سینما اسکولز

۱۰ نوع از محبوب ترین جوک ها

۱۰ نوع از محبوب ترین جوک ها

جوک یکی از قدیمی ترین اشکال داستان سرایی است و حداقل از قرن چهارم پس از میلاد، زمانی که اولین مجموعه جوک “فیلوژلوس” (عشقِ خنده)، در روم باستان منتشر شد، وجود داشته است. جوک های اولیه داستان های ساده ای بودند، اما در طول قرن ها تکامل پیدا کردند. امروزه جوک به عنوان یک شکل جهانی ابراز وجود انسان در نظر گرفته می شود. به این ترتیب، انواع مختلفی از جوک وجود دارد.

 

فهرست مطالب:

  • جوک چیست؟
  • چه کسی جوک می‌نویسد؟
  • برای کمدین شدن چه چیزهایی لازم است؟
  • آیا مبنا و اصولی برای هر جوک وجود دارد؟
  • ۱۰ نوع از محبوب ترین جوک ها

 

جوک چیست؟

جوک یک داستان کوتاه، مشاهده یا فکری است که یک مقدمه چینی و پانچ لاین دارد و باعث یک واکنش فیزیولوژیکی می شود -یعنی خنده. جوک ها برداشتی طنز از یک موضوع ارائه می دهند. آن ها نوعی سرگرمی هستند. و می توانند در اجراهایی مثل استندآپ کمدی یا تئاتر بیان شوند ، یا در یک فیلمنامه یا نمایشنامه کمدی ، شعر و حتی متن ترانه نوشته شوند.

 

چه کسی جوک می‌نویسد؟

کمدین ها جوک نویسان و اجراگران حرفه ای هستند. آن‌ها ایده‌هایی را کنار هم میگذارند که پتانسیل خنده‌دار بودن را دارند، از زاویه‌ای متفاوت به سوژه ها نگاه می‌کنند تا طنز را پیدا کنند، و ایده‌شان را حول محور ساختار جوک ها می‌سازند.

 

برای کمدین شدن چه چیزهایی لازم است؟

استیو مارتین و جاد آپاتو در کمدی به صدر جهان رسیده‌اند، اما هر یک سال‌ها قبل از اینکه به شهرت برسند، در باشگاه‌های کوچک کمدی اجرا می کردند. هر کدام کمدی منحصر به فرد خود را اجرا می کردند و انواع جوک ها را تعریف می کردند.

  • داشتن حس شوخ طبعی مهم است، اما خنده دار ساختن جوک ها کاری است که نیاز به تمرین، صبر و نوشتن زیاد دارد.
  • کمدین‌ها می‌دانند که چقدر مهم است یک جوک را به گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین تأثیر ممکن را در زمان مناسب ایجاد کنند.
  • برای صحبت در مورد چیزهای شخصی و رویدادهای جاری، از جوک های متنوع استفاده کنید.

 

آیا مبنایی برای هر جوک وجود دارد؟

چرا جوک می گوییم؟ جوک نوعی سرگرمی است. اما هدف بالاتری هم دارد. کمدی مردم را از طریق خنده و توانایی همذات پنداری با یک شوخی پیوند میدهد. این مانند یک زبان جهانی است.

همه جوک های خوب ریشه در دو چیز مهم دارند:

  1. بخشی از یک جوک خوب داستان گویی و بخشی از آن نقد اجتماعی است: این به مردم راهی می‌دهد تا از طریق طنز، دنیای اطراف خود را پردازش کرده و به آن فکر کنند.
  2. همه جوک های خوب، انتظارات مخاطب را واژگون می کنند: اگر تصور ذهنی مخاطب یک چیز باشد و انتظار یک مسیر مشخص را داشته باشد، یک «پانچ لاین» خوب این تصور را واژگون میکند و باعث خنده می شود. عنصر «غافلگیری» پایه و اساس هر جوک خوب است.

 

۱۰ نوع محبوب ترین جوک ها:

انواع مختلفی از ساختارهای جوک و قالب های شوخی وجود دارند که حول محور همین فرمول اصلی مقدمه چینی و پانچ لاین ساخته می شوند. حتی جوک های تک خطی و شوخی های بابابزرگی هم از همین قوس داستانی ساده پیروی می کنند. در اینجا محبوب ترین انواع جوک آورده شده است:

 

طنز مشاهده ای: این نوع طنز ها با این نوع جملات شر.ع می شوند: «تا حالا به این توجه کردید که ….». اگر تا به حال اجراهای کمدی جری ساینفلد را دیده باشید ، پس با طنز و شوخی‌های مشاهده‌ای آشنا هستید. این نوع جوک ها از طریق یک لنز کمدی به چیزها یا موقعیت های روزمره می پردازند. کمدی مشاهده‌ای موضوعاتی را پوشش می‌دهد که تقریباً برای همه آشنا هستند، حتی پیش پا افتاده‌ترین جنبه‌های زندگی.

 

حکایت لطیفه‌وار: طنز حکایتی، از زندگی شخصی کمدین بیرون کشیده می شود و در بین مخاطبان محبوب است چون همه می‌توانیم با داستان های آن ها همذات پنداری کنیم. جاد آپاتو، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، که استندآپ کمدی هم اجرا می‌کند، معتقد است که استندآپ کمدی با شخصی‌تر شدن موضوعات و اجرا بهتر می‌شود – کمدین هایی که خود را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند اغلب قوی‌ترین اجراکنندگان هستند. او این مثال را می‌زند: یکی از دخترانش به دانشگاه رفته است. دختر دیگر آن ها از اینکه با جاد و همسرش در خانه تنها مانده است ناراضی است، چون چهار نفر آدم، یک خانواده هستند، اما وقتی سه نفر باشید ، فقط انگار بچه در حال تماشای زندگی زوجی عجیب و غریب است. حالا وقتی مخاطب با داستان و شوخی شما همذات پنداری کند، بیشترین خنده را خواهید گرفت.

 

کمدی موقعیت: طنز موقعیت برای توصیف ژانری از کمدی و جوک استفاده می شود که بر مجموعه ای از شخصیت ها، یک مکان و یک رویداد متکی است. تلویزیون یک رسانه محبوب برای کمدی های موقعیت یا به قول معروف، سیتکام است ،که شخصیت های تکرار شونده ای را در سناریوهای مختلف دنبال می کنند. برخی از نمونه های معروف سیتکام عبارتند از Friends، Big Bang Theory و Black-ish .

 

کمدی های کاراکتر محور: برخی از کمدین ها برای خودشان شخصیت یا پرسوناهای متفاوتی را در اجراهای کمدی ایجاد می کنند. مثلاً استفان کولبر در The Colbert Report نسخه ای تخیلی از خود را بازی کرد و حتی زمانی که با مهمانان مصاحبه میکرد در شخصیت ساختگی خود باقی میماند.

 

جوک کوتاه یا تک خطی: “من یک شب فوق العاده را سپری کردم، اما فقط همین جا تمام نشد.” این یک جوک کوتاه توسط گروچو مارکس بیان شد. رابین ویلیامز یک بار به شوخی گفت: “چرا بهش میگن ساعت پر تردد، وقتی هیچی در حال حرکت نیست؟” جوک های یک خطی کوتاه مقدمه و پانچ لاین را در یک جمله موجز فشرده می کنند.

 

شوخی های کنایه آمیز: شوخی های کنایه آمیز یا آیرونیک پُر تناقض هستند و دو مفهوم متضاد را به چالش می‌کشند. مثل این جوک: چرا مردم در مسیر ماشین پارک می کنند اما در باغ‌راه رانندگی می کنند؟

 

کمدی های ددپن یا چهره سنگی: جوک هایی که به سبک چهره سنگی باشند، با صدای واقعی و یکنواخت و بدون هیچ حالت چهره ارائه می شوند. استیون رایت یک کمدین چهره سنگی است. طنز در اجراهای او از ترکیب محتوای پیش پاافتاده و حالت چهره بی احساس او موقع بیان این جوک ناشی می شود: «من داشتم به ستاره شناسی علاقمند می شدم برای همین یک نورگیر سقفی نصب کردم… بعد دیدم افرادی که بالای سر ما زندگی می کردند چقدر خشمگین هستند.»

 

کمدی فارس یا سبک: فارس و کمدی داستان‌های مبالغه آمیز (مثل فیلم Hangover ) با داستان‌ها، شخصیت‌ها و رویدادهای اغراق‌آمیز هستند.

 

کمدی خود تحقیری : برخی از کمدین ها فردی را که بهتر از همه می شناسند، یعنی «خودشان» را مسخره می کنند. رادنی دنگرفیلد با جوک‌هایی که در آن خودش را تحقیر می‌کرد و ظاهر و زندگی عاشقانه‌اش را به تمسخر می‌گرفت برای خود حرفه پر آوازه ای دست و پا کرد . مثلا میگفت: «من پیش روانپزشک رفتم و اون گفت «تو دیوانه‌ای، بهش گفتم دیگه چی؟ کمی فکر کرد و گفت..خب راستش زشت هم هستی!».

 

کمدی اسلپ استیک یا بزن و بکوب: شوخی های Slapstick، به عنوان کمدی فیزیکی هم شناخته می شوند. استیو مارتین، اسطوره کمدی، از لورل و هاردی که دو تن از اولین بازیگران اسلپ استیک بودند به عنوان دو شخص بسیار الهام بخش در حرفه خود نام میبرد. «سه کله پوک» هم یکی دیگر از گروه‌های معروف اسلپ استیک هستند که در موقعیت‌های پوچ قرار می‌گیرند و مکرراً توسط کسی یا چیزی در کمدی اشتباهات مورد اصابت قرار می‌گیرند، سیلی می‌خورند یا کتک می‌خورند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج × دو =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+