سینما اسکولز

چگونه طنز سیاه بنویسیم: ۴ نکته برای نوشتن فیلمنامه در ژانر کمدی سیاه

چگونه طنز سیاه بنویسیم: ۴ نکته برای نوشتن فیلمنامه در ژانر کمدی سیاه

فیلم‌های کمدی، از کمدی‌های عاشقانه تا طنزهای هجوآمیز سیاسی را در بر می‌گیرند، اما وقتی متریال کمدی با مضامین شوم‌تر و تلخ ترکیب شود، به کمدی سیاه تبدیل می‌شود. برخی از ماندگارترین فیلم‌ها و سریال های تلویزیونی برخاسته از هالیوود در ژانر کمدی سیاه یا تلخ قرار دارند.

 

فهرست مطالب:

  • کمدی سیاه چیست؟
  • ۵ نمونه کلاسیک کمدی سیاه
  • ۴ نکته برای نوشتن یک کمدی سیاه

 

کمدی سیاه چیست؟

کمدی سیاه یا کمدی تلخ یا دارک، ژانری در فیلم، تلویزیون و ادبیات است که هجو و طنز سیاه را به موضوعات افسرده‌کننده، ترسناک، ناخوشایند یا تابو تزریق می کنند. بهترین کمدی های سیاه، به طور همزمان آدم را سرگرم می کنند و بخش هایی از موقعیت های انسانی که مخاطب را معذب و ناراحت میکند به نمایش می گذارند. فیلم‌های این زیرژانر کمدی با تاکید بر پوچی و کنایه‌آمیز بودن این سوژه‌های دردناک، کاتارسیس یا تزکیه ایجاد می‌کنند.

 

۵ نمونه کلاسیک کمدی سیاه:

هالیوود تاکنون انبوهی از کمدی های سیاه تولید کرده است که از مهمترین آن‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دکتر استرنج لاو (۱۹۶۴): این طنز سیاه اثر استنلی کوبریک،رقابت بین کشورها برای برتری در توسعه و انباشت سلاح را در قلب جنگ سرد به باد انتقاد میگیرد. اگرچه موضوع فیلم (نابودی قریب الوقوع هسته ای) بسیار جدی است، لحن فیلم سرشار از کمدی بزن و بکوب و دیوانگی است.

 

فارگو (۱۹۹۶): شاید مشهورترین فیلم در میان فیلم‌های بسیار جوئل و ایتن کوئن، فارگو باشد که یک داستان گاه خنده‌دار و گاهی بسیار تاریک از یک آدم ربایی است که اشتباه پیش میرود. برادران کوئن در این فیلم، به این موضوع ناخوشایند با میزانی از ساده انگاری میپردازند که در بعضی مواقع بسیار خنده دار است.

 

پالپ فیکشن (۱۹۹۴): مثل بهترین فیلم‌های کمدی سیاه، این فیلم جذاب این ژانر از کوئنتین تارانتینو هم به موضوعات حساسی مانند مصرف مواد مخدر و خشونت می‌پردازد، در عین حال انرژی شادی‌بخشی هم حفظ می‌کند که باعث می‌شود از زیادی دارک شدن آن جلوگیری کند.

 

M*A*S*H (1970): کمدی رابرت آلتمن، بعداً الهام بخش یک کمدی تلویزیونی شد. این فیلم که در یک پادگان نظامی در طول جنگ کره اتفاق می‌افتد، در سال ۱۹۷۰ در اوج جنگ ویتنام اکران شد و به پوچ بودن جنگ در زمانی اشاره داشت که آمریکایی‌ها فعالانه به خدمت سربازی می‌رفتند.

 

هارولد و ماد (۱۹۷۱): فیلم ، هارولد و ماد به کارگردانی هال اشبی داستانی بعید و عجیب از یک عاشقانه بین نسلی است. از سوی دیگر، یک مراقبه جدی در مورد مرگ است. و به عنوان یک کمدی سیاه، در هر دو هدف خود موفق عمل کرد.

 

۴ نکته برای نوشتن یک کمدی سیاه:

اگر در حال نوشتن یک فیلمنامه کمدی سیاه هستید، چندین نکته برای نوشتن فیلمنامه نویسی دارد که به شما کمک می کنند حس شوخ طبعی خود را به یک کمدی سیاه عالی تبدیل کنید.

از حقیقت شروع کنید: یک کمدی سیاه عالی با چاشنی حقیقت به موضوع خود می‌پردازد و بهترین کمدی، پوچی مبتنی بر واقعیت را به مخاطب ارائه می‌دهد. مهم نیست که موضوع شما چقدر ناراحت کننده است، اگر می خواهید داستان طنین انداز شود، صداقت بسیار ضروری است.

 

کاراکترهای چندبُعدی خلق کنید: بسیاری از نویسندگان، فیلم‌های کمدی‌شان را با شخصیت‌های دو بعدی پر می‌کنند که ویژگی‌های خنده‌داری دارند، اما به ندرت رشد یا تغییری را تجربه می‌کنند. این کار برای فیلم های مضحک و بزن و بکوب جواب می‌دهد، اما با توجه به اینکه کمدی‌های سیاه می‌توانند بسیار تیره و تار باشند، داشتن شخصیت‌های سه بعدی که به روش‌های انسانی به موضوعات جدی بپردازند کمک میکند. البته، هنوز هم می توانید این شخصیت ها را در موقعیت های مملو از طنز سیاه قرار دهید.

 

نوآوری داشته باشید: حتی اگر میخواهید داستانتان ریشه محکم در حقیقت داشته باشد، باز هم می توانید داستان را تا حد مسخره بودن پیش ببرید. سوژه های شوم و طنز سیاه یک فیلم را به یاد ماندنی میکند و شما می توانید کمدی سیاه خود را در قلمروهای علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک بنویسید و همزمان حس اصالتش را هم حفظ کنید.

 

پایان خود را بدانید: حتی بامزه ترین نویسندگان کمدی هم به فضایی نیاز دارند تا برای موضوعات جدی و سوژه های سیاه هم ایده پردازی کنند. وقتی دارید به پیچش های داستانی فکر می کنید، مطمئن شوید که همیشه می دانید قرار است به کجا برسد. اگر یک عالمه جوک طنز سیاه را روی هم قرار دهید، ممکن است به جایی برسید دیگر هیچ راهی برای پایان بندی رضایت بخش برای داستان نداشته باشید. پس مطمئن شوید که برنامه ریزی و یک طرح کلی دارید. به ایده‌های خنده‌داری که به ذهنتان میرسند توجه کنید، اما یک روزنه باز بگذارید تا همه موضوعات خنده‌دار را به یک پایان بندی و نتیجه خوب و طبیعی برسانید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+