چه چیزی باعث می‌شود یک جامپ اسکر خفن ترسناک شود ؟ - 4 روش برای ترساندن مخاطب!

بررسی ترفند و تکنیک‌های جامپ اِسکر (تکنیک ترساندن مخاطب در فیلم های ژانر وحشت که او را به واکنش میندازد ) که فیلمسازان برای ساختن لحظات وحشتناک استفاده می‌کنند.

تقریباً هر فیلم ترسناکی یک جامپ اسکر (یا دو... یا دوازده تا از آن) دارد. در واقع برای بسیاری از مردم ، استفاده بیش از حد از جامپ اسکر آن را به عنصر کلیشه‌ای این ژانر تبدیل کرده است. به عبارت دیگر، همه ما به اندازه کافی در طول عمرمان جامپ اسکر های وحشتناک در فیلم‌های ترسناک دیده‌ایم ! پس با این اوصاف ، چه چیزی باعث ساختن لحظات جامپ اسکر خفن می‌شود و چرا برخی از آن ها شکست میخورند ؟ در این ویدیو ، قصد داریم چهار تکنیک مختلفی که فیلمسازان می توانند برای ایجاد جامپ اسکرهای عالی از آن استفاده کنند را بررسی کنیم.

اولین تکنیک ضروری خلق یک لحظه جامپ اسکر ، زمان بندی است و دو دسته بندی کلی دارد: شوک و تعلیق . شوک با یک رویداد ناگهانی و غیر منتظره ایجاد می شود. اما تعلیق با یک رویداد به تاخیر افتاده و مورد انتظار ایجاد می شود. بنابراین، طبق تعریف ، جامپ اسکرهای شوکه کننده هیچ مقدمه چینی ندارند - زمان بندی آن فقط به پدیدار شدن آن لحظه شوکه کننده خلاصه میشود . اما جامپ اسکرِ پرتعلیق ، به مقداری انتظار کشیدن از سوی مخاطب نیاز دارد که معمولاً از 30 ثانیه تا نزدیک به 5 دقیقه طول می کشد.

تکنیک بعدیِ خلق یک جامپ اسکر ترسناک، پنهان کردن اطلاعات از مخاطب است. در اکثر این صحنه ها، شک و تردید مخاطب تشدید می شود -یک چیزی قرار است اتفاق بیفتد اما ما نمی دانیم چه چیزی، کجا و چه زمانی ! از لحاظ تئوری ، هر چه فیلمساز در ایجاد این سوالات هیجان انگیز موفق تر باشد، جامپ اسکر قوی تر می‌شود . خب حالا چگونه اطلاعات را از مخاطب پنهان کنیم؟ با محدود کردن آنچه می تواند ببیند و بشنود ! سایه ها ، بهترین جا برای پنهان شدن بزرگترین ترس های ما هستند. نگاه کردن از سوراخ کلید یا حتی استفاده از یک سبک فیلمبرداری بخصوص ، مثل تصاویر پیداشده که در آن لرزش دوربین، دیدن آنچه باید ببینیم را برایمان دشوارتر می کند.

سومین و شاید مهمترین تکنیک در ایجاد یک جامپ اسکر خفن، استفاده از نیش است. نیش ، صدای معمولاً بلندی است که با لحظه جامپ اسکر همراه است. این صدا می تواند هر صدای دیژتیکی ( صدای حکایتگر -صدایی که از درون صحنه به گوش می رسد ) مانند فریاد زدن یک نفر ، صدای اره برقی یا جیغ جیغ گربه باشد. یا می تواند صدایی غیر دیژتیک ( (Non-Diegetic Sound) (صداهایی که از خارج صحنه شنیده می شوند ) مانند ضربه ای تند و تیز در موسیقی متن باشد. برخی از خلاقانه‌ترین جامپ اسکر ها از نیش استفاده نمی‌کنند و جای آن از صدای زمزمه، صحبت کردن یک شخص یا کلاً سکوت استفاده می‌کنند.

و در نهایت ، یک جامپ اسکر خفن اغلب از گمراه کردن مخاطب برای کمک به غافلگیری او استفاده می کند. این تکنیک معمولاً بر محلی که جامپ اسکر در آن اتفاق می افتد متمرکز است. اگر فکر کنید هیولا در کمد قایم شده و بعد از زیر تخت ظاهر شود، وحشت میتواند تشدید شود . یکی دیگر از اَشکال گمراه کردن مخاطب در جامپ اسکر، فریب دادن است ! به عنوان مثال، درب کمد بالاخره پس از انتظاری طولانی باز می شود اما خالی است. سپس، تقریباً بلافاصله پس از آن، خطر واقعی از پشت پدیدار می شود !

جامپ اسکر به طور کلی یک تکنیک پیش پا افتاده است، اما یک جامپ اسکر عالی تا سال ها موضوع گفتگوی مردم می‌شود . امیدواریم این نکات و تکنیک ها به شما کمک کند تا یکی از بهترین جامپ اسکرها را در پروژه بعدی خود خلق کنید .