سینما اسکولز

آشنایی با کمدی بداهه: ۵ نکته برای اجرای بداهه کمدی

آشنایی با کمدی بداهه: ۵ نکته برای اجرای بداهه کمدی

کمدی بداهه، نوعی «تئاتر» و «اجرا» است که در آن بازیگران بدون فیلمنامه یا متن از قبل نوشته شده اجرا می کنند.

 

فهرست مطالب:

  • کمدی بداهه چیست؟
  • تاریخچه مختصر کمدی بداهه
  • ۲ مدل بداهه پردازی
  • چطور به یک اجراگر بداهه پرداز تبدیل شویم؟
  • ۵ نکته کلیدی برای اجرای بداهه

 

کمدی بداهه چیست؟

کمدی بداهه، یا کمدی بداهه پردازانه، یک هنر اجرایی است که در آن بازیگران بداهه پرداز، بدون متن اجرا می کنند. بسیاری از اجراهای کمدی بداهه با یک طرح اولیه ساده شروع می شوند – که اغلب از پیشنهاد تماشاگران نشات میگیرد. سپس بازیگران حول محور آن پیشنهاد اجرا می کنند ، با دقت به همه گوش می‌دهند و اجازه می‌دهند صحنه‌ها به طور خود جوش در زمان واقعی شکل بگیرند.

 

تاریخچه مختصر کمدی بداهه:

در دنیای غرب، کمدی بداهه از یک سنت چند صد ساله سرچشمه میگیرد.

  • رم باستان: اجرای بداهه در تئاتر، کم کم به روم باستان برمی گردد، یعنی زمانی که بداهه پردازان در بازی های آتلان اجرا می کردند، شکلی از تئاتر که همراه با مسابقه ای ورزشی به نام بازی های اُسکان یا آتلان بود.

 

  • کمدیا دلآرته: در قرن های شانزدهم، هفدهم و هجدهم، نوعی از تئاتر کمدی ایتالیایی به نام کمدیا دل آرته ظهور یافت که به شدت بر بداهه پردازی تکیه داشت.

 

  • رسمی سازی یک سری قوانین و اصول: تا اواسط قرن بیستم، تا حد زیادی به لطف گروه تئاتر «Compass Players» در شیکاگو و ویولا اسپولین، که یک بازیگر و معلم بداهه پردازی بود، قوانین رسمی و تئوری های بداهه پردازی تقویت شدند.

 

  • سالن های معروف اجراهای بداهه:  نیمه دوم قرن بیستم شاهد ظهور سالن های تئاترهای بداهه مانند The Second City در شیکاگو، Groundlings در لس آنجلس، و UCB در هر دو شهر نیویورک و لس آنجلس بود.

 

  •  چاپ یک کتاب جریان ساز در زمینه بدهه پردازی: در سال ۱۹۷۹، کیت جانستون، بازیگر تئاتر بداهه، کتاب بداهه سازی در تئاتر را منتشر کرد که در میان تأثیرگذارترین کتاب‌ها در زمینه بداهه‌ پردازی قرار دارد. جانستون تکنیکی به نام Theatresports را معرفی کرد که از رقابت به عنوان راهی برای تولید کمدی استفاده میکند. این متن اغلب در دوره‌های تئاتر در سطح دانشگاه و در تئاترهای برجسته در سراسر ایالات متحده، کانادا و بریتانیا تدریس می‌شود.

 

  • بداهه پردازی حال حاضر : امروزه، برخی از معروف‌ترین کمدین‌ها از تئاترهای کمدی بداهه می‌آیند، و بسیاری از آن ها علاوه بر اجراهای بداهه، نمایش‌های کمدی آیتمی هم ارائه می‌دهند و وورکشاپ هایی برگزار می کنند. تکنیک های بداهه به بازیگران سینما و تلویزیون هم کمک میکند. برخی از فیلمسازان مشهور – از جمله کریستوفر گست و لری دیوید – از بداهه سازی به عنوان عنصری حیاتی در فیلم ها و سریال های تلویزیونی خود استفاده کرده اند.

 

 ۲ مدل بداهه پردازی:

در دنیای هنرهای نمایشی مدرن، بیشتر بداهه‌پردازی‌ها به یکی از دو سبک تقسیم می‌شوند: بداهه‌ پردازی کوتاه و بداهه‌ پردازی طولانی.

  •  بداهه‌ پردازی کوتاه: نمایش های بداهه کوتاه، از یک سری صحنه های کوتاه و مستقل تشکیل شده اند. این اجراها اغلب ساختار بازی های بداهه را با قوانین واضح و پیشنهادات مخاطبان ترکیب می کنند. بداهه‌ پردازی کوتاه، پایه و اساس برخی از سریال های کمدی تلویزیونی مانند «Whose Line Is It Anyway?» است.  ویولا اسپولین، بازیگر و مربی بداهه پردازی، بسیاری از اجراهای بداهه‌ که هنوز هم انجام میشود را ابداع کرد.

 

  •  بداهه‌سازی طولانی : بداهه‌پردازی طولانی، مدت زمان بیشتری نسبت به اجراهای بداهه کوتاه دارد. بازیگران اغلب از پیشنهادات مخاطب استفاده می‌کنند و سپس مجموعه‌ای از صحنه‌های درهم تنیده بر اساس آن می‌سازند که ممکن است دارای شخصیت‌های تکرار شونده، حرف های خنده آور و یک طرح کلی باشد. برخی از گروه‌های بداهه‌ پرداز که به این سبک کار می کنند، حتی نمایش‌های کامل با پیشنهاد یک مخاطب به صحنه می‌برند. یکی از معروف‌ترین اشکال بداهه‌سازی طولانی، « هارولد » نام دارد که ساختار خاصی را برای مجموعه‌ای از صحنه‌های درهم تنیده دارد. دل کلوز تکنیک هارولد را در سالن تئاتر و مرکز آموزشی iO در مرکز شیکاگو  توسعه داد و اصلاح کرد، یک سالن تئاتر و اجرای بداهه که به موفقیت حرفه بسیاری از ستاره‌های کمدی از جمله تینا فی و امی پولر کمک کرد.

 

چطور به یک اجراگر بداهه تبدیل شویم؟

چه به دنبال تبدیل شدن به یک اجراگر بداهه صرفاً برای سرگرمی باشید یا به چشم یک حرفه جدی به آن نگاه کنید، چند مرحله مهم هست که باید دنبال کنید:

  • در کلاس های آموزشی شرکت کنید : یک راه عالی برای غرق شدن در دنیای تئاتر بداهه، شرکت در کلاس های بداهه پردازی است. بسیاری از تکنیک‌های آموزش داده شده در بداهه پردازی می‌توانند در سایر اشکال تئاتر، از جمله کمدی اسکچ یا آیتمی، استندآپ کمدی و درام کاربرد داشته باشند، به همین دلیل است که بسیاری از آموزشگاه‌های بازیگری، کلاس‌های بداهه پردازی برگزار می کنند. کلاس های بداهه ، سطوح مختلفی را آموزش میدهند.

 

  • اجراهای بداهه را تماشا کنید: تماشای نمایش های مختلف با حضور اجراگران با تجربه یا آماتور به شما این امکان را می دهند که تکنیک های بازی را در عمل ببینید و ویژگی های مشترک گروه های موفق را شناسایی کنید.

 

  • گروه خود را تشکیل دهید: تشکیل گروه بداهه پردازی با دوستان یا همکلاسی های کلاس به شما این امکان را میدهد که زمان تمرین بیشتری داشته باشید و در نمایش های آماتور تئاترهای محلی اجرا کنید.

 

  • برای گروه های معروف تست بدهید: زمانی که به عنوان یک اجراگر بداهه ، اعتماد به نفس خوبی کسب کردید، برای پیوستن به یک گروه معروف تست دهید. با پیوستن به یک گروه مشهور، یک برنامه منظم برای اجرا در سالن های تئاتر خواهید داشت و اطمینان حاصل می‌کنید که زمان تمرین مداوم برای تقویت مهارت‌های خود دارید.

 

۵ نکته کلیدی برای اجرای بداهه:

کمدی بداهه یک هنر است که نیاز به تمرین و نظم دارد. با اینکه بسیاری از مردم می توانند یک جوک خنده دار بگویند یا روی صحنه پر انرژی باشند، حفظ انرژی کمدی در یک اجرای طولانی می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که به نظر میرسد. رعایت قوانین زیر در تئاتر بداهه، این کار را آسان تر می کنند.

 

گوش کنید و بعد جواب دهید : در یک صحنه بداهه، ضروری است که بازیگران به حرف یکدیگر گوش دهند و به اطلاعاتی که می شنوند واکنش نشان دهند. هنگامی که اعضای گروه به طور فعال با هم بازی می کنند تا یک صحنه را بسازند، آن اجرا میتواند منسجم و جذاب شود. وقتی بازیگر دیگری رهبری را بر عهده می گیرد، به حرف های او گوش دهید، اعمال او را مشاهده کنید و مطابق با آن واکنش نشان دهید.

 

ذهنیت «بله و …» را در خود ایجاد کنید: یکی از مهم‌ترین قوانین بداهه پردازی این است که به حرف‌های همبازی خود با «بله و …» و یا با یک واکنش مثبت پاسخ دهید و موقعیتی که ایجاد کرده را بپذیری و با همان پیش بروید. به عنوان مثال، اگر همبازی شما صحنه بداهه را با گفتن “آهای، ناخدا!” شروع کرد، یک واکنش عالی این است که فوراً مثل کشتی دزدان دریایی رفتار کنید. با انجام این کار، شما به طور مثبت از انتخاب همبازی خود حمایت کردید و آن ها را در اجرا دخیل کردید. در مقابل، اگر پاسختان این باشد که: “چی داری میگی؟” صحنه خراب می شود و حسش از بین می رود.

 

اولین غریزه خود را دنبال کنید: بازیگران بداهه، زمانی که به غرایز خود اعتماد کنند، جذابیت خود را حفظ می‌کنند. اگر به حرف‌های همبازی خود گوش دهید و از نظر احساسی در صحنه حضور کامل داشته باشید، غریزه‌تان شما را راهنمایی می‌کند.

 

صادق باشید: یک کمدی خوب، حقیقت را نمایان میکند و تماشاگران وقتی شخصیت های انسانی با احساسات صادقانه ببینند به او اهمیت میدهند. این احساسات (عشق، شهوت، خشم، حسادت، شک و تردید) می‌توانند در صحنه‌های کمدی خنده‌دار باشند، به‌خصوص اگر صادقانه به نظر برسند.

 

آرام باشید و لذت ببرید: زیاد نگران خنده دار بودن نباشید و به جای آن روی حضور در صحنه تمرکز کنید. به صحبت های همبازی خود خوب گوش کنید، به غرایز و حس درونی خود اعتماد کنید و صادقانه واکنش نشان دهید، همه این ها باعث ارائه یک اجرای جذاب خواهند شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج × 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+