سینما اسکولز

تفاوت شخصیت اصلی ، پروتاگونیست و قهرمان چیست؟

تفاوت شخصیت اصلی ، پروتاگونیست و قهرمان چیست؟

از آثار شکسپیر گرفته تا فیلم‌های هیجان‌انگیز اکشن با بودجه بالا، قهرمان داستان، پروتاگونیست و شخصیت اصلی هستند که داستان را جلو می‌برند و همگی بخش‌های جدایی‌ناپذیر روایت پردازی هستند. با این حال، همه این ها به عنوان ابزارهای مختلفی در انبار مهمات فیلمنامه نویس عمل می کنند.

 

فهرست مطالب :

  • پروتاگونیست کیست؟
  • سه نوع پروتاگونیست 
  • تفاوت بین قهرمان و پروتاگونیست چیست؟
  • شخصیت اصلی کیست؟
  • تفاوت بین پروتاگونیست و شخصیت اصلی چیست؟
  • سه شیوه‌ای که شخصیت اصلی و پروتاگونیستِ مجزا از هم ، داستان شما را به حرکت در می‌آورند.
  • آیا شخصیت اصلی راوی ماجراست یا پروتاگونیست؟

 

پروتاگونیست کیست؟

مفهوم پروتاگونیست از درام یونان باستان سرچشمه میگیرد . این اصطلاح در ابتدا به معنای “بازیگر نقش اول یا بازیگر اصلی” بود.
امروزه در فیلم ، پروتاگونیست شخصیتی است که داستان را پیش می برد، هدف اصلی داستان را دنبال می کند و معمولاً در طول فیلم یا تغییر می کند یا رشد . پروتاگونیست با یک هدف وارد فیلم می شود و در پایان فیلم یا به آن هدف میرسد یا نمی‌رسد .
قوس شخصیتی پروتاگونیست با پیگیری و تلاش او برای دستیابی به آن هدف تعریف و مشخص می شود.

نمونه های کلاسیک پروتاگونیست فیلم عبارتند از :

  • لوک اسکای‌واکر، که در اصل یک کشاورز جوان ساده ای بود که یاد می گیرد از نیروی جِدایی خود استفاده کند.
  • هری پاتر، یک پسر بچه یتیم فقیر که تبدیل به جادوگری قدرتمند می شود.
  • شر هوروویتس، یک دختر نوجوان کم تجربه که یاد می گیرد قدر آدم های زندگی خود را بداند.

 

سه نوع پروتاگونیست

سه نوع پروتاگونیست وجود دارد: قهرمان ، ضدقهرمان و قهرمانِ شرور ( شخصیت ویلِن ).

قهرمان

قهرمان کسی است که همه ما می توانیم با او ارتباط برقرار کنیم و سقوط او ما را پر از احساس ترحم و ترس خواهد کرد. قهرمان ، «آدم خوب ماجرا» است – آن مدل پروتاگونیست شرافتمند  و پاکی که که مخاطب او را حمایت میکند و دوست دارد پیروزیش را نظاره گر باشد.

 

ضدقهرمان

ضدقهرمان ، انتظار نمیرود که پروتاگونیست باشد ، او لزوماً ویژگی‌های فضیلت‌آمیز یا شرورانه ندارد، اما اگر فرصتی پیش بیاید می‌تواند قهرمانانه هم رفتار کند.

 

شخصیت شرور

شخصیت شرور یا ویلن هم که شخصیت شرور ماجراست، یک “مردِ بد” غیرقابل انکار، همچنین کسی که به عنوان یکی از شخصیت های اصلی ، داستان را پیش می‌برد .

تفاوت بین قهرمان و پروتاگونیست چیست؟

قهرمان و پروتاگونیست اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند، اما در واقع قهرمان نوعی پروتاگونیست است. همه داستان ها باید یک پروتاگونیست داشته باشند، اما همه داستان ها به قهرمان نیاز ندارند.

 

شخصیت اصلی کیست؟

فیلم ها می توانند به غیر از پروتاگونیست ها ، شخصیت اصلی هم داشته باشند. شخصیت اصلی یک شخصیت مرکزی است که به عنوان جانشین مخاطب عمل می کند – ما داستان را از چشم آنها میچشیم و  تجربه می کنیم.
شخصیت اصلی در داستان دخیل است، با شخصیت‌های فرعی تعامل دارد و شخصاً تحت تأثیر کشمکش ( Conflict ) اصلی داستان قرار می‌گیرد. شخصیت اصلی و پروتاگونیست اغلب،  نه همیشه ، یک شخصیت هستند.

 

تفاوت بین پروتاگونیست و شخصیت اصلی چیست؟

شخصیت اصلی (که گاهی اوقات “principal character” هم نامیده می شود) و پروتاگونیست هر دو دو شخصیت محوری داستان هستند، اما پروتاگونیست داستان پلات را جلو می برد در حالی که شخصیت اصلی تحت تأثیر پلات قرار می گیرد.

 

۳ شیوه‌ای که شخصیت اصلی و پروتاگونیستِ مجزا از هم ، داستان شما را به حرکت در می‌آورند

پروتاگونیستی که نشود با آن ارتباط برقرار کرد

اگر مخاطب نتواند با پروتاگونیست داستان ارتباط برقرار کند، شخصیت اصلی می تواند مدخل خوب و قابل درک تری در داستان باشد.
در فیلمی که تیم برتون از کتاب چارلی و کارخانه ی شکلات سازی اثر رولد دال اقتباس کرده، ویلی وانکا پروتاگونیست داستان است و داستان را پیش می برد، ولی او انقدر مردم گریز و بداخلاق است که برای مخاطب قابل لمس نیست و ارتباط با او سخت است . برای همین ،چارلی، شخصیت اصلی، به عنوان جانشین مخاطب عمل می کند  .

 

نقطه نظر

شخصیت اصلی می تواند به عنوان یک ابزار روایی عمل کند تا حقایق بزرگتری از پروتاگونیست را برای شما برملا سازد .
برای مثال، در فیلم « گتسبی بزرگ » ، ما می‌توانیم ویژگی های پروتاگونیست داستان، یعنی جی گتسبی،  به‌عنوان یک مرد ناسازگار و ناصادق را با وضوح بیشتر ،  از چشمان شخصیت اصلی، یعنی نیک کاراوی تماشا کنیم.

 

باعث ایجاد آیرونی مضاعف میشود

یک شخصیت اصلی مجزا ، آیرونی ، و یا تضاد ایجاد میکند.  آتیکاس -که یک وکیل است – پروتاگونیست فیلم کشتن مرغ مقلد است، داستان فیلم درباره یک دادگاه تجاوز جنسی با درونمایه هایی برای بزرگسالان است.
با این حال، داستان از دریچه چشمان شخصیت اصلی، اسکات، دختر جوانِ آتیکاس روایت می شود. معصومیت اسکات ، ارزش های اخلاقی معیوب جامعه و بزرگسالان اطراف او را آشکار می کند.

آیا شخصیت اصلی راوی ماجراست یا پروتاگونیست؟

« راوی » شخصیتی است که داستان را با صدا و سیاق خودش تعریف می کند. راوی برای اینکه پروتاگونیست یا شخصیت اصلی باشد لازم نیست هیچ یک از شرایط بالا را داشته باشد و یک فیلم لزوما نیاز نیست دارای راوی باشد .
در فیلم « عروس شاهزاده »، پدربزرگ عمدتاً به عنوان راوی عمل می کند و از آن به عنوان قاب بندی (یکی از تکنیک‌هایی روایی است که در آن یک داستان توسط داستانی دیگر احاطه (قاب‌بندی) می‌شود و نظام «داستان درون داستان» ایجاد می‌کند ) استفاده می شود تا داستان یک کشاورز فقیر را برای نوه بی میل خود تعریف کند.
اما راوی می تواند شخصیت اصلی هم باشد، مثلا در همان مثال فیلم «گتسبی بزرگ». نیک کاراوی شخصیت اصلی و راوی داستان است، اما او پروتاگونیست داستان نیست.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × 5 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+