سینما اسکولز

چطور از کیاروسکورو یا سایه روشن برای بُعد بخشیدن به فیلم خود استفاده کنید ؟

چطور از کیاروسکورو یا سایه روشن برای بُعد بخشیدن به فیلم خود استفاده کنید ؟

نورپردازی سایه روشن (کیاروسکورو) یک تکنیک نورپردازی با کنتراست بالا است که از یک نور کلیدی برای دستیابی به پس‌زمینه‌های تیره با سوژه‌هایی شدیداً روشن استفاده می‌کند.

 

فهرست مطالب :

  • کیاروسکورو به چه معناست ؟
  • کیاروسکورو در فیلم به چه معناست؟
  • استفاده از تکنیک کیاروسکورو چطور بر ظاهر یک فیلم تأثیر می گذارد؟
  • چهار نمونه استفاده از کیاروسکورو در سینما

 

کیاروسکورو (Chiaroscuro) ، یک سبک نورپردازی فیلم است که تاریکی ها و روشنی ها را برجسته میکند . سبک کیاروسکورو برای اولین بار در دوران رنسانس به عنوان یک تکنیک نقاشی برای ایجاد شدت بین عناصر روشن و تاریک در پرتره ها و سایر طبیعت بی جان پدیدار شد. استفاده از کیاروسکورو در دوره باروک توسط هنرمندانی مانند «یوهانس ورمیر» و «پیتر پل روبنس» ادامه یافت. کیاروسکورو در حال حاضر معمولاً در فیلم ها برای ایجاد یک حالت سایه روشن و ایجاد تعلیق استفاده می شود.

 

کیاروسکورو به چه معناست ؟

ترجمه کلمه ایتالیایی «chiaroscuro» به صورت مجزا می‌شود : روشن (chiaro) و تاریک (scuro) که به استفاده از عناصر روشن و تاریک در آثار هنری مانند نقاشی، عکاسی پرتره و فیلم‌سازی اشاره دارد. کیاروسکورو به شکل استفاده از نور و سایه برای ایجاد تصاویری سه بعدی و واقع گرایانه بر روی سطوح دو بعدی و مسطح اطلاق می شود و از کنتراست بین روشنی و تاریکی برای ایجاد جلوه‌های دراماتیک در تصویر استفاده می‌کند.

استفاده لئوناردو داوینچی از تکنیک کیاروسکورو در نقاشی‌هایش در طول قرن پانزدهم به یک جریان اصلی تبدیل شد و بر دیگر هنرمندان رنسانس از جمله کاراواجو و هنرمندان باروک مثل یوهانس ورمیر و پیتر پل روبنس تأثیر گذاشت.

 

کیاروسکورو در فیلم به چه معناست؟

در فیلمسازی، کیاروسکورو به یک نوع تکنیک نورپردازی با کنتراست بالا اطلاق می‌شود. در این تکنیک از نورپردازی با مایه تیره استفاده می کنند، که در آن از یک نور کلیدی به عنوان تنها منبع نوری برای دستیابی به پس زمینه های تاریک با سوژه هایی بسیار روشن استفاده می شود.

تکنیک کیاروسکورو، تعادل متضادی بین نور و تاریکی ایجاد می کند تا بسته به ژانر فیلم به شخصیت ها، اشیاء و صحنه ها ، حس حجم یا معما ببخشد. این تکنیک فیلم در اوایل قرن بیستم محبوبیت بیشتری پیدا کرد،جلوه‌های نورپردازی کیاروسکورو به‌شدت در فیلم‌های نوآر و فیلم‌های اکسپرسیونیسم آلمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

استفاده از تکنیک کیاروسکورو چطور بر ظاهر یک فیلم تأثیر می گذارد؟

تکنیک کیاروسکورو باعث می‌شود فیلم‌ها دراماتیک‌تر به نظر برسند و به آنچه در تصویر می‌بینید ابعاد بیشتری اضافه شود. کیاروسکورو ، بین تاریکی و روشنی با کنتراست بالا تعادل ایجاد می کند تا ظاهری عمیق ایجاد کند و جلوه ای زیباتر یا دراماتیک خلق کند.

کیاروسکورو در یک صفحه دو بُعدی ، سه بُعد ایجاد می کند، پس زمینه را تاریک می کند و سوژه را در پیش زمینه برجسته میسازد و تمرکز و توجه بیننده را به خود جلب می‌نماید. این سبک اغلب در ژانرهای تریلر و ترسناک دیده می شود، چون بازی با تاریکی و روشنی به ایجاد تعلیق کمک می کند.

 

چهار نمونه استفاده از کیاروسکورو در سینما

نمونه های کلاسیک زیادی از سبک نورپردازی کیاروسکورو در طول تاریخ سینما وجود دارند ، مثلاً:

  1.  همشهری کِین (۱۹۴۱) : فیلم کلاسیک سیاه و سفید اورسن ولز ، یک سیاستمدار جنجالی را در حال به قدرت رسیدن به تصویر می کشد. استفاده از کیاروسکوروی دراماتیک در اینجا بیشتر به سبک تنبریسم شبیه شده است و کیاروسکورو را یک قدم جلوتر می برد تا بر تضاد بین نواحی تاریک و روشن تأکید کند. کیاروسکورو در اینجا برای نمایاندن تضاد شدید بین شخصیت درونی و سیاسی کین استفاده می شود و پیچیدگی ها و ویژگی های مرموز او را برجسته می کند.
  2.  پدرخوانده (۱۹۷۲) : فیلم نمادین و مشهور فرانسیس فورد کاپولا، پدرخوانده، از تکنیک کیاروسکورو برای درام و تعلیق استفاده می‌کند و گاهی اوقات فقط نیمی از صورت سوژه را روشن می‌کند. این تکنیک به عنوان بازنمایی استعاری از کشمکش درونی قهرمان فیلم و مبارزه خودِ مایکل کورلئونه بین روشنایی و تاریکی – خیر و شر – استفاده می شود.
  3.  آجر (۲۰۰۵) : اولین فیلم ریان جانسون در مقام کارگردان، یک فیلم نوآر است که در یک دبیرستان امروزی اتفاق می‌افتد و داستان یک کارآگاه نوجوان آماتور را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره مرگ همکلاسی‌اش است که زمانی با او در رابطه بوده . جانسون در اتاق این کارآگاه نوجوان ، جایی که او به حل کردن پازل این جنایت مشغول است ، از یک کیاروسکوروی کم نور استفاده می‌کند . یک چراغ رومیزی ، تنها منبع نور اتاق است که سیلوئت ایجاد میکند و سایه‌هایی می‌اندازد که فضای اسرارآمیز فیلم را تشدید می‌کند.
  4.  شهر گناه (۲۰۰۵) : این آنتولوژی جنایی نئو نوآر یک فیلم مدرن است که به سبک نوآر با کنتراست بالا فیلمبرداری شده است، که خطوط محیطی را تشدید و دیگر اشکال را برجسته می کند. از تاریکی برای جوش و خروش های احساسی، افزایش تنش و موارد ناشناخته در طول فیلم استفاده می شود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

17 − چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+