سینما اسکولز

آشنایی با رئالیسم: ۵ هنرمند و آثار هنری مشهور رئالیست

آشنایی با رئالیسم: ۵ هنرمند و آثار هنری مشهور رئالیست

رئالیسم، یک جنبش هنری است که در قرن نوزدهم در فرانسه توسط نقاشانی مانند گوستاو کوربه، ژان فرانسوا میله و اونوره دومیه پایه گذاری شد. این جنبش بر توجه دقیق به جزئیات طبیعی و سخت زندگی طبقه کارگر تأکید داشت.

 

فهرست مطالب:

  • رئالیسم در هنر به چه معناست؟
  • شرح مختصری بر تاریخ رئالیسم در هنر
  • ۵ هنرمند و آثار هنری مشهور رئالیست

 

رئالیسم در هنر به چه معناست؟

رئالیسم یک جنبش هنری در قرن نوزدهم بود که در آن هنرمندان سعی داشتند موضوعات روزمره و مردم عادی را با توجه زیاد به جزئیات واقعی و طبیعی به تصویر بکشند. رئالیسم از دل رمانتیسم متولد شد، جنبشی فکری و هنری که بر هنر غربی در قرن هجدهم مسلط بود. هنرمندان دوران رمانتیک هم نقاشی‌های بسیار دقیق و پر جزئیاتی تولید می کردند ولی معمولاً بر احساسات یک صحنه متمرکز بودند. هدف رئالیسم استفاده از همان تکنیک های دقیق نقاشی برای اعتلای چهره های طبقه کارگر و نشان دادن زندگی روزمره بود.

 

هنرمندان اولیه سبک رئالیسم، صحنه‌هایی از دنیای اطراف خود را نقاشی می‌کردند: کشاورزان، کارگران، حیوانات مزرعه، و جاده‌های روستایی…همه چیز به شکلی که در زندگی واقعی به نظر می‌رسید و عمل می‌کرد به تصویر کشیده می‌شد. هنرمندانی مانند اونوره دومیه با تمرکز بر شکاف های اجتماعی و اقتصادی بین طبقات بالا و پایین، تفسیر اجتماعی را به آثار خود اضافه کردند.

 

شرح مختصری بر تاریخ رئالیسم در هنر:

تاریخ هنر به «فرانسه» در اواسط قرن نوزدهم به عنوان زادگاه جنبش رئالیستی و گوستاو کوربه به عنوان اولین هنرمند این جنبش اشاره کرده است. در اینجا مروری کوتاه بر تاریخ رئالیسم خواهیم داشت:

  • کوربه زمینه ایجاد این جنبش را فراهم کرد: بوم‌های نقاشی بسیار بزرگ کوربه ، تصاویر طبیعت بی‌جان ، کارگران و دیگر چهره‌های طبقه کارگر را در فعالیت‌های روزمره به تصویر می‌کشیدند، اما همان گستردگی و وقار نقاشی‌های مذهبی جنبش رمانتیک را داشتند. کوربه هنرمندان دیگر را هم تشویق کرد تا رویکردی مشابه در کار خود داشته باشند و نقاشی‌های ژان فرانسوا میله، رزا بونهور و ادوار مانه همگی به تغییر تمرکز مردم از نقاشی های رمانتیسم به رئالیسم کمک کردند.

 

  • جنبش رئالیسم بین المللی شد: تأثیر رئالیسم از مرزهای فرانسه فراتر رفت و به هنرمندان سایر نقاط جهان، به ویژه ایالات متحده گسترش یافت. هنرمندانی چون وینسلو هومر و توماس ایکینز از حامیان اصلی رئالیسم آمریکایی در قرن نوزدهم بودند. نقاشی های غیر سانتی مانتال و آرام ادوارد هاپر و بازتولید بسیار دقیق زندگی در فقیرترین محله های نیویورک توسط هنرمندان مکتب اشکن سنت رئالیستی قرن بیستم را ادامه دادند. علاوه بر جنبش رئالیستی آمریکایی، رئالیسم در نقاشی های ایلیا رپین که به طور گسترده یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان اوکراین به شمار می رفت، شکوفا شد.

 

  • رئالیسم بر سایر جنبش های هنری تأثیر گذاشت: رئالیسم علاوه بر تأثیرگذاری بر هنرمندان، با توسعه امپرسیونیسم در فرانسه در طول دهه ۱۸۶۰ پیوند خورد. امپرسیونیسم و ​​طرفداران آن – کلود مونه، جان کنستابل، ژان بتیست-کامی کورو هم مانند رئالیسم – به دنبال ثبت لحظات برگرفته از زندگی روزمره بودند، ولی بر تفسیر لحظه ای به جای جزئیات دقیق تمرکز داشتند. اصول رئالیسم را می‌توان در دیگر جنبش‌های هنری قرن بیستم مانند فتورئالیسم و ​​هایپررئالیسم هم دید، که از عکاسی و ابزارهای مکانیکی برای ایجاد بازتولید دقیق‌تر و پر از جزئیات از صحنه‌های زندگی روزمره استفاده می‌کنند.

 

۵ هنرمند و آثار هنری مشهور رئالیست:

چندین هنرمند فرانسوی در قرن نوزدهم با نقاشی های خود به ایجاد قوانین اساسی برای رئالیسم کمک کردند. از جمله چهره‌ها و آثار هنری شاخص این جنبش عبارتند از:

۱- گوستاو کوربه: بیزاری از غنای زیادی از حد رمانتیسم باعث شد که کوربه آثار مقیاس بزرگ خود را بر کارگران و دیگر افراد طبقه کارگر متمرکز کند و به نوبه خود به ایجاد زمینه برای جنبش رئالیسم کمک کند. تابلوی سنگ شکنان (۵۰-۱۸۴۹) او کارگرانی را به تصویر می‌کشید که چهره‌هایشان را از بیننده برگردانده اند و با لباس‌های کثیف و خاکی زحمت می‌کشند تا جاده ایجاد کنند، در حالی که نقاشی «تدفین در اورنانس» (۱۸۴۹-۱۸۵۰) یک صحنه ساده تشییع جنازه را بدون هیچ‌یک از رسوم یا مذهب رمانتیسم به تصویر می‌کشید.

 

۲- ژان فرانسوا میله: میله در آثار خود زندگی طبقه کارگر را بازنمایی می کرد. نقاشی او در سال ۱۸۴۸ به نام ” The Winnower ” کارگری را با همان قد و قامت و هنرمندی در نقاشی های با کلاس و بزرگتر در رمانتیسم و ​​هنر عالی به تصویر می کشد. نقاشی “خوشه چینان” هم بر مهارت های بدنی مورد نیاز سه زن که در مزرعه گندم کار می کنند تمرکز دارد. میله علاوه بر کمک به ایجاد جنبش رئالیسم، یکی از بنیانگذاران مکتب باربیزون هم بود، گروهی از نقاشان که به دنبال به تصویر کشیدن زیبایی ساده منظره اطراف دهکده های فرانسوی بودند.

 

۳- اونوره دومیه : دومیه یک چاپگر و نقاش بود که کاریکاتورهایش تفاوت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بین طبقات بالا و پایین شهر را به تصویر می کشیدند و توجه را به شرایط دشواری که بسیاری از شهروندان فرانسوی در آن زندگی می کردند جلب می کردند. کار این نقاش فرانسوی می‌تواند به طرز وحشیانه‌ای صریح باشد: اثر او در سال ۱۸۳۴ به اسم خیابان ترانسنونن، عواقب شورشی در پاریس را نشان می‌دهد که در آن نیروهای دولتی در تعقیب یک مظنون، سلاح‌های خود را بر روی تماشاگران بی‌گناه پرتاب کردند. آثار دومیه بر شاخه ای از هنر رئالیستی به نام رئالیسم اجتماعی تأثیر گذاشت ، چیزی که در قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده شکوفا شد.

 

۴- رزا بونهور: او یکی از ماهرترین نقاشان رئالیست زن قرن نوزدهم بود، تصاویری که بونهور از حیوانات به تصویر می کشید، زیبایی زمخت زندگی را در مزارع و مزارع فرانسه نمایان میکرد. او در اثرش در سال ۱۸۴۸ به نام «شخم زدن در نیورنا» یک کشاورز را نشان می‌دهد که تیمی از گاوها را در حالی که در مزرعه شخم می‌زنند، راهنمایی می‌کند. و در همان سال جایزه اول فرانسوی را به دست آورد.

 

۵- ادوارد هاپر: او مسلماً مشهورترین چهره در رئالیسم آمریکایی است، نقاشی های هاپر بر سکون، جدایی و دوری تأکید داشتند. تابلوی « شب‌زنده‌داران» او که در سال ۱۹۴۲ کشیده شد و یک سری مشتریان و کارکنان غذاخوری را در آخر شب به تصویر می کشد، یکی از شناخته شده ترین نقاشی های هنری آمریکایی است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

4 × پنج =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+