سینما اسکولز

چگونه برای یک فیلم نقد بنویسیم؟ ۵ نکته برای نوشتن نقد فیلم

چگونه برای یک فیلم نقد بنویسیم؟ ۵ نکته برای نوشتن نقد فیلم

چه برای خودتان باشد و چه برای شغلی که دارید، نوشتن یک نقد فیلم خوب میتواند تمرین مفیدی باشد و به شما یاد دهد که ارتباط شخصی خود با یک فیلم را کشف کنید. اگر اخیراً فیلمی را تماشا کرده‌اید و می‌خواهید نظرات خود در مورد آن را با بقیه به اشتراک بگذارید، چند روش خوب وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند یک نقد فیلم متعادل، متفکرانه و سرگرم‌کننده بنویسید.

 

فهرست مطالب:

  • نقد فیلم چیست؟
  • چگونه یک نقد فیلم بنویسیم؟
  • ۵ نکته برای نوشتن نقد فیلم

 

نقد فیلم چیست؟

نقد فیلم، ارزیابی یک فیلم بخصوص است که شامل : «خلاصه ای از فیلم و هر گونه تحلیل و نظر مربوطه» می شود. تماشاگران سینما معمولاً از نقدهای فیلم برای تعیین اینکه آیا یک فیلم را تماشا کنند یا بهتر است نظرشان را پس از تماشای فیلم اعلام کنند، استفاده می کنند. نقد فیلم می‌تواند یک تحلیل کامل و عمیق یا یک بررسی ساده باشد که دیدگاه شخصی افراد درباره رویدادهای فیلم را به اشتراک می‌گذارد. شما می‌توانید برای وبلاگ‌ها، نشریات خبری، پادکست‌های فان، پخش‌های رادیویی، تلویزیون یا پلت‌فرم‌های استریم نقد فیلم بنویسید، از خودتان صدا ضبط کنید یا فیلم بگیرید.

 

چگونه یک نقد فیلم بنویسیم؟

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای نوشتن نقد فیلم آورده شده است:

کل فیلم را تماشا کنید: مهم است که قبل از نوشتن نقد، کل فیلم را تماشا کنید، که بتوانید اطلاعات لازم برای نوشتن یک متن کامل و متفکرانه را در اختیار داشته باشید. در صورت امکان، فیلم را بیش از یک بار تماشا کنید و از جنبه های مختلف مانند بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی، موضوع و قوس های روایی بررسی و یادداشت برداری کنید. با مشاهده های مکرر، ممکن است اطلاعات جدیدی به ذهن شما برسند که بر نظر شما تأثیر گذار باشند، و بتوانید در بررسی خود با خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

با یک قلاب شروع کنید: یک قلاب قوی در پاراگراف اول نقد خود داشته باشید تا توجه خواننده خود را جلب کنید. این قلاب می‌تواند بر زاویه‌ای منحصربه‌فرد از فیلم تمرکز داشته باشد و شما را از سایر منتقدان متمایز کند، مثلاً یک نظر بحث‌برانگیز، یا یک فکت یا اطلاعات در مورد فیلم یا بازیگرانش.

 

یک خلاصه کلی از فیلم بنویسید: هنگام نوشتن نقد فیلم، یک خلاصه کوتاه از داستان ارائه دهید تا به خواننده یک دید کلی از داستان و شخصیت های اصلی آن بدهید. نام کارگردان، تاریخ اکران، نام بازیگران اصلی و هر گونه اطلاعات مقدماتی مرتبط در مورد فیلم را هم برای خوانندگان اضافه کنید.

 

نظرتان را دقیقاً بیان کنید: منتقدان فیلم باید در مورد فیلم‌هایی که به آن پرداخته‌اند عقاید جذاب و آگاهانه‌ای داشته باشند. از شواهد موجود در فیلم، مانند شخصیت پردازی یا توصیف صحنه، برای بیان و اثبات ادعای خود در مورد فیلمسازی خوب یا حفره های داستان استفاده کنید. برای کامل کردن نقد خود، فیلم را با فیلم های دیگر در این ژانر با موضوعات یا رویدادهای مشابه مقایسه کنید. اگر فیلمساز اساساً در همان ژانر فیلم می‌سازد، فیلمی که در حال بررسی آن هستید و سایر آثارش را مقایسه کنید.

 

حالا فیلم را ارزیابی کنید: پس از بیان کردن حقایق و تجزیه و تحلیل فیلم، یک ارزیابی کلی از اثر در نقد خود بگنجانید. به این بپردازید که آیا به نظر شما فیلم با موفقیت، مضمون و خط داستانی مورد نظرش را ارائه کرده یا خیر و آیا آن را به سایر بینندگان توصیه می‌کنید یا خیر.

 

جمع بندی کنید: در پایان یک نتیجه‌گیری داشته باشید که ایده اصلی شما را بیان کند و تحلیل شما از فیلم را به شیوه‌ای سازنده و منسجم خاتمه دهد. برخی از منتقدان ترجیح می دهند در پایان بازبینی به فیلم نمره، امتیاز یا درصد بدهند.

 

۵ نکته برای نوشتن نقد فیلم:

این هم چند نکته برای منتقدان مشتاق:

یادداشت بردارید: در حین تماشای فیلم، هر عنصر مهمی که می خواهید در نقد خود در مورد آن صحبت کنید را یادداشت کنید. عناصری که بهشان علاقه داشتید را بنویسید، مثلا بازی ها، انتخاب نور، صداگذاری و موسیقی، سی جی آی، قوس های روایی و سایر عناصری که فکر می کنید برای مخاطب جالب خواهد بود.

 

از خط داستان فراتر بروید: هنگام نوشتن یک نقد دقیق از فیلم، باید به چیزی بیش از پیش فرض ها و نظریات کلی خود درباره فیلم بپردازید. عناصری مثل تجزیه و تحلیل شخصیت ها و شخصیت پردازی، پرداختن به مضامین فیلم، سبک فیلمسازی (فیلمبرداری)، لحن، طراحی صدا، ساختار داستان، جلوه های ویژه، بازیگری، کارگردانی و ریتم و سرعت.

 

سعی کنید از اسپویل کردن فیلم اجتناب کنید: اگر دارید برای یک نشریه نقد می نویسید، احتمالاً از شما خواسته می شود که حواستان به هر گونه مطلبی که ممکن است داستان فیلم را برای خواننده اسپویل کند باشد. اگر در بررسی خود مجبور به ذکر هرگونه پیچش و چرخش داستانی مهم بودید، متن را تا حد امکان مبهم نگه دارید. نقدهای گذشته فیلم‌های محبوب با پیچش‌های داستانی قابل توجه، مثل باشگاه مبارزه(۱۹۹۹) یا حس ششم (۱۹۹۹) تحقیق کنید تا ببینید منتقدان چگونه حواسشان به اسپویل نکردن فیلم‌ها بوده. اگر در حال نوشتن یک نقد عمیق با هدف خوانندگانی هستید که قبلاً فیلم را تماشا کرده‌اند، یک هشدار اسپویلر در بالای نقد قرار دهید.

 

چند بار تماشای فیلم ضرر ندارد: ممکن است لازم باشد فیلم را بیش از یک بار تماشا کنید تا به تمام عناصر آن در نقد خود بپردازید. هنگام تماشای مجدد فیلم، به جنبه های مختلفی که ممکن است در هنگام مشاهده اولیه از قلم افتاده باشد، توجه کنید. به عنوان مثال، هنگام تماشای فیلم برای بار دوم، به جنبه های فنی (صدا، کار دوربین و …) توجه کنید. برای تماشای بعدی بر بازی ها، داستان و کارگردانی تمرکز کنید.

 

نوشته خود را ویرایش کنید: قبل از انتشار یا ارسال نظرات، وضوح، روان بودن متن و اشتباهات گرامری را بررسی و ویرایش کنید. متن را بخوانید تا وضوح دیدگاه خود را ارزیابی کنید و هرگونه اطلاعات اضافی را برای بهبود متن کاهش دهید. در مرحله بعد، اشتباهات املایی و دستوری را چک کنید، این میتواند حواس خوانندگان را پرت کند یا درک تحلیلی شما را برای آن ها سخت کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

چهارده + هفت =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+