سینما اسکولز

اصلاح رنگ و درجه بندی رنگ : آشنایی با رنگ آمیزی فیلم

اصلاح رنگ و درجه بندی رنگ: آشنایی با رنگ آمیزی فیلم

اصلاح رنگ و درجه بندی رنگ ، فرآیندهایی هستند که در مرحله پس تولید فیلم انجام می‌شوند. اولی باعث می‌شود فیلم طبیعی‌تر به نظر برسد و دیگری به فیلم سبک و رنگ و لعاب می‌بخشد.

 

فهرست مطالب :

  • تصحیح رنگ چیست؟
  • درجه بندی رنگ چیست؟
  • نحوه اصلاح رنگ ویدیو

 

تصحیح رنگ چیست؟

“اصلاح رنگ” یا ” تصحیح رنگ “یک فرآیند فنی است که در مرحله پس تولید فیلم اتفاق می افتد. کالریست های فیلم از نرم‌افزارهای ویرایش برای تنظیم رنگ، کنتراست و نوردهی فیلم استفاده می‌کنند تا تصاویر ، طبیعی و بکر به نظر برسند – همانطور که چشم انسان آن ها را در زندگی واقعی تجربه می‌کند. یک کالریست فیلم به صورت خیلی دقیق و موشکافانه با کارگردان و فیلمبردار فیلم همکاری می‌کند و تضمین می‌کند که تصاویر نهایی فیلم دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده به نظر برسند.

 

کالریست ، خطاهای فنی رنگ را هم اصلاح می‌کند. برای مثال، اگر یک بازیگر بهترین بازی خود را در صحنه‌ای با نور ضعیف انجام داده باشد ، کالریست فیلم می‌تواند با اصلاح نور،  صحنه را نجات دهد تا با بقیه پلان های فیلم هماهنگی داشته باشد.

 

اصلاح رنگ برای بهینه سازی تصاویر فیلم هم استفاده می شود ، تا جلوه های بصریِ اضافه شده به تصاویر (VFX) تا حد امکان یکپارچه و بی عیب و نقص با هم ترکیب شوند.

 

درجه بندی رنگ چیست؟

«درجه بندی رنگ» فرآیندی است که طی آن ، با «رنگ آمیزی» تصویری که از طریق اصلاح رنگ ایجاد کرده‌اید،به الگوی رنگی فیلم خود سبک می‌بخشید . پس از اینکه کالریست اصلاح رنگ را تکمیل کرد، می‌تواند فرآیند درجه‌بندی رنگ فیلم را آغاز کند. در طی فرآیند درجه‌بندی رنگ، کالریست ها از نرم‌افزارهای ویرایش برای سبک دهی به فیلم استفاده می‌کنند -یعنی لحن بصری و فضای یک فیلم را برجسته می‌کنند، و آن را سینمایی‌تر نشان می‌دهند.

 

از درجه بندی رنگ می توان برای ایجاد تغییرات فنی و خلاقانه استفاده کرد. کالریست ها از درجه‌بندی رنگ برای اهداف هنری استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که پالت رنگی فیلم که به دقت انتخاب شده است، فضا، سبک یا احساس بخصوصی را منتقل می‌کند. به عنوان مثال، American Beauty (1999) در لحظات دراماتیک از یک عالمه رنگ قرمز برای نشان دادن اشتیاق، خشم و قدرت استفاده می کند، ولی در Maleficent  (۲۰۱۴)  برای انتقال خطر، فساد و تاریکی از رنگ سبز استفاده می‌شود .

 

نحوه اصلاح رنگ ویدیو:

رنگ آمیزی فیلم نیاز به یک چشم تیزبین و صبر زیاد دارد. برای اینکه تا حدودی با مقدمات و اصول اولیه شیوه تصحیح رنگ ویدیو آشنا شوید، مراحل زیر را بررسی کنید:

 

۱ – یک Picture profile انتخاب کنید : تنظیمات Picture profile (منوی تنظیم مولفه هایی که ویژگی‌های تصویر شما را تعیین می کنند) .همه دوربین ها دارای پروفایل های تصویری از پیش تعیین شده ای هستند که به شما این امکان را می دهد تصویری که می گیرید را تغییر دهید. پیکچر پروفایل مجموعه‌ای از پارامترهایی دارد که ویژگی‌های پایه فیلم شما (مثل رنگ، اشباع رنگ و تن رنگ) را تعیین می‌کند و به فیلم شما ظاهری منسجم می‌بخشد. موقع فیلمبرداری، بعضی از فیلمسازان ترجیح می دهند از پروفایل پیکچر فلت (Flat Picture Profile) استفاده کنند، که تصاویری با کنتراست کم و خنثی ایجاد می‌کند و اینطوری کالریست ها بهتر می توانند موقع پس تولید رنگ ها را بهبود ببخشند.

 

۲ – تعادل رنگ سفید (White Balance) را تنظیم کنید: مشخص کردن رنگ سفید بخش دیگری از ملزومات فرآیند اصلاح رنگ است. تعادل رنگ سفید با تعیین دمای نور سفید به نمایش رنگ های درست و واقعی در دوربین فیلمبرداری شما کمک می کند. دمای رنگ و ته‌رنگ (Tint) می‌تواند بر ظاهر همه رنگ‌های دیگر شما تأثیر بگذارد، بنابراین تعیین میزان رنگ سفید برای ایجاد یک بیس لاین بسیار اهمیت دارد .

 

۳ – تناژ های رنگی (Tones) را اصلاح کنید: متعادل کردن تناژ های رنگی جزء ضروری ثبت یک تصویر با کیفیت است. متعادل کردن رنگ‌های تیره (مثل سطوح سیاه و سایه‌ها)، هایلایت‌ها (روشن‌ترین نور) و «Midtones» (محدوده بین سیاه و سفید) در دوربین شما، همگی می‌توانند نوردهی را بهبود ببخشند – میزان نور موجود در بقیه قسمت‌های تصویر شما. باید درست به نظر برسد .

 

۴ – از اسکوپ های خود استفاده کنید : Scopesابزارهای مفیدی برای مشاهده و نظارت بیشتر بر طیف های مختلف رنگی هستند که اطلاعات رنگی با جزئیات بیشتری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، وکتور اسکوپ ها (Vector Scope)  در نرم‌افزار اصلاح رنگ، مقادیر رنگی مانند رنگ و اشباع – قرمز، سبز و آبی (RGB) را اندازه‌گیری می‌کنند. این ابزار به ویژه برای کالریست ها، برای زمانی که در تلاش برای متعادل کردن رنگ‌های طبیعی پوست هستند مفید است، چون این ابزار رنگی،سطوح رنگی را دقیق‌تر از چشم انسان اندازه‌گیری می‌کند.

 

۵ – از مطابقت رنگی (Color match) استفاده کنید : می‌توانید از جداول جستجو یا LUT برای اعمال تنظیمات پیش‌فرض روی تصاویر خود در پس‌تولید استفاده کنید . LUTمثل پیکچر پروفایل عمل می‌کند، اما به ویرایشگران اجازه می‌دهد تا پس از اتمام فیلمبرداری، یک طرح رنگی ثابت را روی تصاویر اعمال کنند. ابزارهای مطابقت رنگی می توانند موقع ویرایش تصویر ، با تنظیم خودکار رنگ ها برای مطابقت با تصاویر مبنای شما (reference image) در زمان شما صرفه جویی کنند.

 

۶ – یک اصلاح رنگ ثانویه انجام دهید : اصلاح رنگ اولیه شما کل تصویر را تنظیم می‌کند، اما بعد از آن باید یک ویرایش دیگر هم انجام دهید و روی مناطق خاصی تمرکز کنید . اصلاح رنگ ثانویه به شما این امکان را می‌دهد تا هر گونه ناهمگونی یا رنگ‌های غیرطبیعی که همخوانی ندارد را مشاهده کنید و جزئیات ریزتری را تنظیم کنید که می‌تواند تأثیر زیادی بر تصویر کلی شما داشته باشد.

 

۷ – تنظیمات نهایی انجام دهید: هنگامی که اصلاح رنگ ویدیوی خود را انجام دادید، می توانید از رنگ های افزایشی یا Additive Colors  برای تغییر تصویر ویدیوی خود و انجام هرگونه تنظیمات رنگی نهایی استفاده کنید. اگر به دنبال لحن بخصوصی در فیلم خود هستید، مثلا احساس سردی یا انزوا، ممکن است بخواهید (طبق تئوری رنگ) به فیلم خود رنگ آبی‌تری اضافه کنید. اگر در حال ویرایش فیلمی با عناصر فانتزی یا معمایی هستید، ممکن است بخواهید آن را با رنگ‌های بنفش بیشتری درجه‌بندی کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده − سیزده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+