لوگان و توضیح ژانر وسترن مدرن یا نئو وسترن - سیر تحول فیلم های وسترن
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

لوگان و توضیح ژانر وسترن مدرن یا نئو وسترن - سیر تحول فیلم های وسترن

لوگان (2017) یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی است که تا بحال ساخته شده . این فیلم در زیرشاخه ﮊﺍﻧﺮﻫﺎﯼ ﻓﺮﻋﯽ (ﺳﺎﺏ ﮊﺍﻧﺮ) فیلم های وسترن به نام نئو وسترن یا وسترن مدرن قرار میگیرد . این ژانر و مدل جدید وسترن اغلب بر برخورد ارزشهای سنتی در برابر زندگی مدرن تمرکز میکند . با فیلم هایی مانند اگر سنگ از آسمان ببارد ، جایی برای پیرمردها نیست ، سیکاریو و لوگان ، به نظر می رسد که نئو وسترن با مخاطبان معاصر طنین انداز میشود .

اما نئو وسترن چیست و چه چیزی آن را از فیلمهای متداول و تیپیکال وسترن متفاوت می کند؟

در تئوری فیلم ، ژانرهای فیلم براساس انتظارات و توقعات ساخته می شوند . این انتظارات و این موارد را می توان در دسته هایی مانند تم      ( مضمون ) ، زمینه رویداد یا داستان یا فیلم و شخصیت ها ادغام کرد . لوگان (هیو جکمن) مظهر یک قهرمان (پروتاگونیست ) معمولی و متداول وسترن و براساس کهن الگوهای قهرمان ، یک قهرمان بی‌میل* است . وقتی ما لوگان مرد سال‌دیده را میبینیم  ، او از زندگی قبلی خود به عنوان  ولورین فاصله زیادی دارد . تلخ ، خودخواه و لجباز شده است . تنها هنگام ملاقات با لورا (دفن کین) است که حس انگیزه و هدفمندی و شور و نشاط وی برمی گردد .

* reluctant hero archetype

وقتی به وسترن فکر می کنید ، زمینه ( زمان و موقعیت جغرافیایی درون یک روایت)  اولین چیزی است که به ذهن شما خطور می کند . در نئو وسترن ، لوکیشن و مکان ها معمولاً آشنا  باقی می مانند اما دوره زمانی اغلب امروزی است ، یا حتی در آینده همانطور که در لوگان اینطور است . گرچه دیگر "غرب وحشی" نیست ، اما اینها هنوز هم دنیایی هستند که مملو از گاوچرانها ، جنایتکاران و قانون هستند . تم بخش بزرگی از بهترین فیلمهای وسترن است - انسان در برابر طبیعت ، خوب در مقابل بد ، نظم در برابر هرج و مرج . خیر در برابر شر . نئو وسترن هم از این قضیه مستثنی نیست و لوگان هم از برخی از همین مضامین را با یک پیچش ( توییست ) استفاده می کند .

لوگان توانایی بهبودی خود را از دست داده است و اسکلت آدامانتیوم که زمانی او را شکست ناپذیر می کرد ، او را از درون مسموم می کند . مرگ و میر آغاز شده و حضور لورا آخرین فرصت را برای تبدیل شدن به  قهرمان به لوگان می دهد .