سینما اسکولز

گَفِر کیست؟ آشنایی با مسئولیت ها و نقش گفر در صحنه فیلمبرداری

گَفِر کیست؟ آشنایی با مسئولیت ها و نقش گفر در صحنه فیلمبرداری

سر صحنه فیلمبرداری یک پروژه سینمایی یا سریال تلویزیونی، دپارتمان برق نورپردازی در هر صحنه را مدیریت و راه اندازی می‌کند. نظارت بر دپارتمان برق به عهده فردی به نام “گفر” است.

 

فهرست مطالب:

  • گفر (Gaffer) کیست ؟
  • وظایف یک گفر چیست؟
  • فرق گفر و گریپ چیست؟

 

گفر کیست ؟

” گفر” سرپرست متصدیان نورپردازی سر صحنه فیلمبرداری یک فیلم و مدیر دپارتمان برق است. وظیفه گفر این است که تیمی از تکنسین های نورپرداز را برای اجرای نورپردازی های یک پروژه مدیریت کند. واژه “”Gaffer در هالیوود در واقع از یک اصطلاح عامیانه بریتانیایی برای ابزاری به نام “Gaff” گرفته شده است، که یک میله فلزی قلاب‌دار بود که در تئاتر برای تنظیم نور صحنه استفاده می‌شد.

دستیار اول گفر یا (Best boy) کسی است که به گفر کمک می‌کند تا تکنسین های نورپردازی را هدایت کند.

 

وظایف یک گفر چیست؟

شرح وظایف شغلی گفر شامل مسئولیت هایی در طول مراحل پیش تولید و هنگام تولید یک فیلم یا سریال تلویزیونی است.

  • او فیلمنامه را می‌خواند و هرگونه ملزومات نورپردازی تولید را یادداشت می‌کند.
  • با کارگردان، تهیه کنندگان و مدیر فیلمبرداری ملاقات می‌کند تا تصور آن ها از نورپردازی صحنه ها را چک کند.
  • یک برنامه برای رسیدن به تصور ذهنی آنها ارائه می‌کند ، از جمله اینکه چه چراغ ها و تجهیزات نورپردازی برای این کار بهترین هستند، همه در حد بودجه تولید.
  • عوامل نورپردازی شامل تکنسین های نورپردازی صحنه فیلمبرداری، اپراتور چراغ ها و دستیار های نورپردازی را جمع می کند.
  • برنامه نورپردازی را به دستیار اول برق ، که تکنسین های نورپردازی را در راه اندازی نور ها و تجهیزات الکتریکی هدایت می کند می‌دهد. تکنسین‌های نورپردازی از ابزارهای خاصی برای انجام کار خود استفاده می‌کنند، مانند “چسب نواری” که سیم‌های برق را در هنگام تنظیم ثابت می‌کند.
  • در حین فیلمبرداری یک سینمایی یا سریال تلویزیونی ، نورپردازی صحنه را زیر نظر دارد و هر گونه اصلاحات برای اطمینان از درست بودن نور را انجام می دهد.

 

فرق گفر و گریپ چیست؟

گفر به عنوان رئیس دپارتمان برق، با خیلی از افراد گروه فیلمبرداری و دیگر عوامل در طول تولید فیلم همکاری دارد.

یکی از این عوامل، ” گروه گریپ ” است. در حالی که تکنسین‌های نورپردازی وظیفه راه‌اندازی تمام تجهیزات الکتریکی را بر عهده دارند، گروه گریپ مسئولیت تمام تجهیزات غیر الکتریکی برای گفر و اپراتورهای دوربین را بر عهده دارد. این تجهیزات غیر الکتریکی «Rigging» نامیده می شود و شامل هر گونه تجهیزاتی است که به بلند کردن یا بالا بردن تجهیزات دیگر کمک می‌کند. دپارتمان گریپ در ریگ های دوربین (برای تثبیت حرکت دوربین و دستیابی به زوایای خاص دوربین) و دکل های نورپردازی (برای دستیابی به تکنیک ها و جلوه های نورپردازی خاص) تخصص دارد. گروه گریپ توسط شخصی به نام «Key grip» هدایت می‌شود، که همه نیازهای ریگینگ را در صحنه فیلمبرداری یک فیلم به همان روشی که گفر نیازهای نوری را سازماندهی می‌کند، هماهنگ می‌کند.

گروه گریپ هم یک عضو دارد که عنوان شغلی او ” Best boy” است که اغلب به عنوان “Best Boy Grip” شناخته می شود و نباید با Best Boy گفر، متصدی برق اشتباه گرفته شود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سیزده + هفت =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+