سینما اسکولز

پنج روش ساختن پالت رنگی فیلم : نحوه استفاده از رنگ در فیلم

پنج روش ساختن پالت رنگی فیلم : نحوه استفاده از رنگ در فیلم

در طول آن دورانی که فیلم های سینمای هالیوود سیاه و سفید بودند ، کارگردانان و فیلمبرداران مجبور نبودند که الگو های رنگی فیلم را در فیلمبرداری خود در نظر داشته باشند . با این حال، زمانی که ساخت فیلم های رنگی امکان پذیر شد، کارگردانی و فیلمبرداری هم باید با آن وفق داده می‌شد و برای همین ، مفهوم «پالت رنگی فیلم» متولد شد.

 

فهرست مطالب :

  • رنگ در فیلم چقدر اهمیت دارد؟
  • تئوری رنگ در فیلم به چه معناست؟
  • نحوه انتخاب پالت رنگی : پنج نکته برای استفاده از رنگ در فیلم

 

رنگ در فیلم چقدر اهمیت دارد؟

رنگ هایی که یک کارگردان در فیلم خود استفاده می‌کند به آن ها کمک می‌کند تا داستان های خود را از طریق تصاویر بیان کنند. شما به‌ عنوان یک فیلمساز، می‌توانید از تئوری رنگ‌ برای تداعی یک دوره زمانی بخصوص،پیش‌گویی وقایع ، به اوج رساندن شخصیت‌پردازی‌ها یا ایجاد یک روحیه کلی در فیلم استفاده کنید. پالت های سینمایی خوش رنگ و لعاب به طور مستقیم روی تجربه مخاطب از فیلم تأثیر می گذارند. رنگ ، فضا ایجاد می‌کند، احساسات را تقویت می کند و سمبولیسم اثر را افزایش می دهد. به همین دلیل است که کارگردانان ، فیلمبرداران و طراحان صحنه، پالت رنگی خود را در مرحله پیش تولید، مدت ها قبل از شروع فیلمبرداری انتخاب می کنند.

 

تئوری رنگ در فیلم به چه معناست؟

در فیلمسازی، تئوری رنگ به این مفهوم اشاره دارد که یک سری رنگ های چرخه رنگ با هم ترکیب می شوند تا جلوه های بصری بخصوصی را ایجاد کنند. استفاده کارگردان از ترکیب های رنگی می تواند حال و هوا یا فضای مد نظر را در دنیای فیلم پدید آورد. رنگ‌های سرد و غیراشباع ممکن است برای ایجاد فضای غم آلود و تاریک استفاده شوند، رنگ‌های سبز زنده و رنگ‌های خاکی می‌توانند احساس تعادل و همزیستی ایجاد کنند، و رنگ‌های پر جنب و جوش و گرم‌تر طیف رنگی می‌توانند به فیلم انرژی و شدت ببخشند . یا مثلاً قرمزهای نیرومند فیلم های مارتین اسکورسیزی مثل «راننده تاکسی» ، احساس خشونتی قریب الوقوع را القا کنند.

 

نحوه انتخاب پالت رنگ: پنج نکته برای استفاده از رنگ در فیلم

از یک پالت رنگی قوی و درست برای کمک به داستان گویی خود در فیلم استفاده کنید.

  1. از ناهماهنگی رنگ ها برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید : عدم تطابق رنگ ها زمانی است که یک رنگ با بقیه تصویر در تضاد است و توجه را به چیزی که متمایز است جلب می‌کند. یک نوع استفاده از این پالت رنگی متضاد ، به طرزی چشمگیر و پررنگ ، گنجاندن یک یا دو شیء رنگی در فیلمی است که تصویرش به صورت تک رنگ است. مثلاً استیون اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» از رنگ های ناسازگار استفاده کرد، خصوصاً آن صحنه ای که یک دختر با کت قرمز در خیابان راه می‌رود ، که اگر این مدلی نبود به رنگ سیاه و سفید بود.
  2. از رنگ های مکمل برای ایجاد تصاویر چشمگیر استفاده کنید : رنگ های مکمل یا (Complementary colors) ، رنگ هایی هستند که دقیقاً در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ قرار می گیرند – یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه. قرمز و سبز، نارنجی و آبی، زرد و بنفش مکمل یکدیگرند. رنگ‌های مکمل برخی از رضایت‌بخش‌ترین هارمونی‌های رنگی را در تصویر فیلم ایجاد می‌کنند و کنتراستی خوشایند ، بدون ایجاد ناهماهنگی به ارمغان می‌آورند.
  3. از فام های رنگی مشابه برای ایجاد هارمونی استفاده کنید : رنگ های مشابه یا (Analogous colors) در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند، مثلاً قرمز و نارنجی یا سبز و آبی. بسته به نحوه استفاده از آن ها، طیف های مشابه می توانند آرامش یا یک نوع حس رنج آور یکنواختی را ایجاد کنند.
  4. از مثلث رنگ برای تصاویر زیبا استفاده کنید : منظور از مثلث رنگ یا (Triadic colors) ، مجموعه رنگ‌هایی هستند که هر کدام بر روی چرخه رنگ به میزان ۱۲۰ درجه از هم فاصله دارند ، یعنی انتخاب سه رنگ مختلف و تاکید زیاد بر آن ها . بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی از پالت رنگی مثلثی با کنتراست بالا استفاده می‌کنند، البته این تکنیک در روزهای اولیه فیلم‌سازی تکنی‌کالر نسبت به امروز محبوب‌تر بود.
  5.  یک کالریست حرفه ای استخدام کنید : اگر بودجه فیلم شما این اجازه را می‌دهد، این کار را انجام دهید .یک کالریست حرفه‌ای می‌تواند با استفاده از فرآیند درجه‌بندی رنگ ، به اثر نهایی شما انسجام رنگی ببخشد . درجه بندی رنگ به صحنه هایی که در شرایط نوری مختلف فیلمبرداری شده‌اند این امکان را می دهد تا رنگ و سایه های پایه ای یکنواختی را حفظ کنند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سه × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+