لنز آنامورفیک چیست ؟ - مقایسه لنز آنامورفیک و لنز کروی
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

لنز آنامورفیک چیست ؟ - مقایسه لنز آنامورفیک و لنز کروی

لنز آنامورفیک چیست و چه ویژگی هایی دارد که آن را تا این حد سینمایی می‌سازد؟

لنزهای آنامورفیک برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و باعث پیدایش پرده عریض در سینما و یک «ظاهر سینمایی آرمانی» شده اند. در این ویدیو قصد داریم به بررسی ویژگی های مختلف بصری و عملی لنزهای آنامورفیک بپردازیم و آن ها را با لنزهای کروی استاندارد مقایسه کنیم  . خب حالا لنز آنامورفیک چی هست و چرا فیلمسازان دائماً به دنبال یک «جلوه آنامورفیک» هستند؟ قبل از اینکه بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم، باید به سؤال دیگری پاسخ دهیم - لنز کروی چیست؟

عدسی های دوربین و پروژکتورها تقریباً همیشه کروی بودند، به این معنی که شکل عدسی های شیشه ای آن ها به صورت دایره ای ساخته شده است. در دهه 50، زمانی که پیدایش تلویزیون تماشاگران سینما را از سالن‌ها دور کرد، مدیران استودیوها هر تلاشی که می‌توانستند برای بازگرداندن مخاطب به کار گرفتند.

یکی از تاکتیک‌هایی که به کار بردند و ماندگار شد (و سینما را برای همیشه تغییر داد) استفاده از لنزهای آنامورفیک برای ارائه چیزی به مخاطبان بود که در خانه نمی‌توانستند به دست بیاورند -یعنی تصاویری عریض در پرده سینما . لنزهای آنامورفیک دارای عدسی های بیضی شکل بیشتری هستند که تصاویر مستطیلی را روی همان فیلم مربعی خم و فشرده می کنند. سپس یک لنز آنامورفیک دیگر برای "خارج کردن تصویر از حالت فشرده"  هنگام نمایش در سالن سینما مورد نیاز است. اما پیدایش پرده عریض تنها آغازی بود بر اینکه چرا فیلمسازان لنزهای آنامورفیک را به کروی ترجیح دادند.

به عنوان مثال، شراره نوری لنز در آنامورفیک بیشتر از عدسی کروی است. با استفاده از لنز آنامورفیک ، در مقایسه با لنز های کروی می‌توانید عمق میدان کم‌تری به دست آورید و همچنین افت فوکوس های بیشتری داشته باشید ( یعنی هرچه تصویر به سمت لبه‌های فریم میرود از فوکوس خارج می‌شود )، تیره شدن گوشه های تصویر یا وینیِتینگ هم یکی دیگر از جلوه هایی است که هنگام استفاده از لنزهای آنامورفیک بدست میآورید . همین خصوصیات بصری اند که جلوه ای ایجاد می‌کنند که مردم آن را «جلوه ای سینمایی» تر می دانند. لنزهای کروی تیزتر و واضح تر هستند، اما گاهی اوقات یک حس نرم تر و ذهنی تر با داستانی که می خواهید بگویید متناسب تر است.

همانطور که روی پروژه بعدی خود کار می‌کنید ، به مزایا و معایب لنزهای آنامورفیک در مقابل لنزهای کروی فکر کنید. هر کدام مزایای خود را دارند و باید مانند هر ابزار دیگری در فرآیند ساخت فیلم مورد استفاده قرار گیرند - ببینید که چه داستانی را می خواهید روایت کنید و به چه ابزاری برای گفتن آن نیاز دارید؟