وسایل و لوازم دوربین : توضیح انواع نگه‌دارنده و ریگ دوربین
پخش آنلاین مخصوص اعضای ویژه می باشد برای خرید اشتراک اینجا را کلیک کنید

وسایل و لوازم دوربین : توضیح انواع نگه‌دارنده و ریگ دوربین

ریگ یا نگه دارنده های دوربین در هر شکل و اندازه و بودجه ای موجود هستند . ادوات و وسایل دوربین گران است و تنظیمات دوربین می تواند زمان زیادی را سر صحنه بگیرد . به عبارت دیگر ، اگر می خواهید وقت و هزینه خود را صرف نگه‌دارنده و ریگ دوربین کنید ، باید از گزینه های موجود در ابزار و تجهیزات دوربین و نحوه کار آنها آگاهی داشته باشید . در این قسمت از شات لیست ، تمرکز ما بر روی ریگ های مختلف دوربین و تجهیزات فیلمبرداری است که به تولید فیلم و ارزش داستان شما در پروژه بعدیتان کمک می کند .

برای دادن حس نزدیکی و صمیمیت یا تنش و جوش و خروش به شات (نما) ، ریگ های دستی دوربین مانند ریگ روی شانه یا  ایزی ریگ بهترین عملکرد را دارند . اگر هم میخواهید که دوربین حداکثر سکون و ثبات را داشته باشد و تکان نخورد پس حتما از سه پایه استفاده کنید.

هنگامی که دوربین نیاز به حرکتی روان و نرم داشته باشد هم ، ریگ های دوربینی وجود دارد که این کار را انجام دهند . مثلا اینجا ، دالی دوربین ایده آل است اما یک لغزنده دوربین ( اسلایدر ) یکی دیگر از گزینه های کم هزینه است . همه احتمالا درباره لرزشگیرهای(استابلایزر) دوربین استدی‌کم شنیده اند اما باز هم ممکن است شما بودجه لازم را برای آن نداشته باشید . در این صورت ، گیمبال استابلایزر گزینه ای موثر و مقرون به صرفه است. بحث بین استدی‌کم  و گیمبال واقعاً به بودجه بستگی دارد .

برای حرکات بزرگ یا پیچیده دوربین ، کرین (جرثقیل ) دوربین برای حرکات عمودی یا معرفی مناظر و چشم انداز یا نمای از بالای سر بسیار مناسب است . اگر کرین دوربین برایتان بسیار گران است یا تجهیزات بزرگ فیلمبرداری شما در لوکیشن جا نمی شود ، پروجیپ بگیرید یا دوربین را به صورتی تنظیم و چینش کنید که بتواند اورهد یا نمای از بالای سر بگیرد ، هردو به خوبی میتوانند جواب دهند . مثلا فرض کنید شات به حرکات دوربین بسیار دقیق نیاز دارد ، اگر توانایی خرید یکی از آنها را دارید ، یک سیستم کنترل حرکت دوربین  (معروف به ربات دوربین*) می تواند شات هایی را بگیرد که به معنای واقعی کلمه برای آدم سخت است که با موفقیت و مثل آن ضبطش کند . اسنوریکم * یک ریگ دوربین ایده آل برای گرفتن یک نمای نقطه نظر بسیار سوبژکتیو و درونی است ،  برای حالات احساسی عاطفی شدید یا شخصیت های از خود بیخود شده و مست فوق العاده است .

سرانجام ، ریگ های دوربین اگر قرار باشد روی وسایل نقلیه باشند ، از  اتومبیل گرفته تا بستن دوربین به کناره هواپیما را شامل میشود . فیلمبرداری هوایی امروزه بخاطر وجود پهپـاد‌ (درون‌- ابزار هلی شات) آسان تر و مقرون به صرفه تر از تمام دوران خودش است، دوربین های زیر آب هم طبیعتا برای هر چیزی در داخل یا اطراف آب ضروری هستند . نگران نباشید صحنه شما هر چه که باشد ، قطعا یک ریگ دوربین ایده آل کاملاً مناسب برای ضبط دید و تجسم شما وجود دارد . ابزار و ادوات و لوازم مربوط به دوربین دائما در حال تغییر است و امکانات و فرصت ها را حتی بیشتر می کند . سازندگان تصویر مانند پیتر مک کینون ، متی هاپویا ، پوتیتو جت  و پیتر لیندگرن اهمیت ابزار و لوازم مربوط به دوربین را می فهمند.شما هم باید قبل از تسلط بر کار ، مانند همه هنرمندان بزرگ دیگر ، بر ابزارها تسلط داشته باشید .

*Snorricam
*aka camera robot