لایت موتیف چیست — 4 راه برای بیان یک داستان با موسیقی فیلم

لایت موتیف در موسیقی فیلم چیست - 4 روش مختلف که آهنگسازانی مانند جان ویلیامز و هوارد شور از لایت موتیف استفاده می کنند.

لایت موتیف در موسیقی فیلم چیست؟ خوب، اگر فیلم‌شناسی آهنگساز جان ویلیامز را بررسی کنید، لایت‌موتیف‌های بی‌شمار و برخی از بهترین موسیقی های فیلم را خواهید یافت. آرواره ها، پارک ژوراسیک، سوپرمن، ای تی ، برخوردهای نزدیک از نوع سوم - فیلم هایی که به لطف استفاده از لایت موتیف ،موسیقی متن های نمادینی دارند. در این ویدیو، آثار آهنگسازانی مانند ویلیامز، هوارد شور و مایکل جیاکینو را که از لایت موتیف به چهار روش مجزا استفاده می‌کنند، مرور می‌کنیم.

لایت موتیف ریشه در اپرا دارد و بیشتر در آثار ریچارد واگنر شناخته شده است. واگنر برای نشان دادن شخصیت‌ها، مکان‌ها، احساسات و حتی ایده‌ها، لایت موتیف‌هایی را در آثارش ایجاد کرد. به نوعی، لایت موتیف گونه ای از کوتاه نویسی برای مخاطب است، راهی برای پیوند مستقیم موسیقی به داستان. طبیعتاً، آهنگسازان فیلم از این تکنیک استفاده کرده‌اند تا چگونگی روایت داستان‌ها توسط صدا را غنی تر کنند درست به همان اندازه که تصویر در این امر نقش دارد.

اولین نوع از لایت موتیف در موسیقی فیلم برای نشان دادن کاراکتر ها استفاده می شود. در فیلم آرواره‌های استیون اسپیلبرگ، آهنگساز جان ویلیامز وابستگی شدید و فراموش نشدنی ای را با لایت موتیف کوسه ایجاد می کند. در این جا، موسیقی نشان دهنده خود کوسه است، زیرا ما تا انتهای فیلم این هیولا را خیلی کم می بینیم. و اگر فکر می‌کنید که یک لایت موتیف موسیقی فیلم برای نتیجه بخش بودن باید پیچیده باشد، به یاد داشته باشید که تم فیلم آرواره ها فقط بر روی دو نت ساخته شده است.

نوع دوم لایت موتیف موسیقی فیلم برای نشان دادن و یادآوری محیط ها و مکان ها استفاده می شود. در ارباب حلقه‌ها، آهنگساز هوارد شور تقریباً تمام مکان‌های اصلی سرزمین میانه را با لایت موتیف موسیقی خود درگیر می‌کند. از موتیف روشن و درخشان مربوط به دهکده شایر گرفته تا موتیف دلهره آور و ترسناک سرزمین موردور. در فیلم های علمی تخیلی و فانتزی، این لایت موتیف های موزیکال به قرار دادن مخاطب در جهان های ناآشنا کمک می کند.

نوع سوم لایت موتیف موسیقی فیلم برای بیان یک احساس استفاده می شود. در انیمیشن آپ از پیکسار، استفاده نسبتاً دلخراشی از لایت موتیف داریم. ما زندگی کارل و الی را در یک مونتاژ اولیه با موتیفی می گذرانیم که ابتدا حس سبک و بازیگوشی را القا می کند زمانی که آنها عاشق هستند و سپس حس سوگواری هنگام وقوع تراژدی.

نوع نهایی لایت موتیف موسیقی فیلم برای دنبال کردن تکامل یک شخصیت استفاده می شود. موسیقی "امپریال مارس" را پخش کنید و بیشتر مردم بلافاصله به کاراکتر دارث ویدر فکر می کنند. وقتی برای اولین بار در فیلم های جنگ ستارگان این موسیقی را می شنویم، این لایت موتیف قدرت شیطانی لرد ویدر را نشان می دهد. اما، در فیلم تهدید فانتوم، زمانی که او را به عنوان پسری بی گناه به نام آناکین ملاقات می کنیم، جان ویلیامز نسخه لطیف و کمرنگی از این لایت موتیف را اضافه می کند تا دگرگونی نهایی او از جبهه روشنایی به جبهه تاریکی را پیش بینی کند. و در پایان در فیلم بازگشت جِدای، در حالی که ویدر در حال مرگ است، تکرار آهسته و نهایی لایت موتیف را می شنویم.