده می شود - چگونه کریستوفر نولان پرسپکتیو را هدایت می کند

تحلیل صحنه مبارزه فیلم تِنت - چگونه کریستوفر نولان پرسپکتیو را در صحنه مبارزه  فیلم تنت هدایت می کند.

تجزیه و تحلیل صحنه مبارزه فیلم تنت

صحنه مبارزه تنت واقعاً اینکه یک صحنه اکشن چه امکان ها و حسی می تواند داشته باشد را گسترش داده است. با ترکیب حرکت رو به جلو و معکوس، کارگردان کریستوفر نولان و تدوینگرش جنیفر لِم به ساخت یکی از منحصربه‌فردترین نمایش‌ها کمک کردند. اما شاید جالب‌ترین درسی که نولان به ما داده این است که مفهوم «پرسپکتیو» در فیلم به طور کلی و به طور خاص در صحنه‌های مبارزه چگونه کار می‌کند. در این ویدیو، ما می‌خواهیم صحنه مبارزه معکوس تنت را با بررسی اینکه چگونه تغییرات ظریف در ترکیب بندی و کادربندی، تدوین و حتی طراحی صدا به ایجاد یک مبارزه از دو پرسپکتیو متفاوت کمک می‌کند، تجزیه کنیم.

کادربندی و ترکیب بندی

اولین تفاوت مبارزه 1 و مبارزه 2 این است که بیشتر اکشن ها از زوایای مخالف فیلمبرداری می شوند. با فیلمبرداری هر مبارزه از طرف های مختلف خط 180 درجه، مخاطب ناخودآگاه متوجه می شود که ما مبارزه را متفاوت از دفعه اول درک می کنیم.

یک ترفند ساده که نولان در این صحنه مهیج مبارزه تنت استفاده می کند این است که موضوع اصلی هر مبارزه را در مرکز قاب قرار دهد. مسلماً، دو طرف مبارزه دائماً در حال حرکت هستند، اما لحظات واضحی وجود دارد که تلاش می‌کنیم چشمانمان را روی سوژه در مرکز تصویر متمرکز کنیم. این امر به ویژه هنگامی آشکار می شود که دوربین هماهنگ با سوژه حرکت می کند و ترکیب بندی قاب مرکزی را حفظ می کند.

تدوین

یکی دیگر از ترفندها برای ایجاد دو پرسپکتیو متفاوت، کات دادن به شات تک نفره از سوژه اصلی است. از آنجایی که اکثر صحنه‌های مبارزه تنت هر دو شخصیت را به طور همزمان روی صفحه نشان می دهد، هر کات به یک شات تک نفره ، کمک می کند که پرسپکتیو آن کاراکتر بیشتر نشان داده شود. به عنوان مثال، در مبارزه یک ما به شخصیت کت و شلواری کات داریم که رگبار مشت‌ها را پرتاب می‌کند. در لحظه مربوطه در مبارزه دو، ما به یک سرباز که در برابر مشت ها مقابله می کند، کات داریم.

یکی دیگر از ترفندهای تدوین که در صحنه مبارزه تنت پیدا می کنیم، استفاده از نمای پی او وی-زاویه دید- و شات های عکس العمل است. این ترکیب پی او وی/عکس العمل پایه و اساس دستور زبان فیلم است و مخاطب می‌داند که در این لحظات، آنچه را که کاراکتر می‌بیند و عکس‌العمل او را می‌بینیم. این تکنیک ساده مخاطب را در ذهنیت کاراکتر قرار می دهد و بنابراین دیدگاه ما را با دیدگاه او همسو می کند.

طراحی صدا

در نهایت نولان برای هر مبارزه از طرح های مختلف صدا استفاده می کند تا دید متفاوتی به مخاطب بدهد. در مبارزه یک صحنه را با حالت عینی تری می شنویم، انگار که در اتاقی با کاراکتر ها هستیم. هر صدایی که می شنویم معمولاً از کاراکتر کت شلواری است اما در مبارزه دو این حالت برعکس است. اکنون همانطور که سرباز می شنود، طراحی صدای بسیار ذهنی تری را می شنویم. نفس های خفه شده، هوای فشرده ماسک گاز او و غیره.

هیچ یک از این تکنیک ها خیلی واضح نیستند و ممکن است به تنهایی موثر نباشند. اما در ترکیب، این تفاوت‌های ظریف در کادربندی و ترکیب‌بندی، تدوین و طراحی صدا، دو پرسپکتیو مجزا برای مبارزه مشابه به ما می دهد. این تکنیک ها برای هر صحنه ای در هر فیلمی قابل اجرا هستند، اما همانطور که می بینید، در موقعیت هایی که صحنه مبارزه تنت معکوس می شود، بسیار موثر هستند.