سینما اسکولز

آموزش نوشتن اولین پیش نویس یک فیلمنامه توسط جاد اپتاو

آموزش نوشتن اولین پیش نویس یک فیلمنامه به بهترین شکل در ۷ مرحله توسط جاد آپاتو

چه در حال نوشتن اولین فیلمنامه خود باشید و چه مشغول کار روی فیلمنامه بیستم خود، خیلی اتفاق می‌افتد که موقع نوشتن اولین پیش نویس ، گیر کنید. در این مقاله با نکات مفید کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور ، «جاد آپاتو» در مورد چگونگی مواجهه با اولین پیش نویس فیلمنامه خود آشنا می‌شوید .

 

فهرست مطالب:

  • آشنایی با جاد آپاتو
  • راهنمای جاد آپاتو برای نوشتن یک پیش نویس فیلمنامه عالی در ۷ مرحله

 

آموزش کمدی توسط جاد اپتاو

 

آشنایی با جاد آپاتو

وقتی حرف از کمدی در هالیوود می‌شود، جاد آپاتو حرف اول را میزند . او در ۲۰ سال گذشته، فیلم‌های موفقی مثل Knocked Up، Funny People و The 40-Year-Old Virgin را نوشته و کارگردانی کرده است و فیلم‌هایی مثل The Big Sick، Superbad، Bridesmaids و هر دو فیلم Anchorman را تهیه کرده است. از کارهای تلویزیونی او می توان به Freaks and Geeks، Girls و Crashing اشاره کرد.

آپاتو به “مرحله استفراغ” ایمان دارد. این مرحله تمرینی است برای نوشتن و تخلیه تمام مطالبی که در ذهن دارید بر روی کاغذ بدون اینکه از قبل قضاوت یا ویرایشی روی متن انجام دهید. به طوری که ایده ها از ناخودآگاه شما بیرون بیایند.

 

راهنمای جاد آپاتو برای نوشتن یک پیش نویس فیلمنامه عالی در ۷ مرحله:

نوشتن اولین پیش نویس یک فیلمنامه در ابتدا می تواند بسیار دلهره آور به نظر برسد! اما زمانی که آن را به مراحل ساده تقسیم کنید، بسیار ساده تر می شود. به روند جاد آپاتو توجه کنید:

  1. با یک فکر شروع کنید: برای آپاتو، فرآیند خلاقیت با یک فکر آغاز می شود و در آن فکر یک ایده موضوعی وجود دارد که دوست دارد به مخاطب منتقل کند. هنگامی که به ایده یا فرض منطقی می‌رسد ، اولین قدم این است که ایده‌های صحنه را روی کاغذهای یادداشت بنویسد، بدون اینکه به نحوه اتصال آن ها فکر کند.
  2. همه چیز را یادداشت کنید: آپاتو ایده های کوچک را هم در یک اپلیکیشن یادداشت در تلفن همراهش ثبت می‌کند. قرار نیست از همه ایده هایی که می‌گیرد استفاده کند – همانطور که در مورد Knocked Up اتفاق افتاد – اما روند نوشتن این ایده ها بسیار مهم است.
  3. تحقیق کنید: وقتی آپاتو ۱۰۰ تا ۲۰۰ یادداشت ایجاد کرد، آن ها را کنار خود میگذارد و دنبال داستان می‌گرددد. او در این مرحله خودش را مجبور می‌کند تا به طرح کلی فیلم برسد. و می‌داند که پرفکت نخواهد بود – و با این قضیه مشکلی ندارد، چون بعداً مدتی را به اصلاح و بازنگری اختصاص خواهد داد .
  4. طرح کلی (Outline) را اصلاح کنید: اصلاح طرح کلی معمولاً مستلزم تمرکز بر مشکلات شخصیت‌ها – پیچیده‌تر کردن آن‌ها و حل یا عدم حل آن‌ها – و چیدمان ریتمیک آنهاست.
  5. شروع به نوشتن صحنه ها کنید: آپاتو پس از اتمام طرح کلی، یک هدف برای خود تعیین می کند که مثلاً هر روز تعداد معینی صحنه بنویسد. به طرح کلی داستان می‌پردازد و با توجه به آن می‌نویسد – نه لزوماً به ترتیب – صحنه ها را تا زمانی که دیگر چیزی برای نوشتن باقی نمانده باشد اضافه میکند. او از شما می خواهد که اجازه ندهید روند نوشتن شما را بترساند. تعیین اهداف کوچک برای نوشتن تعداد معینی از صفحات یا صحنه ها در روز به شما کمک می کند که مضطرب نشوید.
  6. یک هدف دست یافتنی تعیین کنید: آپاتو توصیه می‌کند که تلاش کنید پنج صفحه در روز بنویسید. با این سرعت، می توانید اولین پیش نویس یک فیلم کامل را در پنج یا شش هفته بنویسید.
  7. از “مرحله استفراغ” استفاده کنید: آپاتو به “مرحله استفراغ” اعتقاد قوی دارد، این مرحله ، یک تمرین برای آوردن تمام مطالب بر روی کاغذ است بدون اینکه از سمت خودتان قضاوت یا ویرایشی صورت بگیرد ، یعنی ایده ها از ناخودآگاه شما بیرون بیایند. او زمان نوشتن را از زمان ویرایش جدا نگه می دارد، چون اگر هنگام نوشتن ویرایش کنید، احتمالاً زمین گیر خواهید شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

16 + 10 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+