صحنه کارت ویزیت فیلم « روانی آمریکایی » - تجزیه تحلیل کارگردانی
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

صحنه کارت ویزیت فیلم « روانی آمریکایی » - تجزیه تحلیل کارگردانی

تجزیه و تحلیل صحنه کارت ویزیت American Psycho ، از فیلمنامه تا شات لیست  (فهرست برداشت ها)

بیش از 20 سال می گذرد اما صحنه کارت ویزیت فیلم روانی آمریکایی هنوز در ذهن ما ثبت است . اما چرا؟  دلیل اول اینکه ، کارگردان فیلم « مری هارون » مثل یک دوئل به صحنه میپردازد – "به جای شمشیر یا تپانچه ، ما کارت ویزیت داریم" . در این ویدئو با موضوع تجزیه تحلیل فیلم روانی آمریکایی ، بیایید خودمان را جای مری هارون بگذاریم و ببینیم که چگونه یک فیلمنامه عالی را میگیرد و یک صحنه فوق العاده با آن کارگردانی میکند.

صحنه کارت ویزیت روانی آمریکایی واقعا در مورد کارت ویزیت نیست. کارت های ویزیت نماد منزلت و نشانه ی شان و اعتبار هستند ، معیار و سنجش میزان سطحی و رقابتی بودن مجموعه شرکت های بزرگ کلونی وار.  این نبردی است که توسط انواع فونت ها و مقواها صورت میگیرد ، اما چیزی است که باعث جذابیت  آن میشود . اتفاقاً فیلمنامه نویسان و کارگردانان می توانند از صحنه کارت ویزیت روانی آمریکایی این برداشت را داشته باشند و این نکته ی مهم را یاد بگیرند که زیرمتن ( مضمون و معنی درونی ) قدرتمند است و یک نبرد نمادین می تواند به همان اندازه موثر باشد که نبرد با سلاح های واقعی قدرتمند است .

خب حالا چگونه مری هارون این نزاع در اتاق هیئت مدیره را به صحنه ای نمادین و سینمایی تبدیل می کند؟ لوازم صحنه ، لباس ، طراحی صدا و فیلمبرداری همه با هم هماهنگ و در هارمونی کار می کنند تا طنز طعنه واری بی نظیر و دقیق به ما ارائه دهند..  کارت های ویزیت تقریباً مثل هم طراحی شده اند ، این همان چیزی است که مقایسه عمیق و ژرفمندانه شخصیت ها را بسیار کنایه آمیز میسازد. همه آنها یک ظاهر و لباس یک شکلی دارند ، از عینک گرفته تا مدل مو و کت و شلوار.

مری هارون همچنین انتخاب کرد که به صحنه کارت های ویزیت ، یک لایه مضاعف از نمادگرایی در طراحی صدا هم اضافه کند.  اگر با دقت گوش کنید ، صدای کشیده شدن شمشیر را هنگام باز شدن جای کارت ویزیت پاتریک بتمن میشونید .  سپس ، لحظه حقیقت: کارت ویزیت پل آلن..  بر خلاف کارت های دیگر ، که کاملاً ساده عکاسی شده اند ، کارت آلن از پردازش ویژه ای برخوردار است..  نورپردازی دراماتیک تر میشود ، قاب بندی نما بزرگ و تأثیرگذار است و حرکت آهسته‌ای جزئی ، این حالت را به لحظه ای تبدیل می کند که بتمن را به مرز جنون میکشاند .
 اگر به نوشتن یا کارگردانی یک طنز کنایه دار فکر می کنید ،صحنه کارت ویزیت روانی آمریکایی یک مستر کلاس تمام عیار است.