سینما اسکولز

چگونه یک فیلم کوتاه بنویسیم؟ راهنمای گام به گام

چگونه یک فیلم کوتاه بنویسیم؟ راهنمای گام به گام

فیلم‌های کوتاه، جوایز اسکار به ارمغان می‌آورند، سکوی پرتاب و پیشرفت افراد در این صنعت می شوند و با داستان‌های کوچک و مختصر خود تماشاگران را حیرت زده می‌کنند! یک فیلم کوتاه خوب، یک کارت ویزیت عالی برای یک فیلمساز تازه کار و یک پروژه جانبی سرگرم کننده برای یک نویسنده معتبر است که داستانی پنج دقیقه ای برای گفتن دارد! و در پایان، فیلم کوتاه ، یک فیلم کوتاه با داستانی روشن و جذاب است!

 

فهرست مطالب:

  • فیلم کوتاه چیست؟
  • فیلمنامه یک فیلم کوتاه چقدر باید باشد؟
  • چرا ساخت فیلم های کوتاه برای عاشقان فیلمسازی مهم است؟
  • راهنمای گام به گام برای نوشتن یک فیلم کوتاه
  • ۳ نکته برای نوشتن یک فیلم کوتاه عالی

 

تعریف فیلم کوتاه دقیقاً چیست؟

هیچ قانون سفت و سختی در هالیوود یا هرجای دیگر وجود ندارد که بگوید مدت زمان یک فیلم کوتاه چقدر باید باشد، به طور کلی، مدت زمان یک فیلم کوتاه تا ۵۰ دقیقه محاسبه می شود. و مدت زمان ۲۰ دقیقه معمولاً میانگین زمانی​​​​یک فیلم کوتاه است.

 

یک فیلم کوتاه میتواند لایو اکشن، انیمیشنی یا کامپیوتری باشد. فیلم‌های کوتاه هم مثل فیلم های بلند داستان‌هایی با شروع، میانه و پایان مشخصی را روایت می‌کنند. بهترین فیلم‌های کوتاه نقطه تمرکز مشخصی دارند و از نظر داستان‌گویی مقرون‌به‌صرفه هستند و تنها از یک یا دو لوکیشن و تعداد کمی از شخصیت‌ها استفاده می‌کنند.

 

فیلمنامه یک فیلم کوتاه چقدر باید باشد؟

هنگام نوشتن هر فیلمنامه ، به خاطر داشته باشید که یک صفحه برابر است با یک دقیقه زمان فیلم. و چون فیلم‌های کوتاه معمولاً کمتر از ۵۰ دقیقه طول می‌کشند، باید فیلمنامه‌ای ۵۰ صفحه ای یا کمتر داشته باشید. یک قانون سرانگشتی خوب این است که با هدف نوشتن یک فیلمنامه ۱۵ صفحه‌ای بنویسید و ببینید که این شما را به کجا می‌برد!

 

چرا ساخت فیلم های کوتاه برای عاشقان فیلمسازی مهم است؟

اگر هدف شما کارگردانی، تولید یا فروش فیلم های بلند است، ممکن است فکر کنید ساخت فیلم کوتاه ارزشی ندارد. اما فیلم‌های کوتاه ، ارزش بسیار بیشتری از تمرین‌های دانشکده فیلمسازی دارند: یک فیلم کوتاه می‌تواند مزایای مختلفی برای یک فیلمساز مشتاق یا با تجربه داشته باشد! مثلاً میتواند:

 

باعث پیدا کردن یک نماینده شود: فیلم‌های کوتاه می‌توانند به‌عنوان یک رزومه خوب برای دیده شدن نویسنده یا کارگردان عمل کنند و همچنین، باعث پیدا کردن مدیربرنامه یا نماینده شوند. این امر به ویژه در مورد فیلمنامه نویسان و کارگردانان جوان صادق است، که ممکن است کارهای پرهزینه ای در رزومه خود نداشته باشند. پخش یک فیلم کوتاه آسان است و به مدیربرنامه ها یا نمایندگان پرمشغله تصور سریعی از سبک و صدای خلاقانه و دیدگاه یک فیلمساز می دهد.

 

باعث دیده شدن اشخاص شود: ارسال فیلم کوتاه شما به جشنواره های فیلم، راهی عالی برای دیده شدن است. نمایش فیلم کوتاه شما در یک جشنواره معتبر میتواند شهرت شما را به عنوان کارگردان افزایش دهد و شما را برای پروژه های بزرگتر مورد توجه قرار دهد. هنگام ارسال فیلم به جشنواره فیلم، به یاد داشته باشید که هر چه فیلم کوتاه‌تر باشد، شانس شما بیشتر است، زیرا اکثر برنامه ریزان جشنواره های فیلم می‌خواهند تا حد امکان فیلم های کوتاه زیادی را به نمایش بگذارند.

 

قابلیت پخش فیلم به صورت فردی را دارد: توزیع و پخش یک فیلم بلند به صورت مستقل برای مخاطبان گسترده، چالش های مهمی را به همراه دارد. با این حال، فیلم‌های کوتاه به راحتی به صورت آنلاین پست می‌شوند و از طریق سایت‌هایی مانند Vimeo و YouTube به اشتراک گذاشته می‌شوند. به خاطر داشته باشید که باید برای یافتن مخاطب هدف خود تحقیق کنید.

 

باعث پیدا کردن بودجه شود : بسیاری از فیلم‌های کوتاه موفق به‌عنوان اثبات مفهومی برای ساخت پروژه‌ای بلندپروازانه‌تر مورد استفاده قرار میگیرند، و به فیلمنامه‌نویس یا کارگردان کمک می‌کنند تا بودجه لازم برای تبدیل آن به یک فیلم بلند یا یک سریال تلویزیونی را فراهم کنند. از نمونه‌های برجسته‌ای از فیلم‌های بلندی که اول یک فیلم‌ کوتاه بودند عبارتند از شلاق ساخته دیمین شازل، منطقه ۹ ساخته نیل بلومکمپ و اره از جیمز وان.

 

راهنمای گام به گام برای نوشتن یک فیلم کوتاه:

نوشتن یک فیلم کوتاه در چهار مرحله کلیدی خلاصه می شود! طوفان فکری، طرح کلی، نوشتن و بازنویسی.

ایده پردازی یا طوفان فکری: اگر هیچ مفهوم یا ایده ای برای ساخت فیلم کوتاه ندارید، تمام ایده‌های داستانی که دارید را بنویسید و ببینید چه چیزی بهترین ایده است. پرسیدن یک سری سوالات موقع نوشتن ممکن است به شروع خلاقیت شما کمک کنند مثلاً: چه تصاویر یا رویدادهایی را به وضوح از دوران کودکی به خاطر دارید؟ در سینما چه مضامینی وجود دارد که بهشان علاقه دارید؟ آثار مورد علاقه شما در سبک یا ژانری که دوست دارید بسازید شامل چه فیلم هایی هستند؟ شاید هم به داستان‌هایی در مورد روابط خانوادگی، مثلث‌های عشقی، پیروزی‌ افراد ضعیف یا دوره‌های تاریخی خاص علاقه داشته باشید. هنگامی که ایده فیلم کوتاه خود را پیدا کردید، تمام لحظات، صحنه ها، ضربات یا تکه هایی از دیالوگ هایی که دوست دارید در فیلم ببینید را یادداشت کنید. نگران این نباشید که آیا واقعاً همه این عناصر را خواهید نوشت یا اصلاً منطقی هستند یا نه: فقط هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید.

 

اوت لاین یا طرح کلی: بعد از اینکه ایده های خود را به یک طرح واضح و ساده محدود کردید، شروع کنید و طرح کلی فیلم را ترسیم کنید. فیلمنامه‌های کوتاه هم مثل فیلم‌های بلند شروع، میانه و پایان دارند. در مرحله نوشتن طرح کلی، هدف شما ترسیم ساختار کلی فیلم است، بنابراین اشکالی ندارد که ندانید هر لحظه چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال، به نظر برخی از نویسندگان، اینکه قبل از شروع به نوشتن بدانند در هر صحنه یا لحظه از فیلم چه اتفاقی خواهد افتاد بهشان کمک میکند. داشتن یک بیت شیت هم برای روند نوشتن طرح کلی کمک کننده است.

 

نوشتن اولین پیش نویس: حالا که ساختار کلی داستان خود را دارید، باید شروع به نوشتن اولین پیش نویس فیلمنامه خود کنید. فیلم‌های کوتاه هم دقیقاً از همان ساختار فیلم‌نامه های فیلم‌های بلند پیروی می‌کنند – ولی به آن‌ها به چشم فیلمنامه‌های کوتاه نگاه کنید. یک قانون کلی هنگام نوشتن فیلمنامه یک فیلم کوتاه این است که «دیر وارد شوید و زود خارج شوید » – به عبارت دیگر، تا جایی که ممکن است دیر وارد هر صحنه شوید و به محض اینکه کاراکترتان وارد صحنه شد و آنچه در صحنه نیاز داشت را به دست آورد از صحنه خارج شوید. شما زمان محدودی برای گفتن داستان خود دارید: وقت را برای لحظات، تبادل نظر یا داستانی که اصلا ضروری نیست تلف نکنید.

 

بازنویسی فیلمنامه: یک عبارت رایج در بین همه نویسندگان وجود دارد که میگویند:” بازنویسی از همه چیز مهم تر است” و فیلمنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی اولین پیش نویس را نوشتید، متن را برای دوستان یا استادان خود بفرستید و نظر دریافت کنید. موقع نوشتن پیش‌نویس دوم حواستان باشد که باید فرآیند را مجدداً انجام دهید و طرح کلی جدیدی بنویسید. زمانی که داستان شما خوب و کامل شد، می توانید فیلمنامه را فقط برای ظرافت یک صحنه یا اصلاح دیالوگ بازنویسی کنید.

 

۳ نکته برای نوشتن یک فیلم کوتاه عالی:

نوشتن یک فیلم کوتاه ممکن است ساده به نظر برسد، اما گنجاندن یک داستان کامل در ده یا بیست دقیقه فیلم میتواند چالش برانگیز باشد. در اینجا نکاتی وجود دارند که به شما در نوشتن یک فیلم کوتاه کمک می کنند.

روی یک طرح اولیه یا پیش‌فرض ساده تمرکز کنید: یک داستان جذاب و تاثیرگذار، در قلب هر فیلم کوتاه قرار دارد، اما بهترین فیلم‌های کوتاه یک پیش‌فرض واضح، مختصر و اغلب بسیار ساده دارند، که اگر فقط چند دقیقه برای بیان کل داستان خود وقت داشته باشید، لازم است. در صورت امکان، به شخصیت اصلی خود یک هدف بسیار خاص یا یک بازه زمانی کوتاه برای رسیدن به آن بدهید. به عنوان مثال، بسیاری از فیلم‌های کوتاه موفق بر اساس یک طرح ساده مانند دو دوست در حال دوچرخه‌سواری، زنی که تلاش می‌کند دوست جدیدی پیدا کند، یا پسری غمگین که آواز می‌خواند، ساخته شده‌اند.

 

کاراکتر ها و داستان های پس زمینه زیادی ننویسید: فیلم‌های کوتاه وقت کافی برای پرداختن یا معرفی هزاران داستان از هر شخصیت را ندارند. به این فکر کنید که ما واقعاً به چه مقدار اطلاعات در مورد قهرمان نیاز داریم تا با سفر او همراه شویم؟ آیا مهم است که بدانیم قبلاً شوهر داشته ؟ یا اضافه کردن این جزئیات غیر ضروری است؟ برای شخصیت‌های مکمل، شخصیت‌های فرعی، یا کسانی که دیالوگ های کمی دارند هم همینطور است: فقط به تعداد لازم کاراکتر بنویسید. آیا اگر یک سری آدم های بد دنبال شخصیت اصلی شما باشند بهتر است یا میتواند یک آدم بد فقط وجود داشته باشد ؟ از خود بپرسید: اگر این شخصیت را حذف کنم، آیا شخصیت اصلی من همچنان به هدف خود میرسد؟ اگر پاسخ “بله” بود، آنها را از داستان کنار بگذارید.

 

سعی کنید تعداد لوکیشن های حداقلی داشته باشید: برخی از بهترین فیلم‌های کوتاه در یک اتاق یا یک مکان اتفاق می‌افتند. این نه تنها برای تمرکز داستان، بلکه برای پایین نگه داشتن بودجه شما هم مفید است – خصوصاً اگر قصد داشته باشید فیلم را خودتان به تنهایی بسازید! یک نمونه از فیلم کوتاه برنده جایزه که فقط در یک لوکیشن اتفاق میفتد، فیلم «Sam Did It» است، داستانی ۱۰ دقیقه ای که به طور کامل در اتاق عمل سردخانه اتفاق می افتد. یک تمرین مفید برای زمانی که در حال ایده پردازی برای فیلم کوتاه خود هستید این است که طرحی با یک لوکیشن پیدا کنید و از خود بپرسید: “آیا میتوانم کل این داستان را بدون ترک این مکان روایت کنم؟”

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − 18 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+