سینما اسکولز

توصیه های مارتین اسکورسیزی برای هدایت بازیگران

توصیه های مارتین اسکورسیزی برای هدایت بازیگران

چه قرار باشد اولین فیلم مستقل خود را کارگردانی کنید، چه در حال آماده شدن برای دریافت دومین اسکار بهترین کارگردانی باشید ، نکات اسکورسیزی در مورد هدایت بازیگران ، توصیه های شگفت انگیزی هستند که می‌توانند به هر کارگردانی کمک کنند تا بهترین عملکرد را از بازیگران خود دریافت کند.

 

آموزش فیلمسازی توسط مارتین اسکورسیزی

 

توصیه های مارتین اسکورسیزی برای هدایت بازیگران:

  • جلوی دوربین قرار بگیرید: اسکورسیزی معتقد است که یک کارگردان باید خودش تجربه بازیگری داشته باشد تا بداند چگونه به طور موثر بازیگران را هدایت کند. او می‌گوید: «خیلی خوب است که در مورد چالش‌ها و ترس‌هایی که بازیگران با آن‌ها مواجه هستند و تکنیک‌هایی که استفاده می‌کنند و رویکردهای متفاوتی که برای [انجام] کاری که انجام می‌دهند دارند، چیزهایی بلد باشیم، چون من به دنبال یک ارتباط قوی و یک جرقه بین خودمان هستم. هدایت بازیگران مستلزم این است که کار آن ها را خوب درک کنید و هر کارگردان خوب باید درک اساسی از نحوه کار بازیگران حرفه ای داشته باشد.

 

  • به بازیگران آزادی تلاش کردن (و شکست خوردن) بدهید: اسکورسیزی به وضوح می‌گوید که یک کارگردان باید همیشه به بازیگرانش اجازه دهد تا با آزادی کامل کار کنند و انتخاب‌های جسورانه داشته باشند  “من حدس می‌زنم که اصطلاح «کارگردان» گاهی اوقات در مواجهه با بازیگران غلط انداز است… [بازیگران] به شمایِ کارگردان نگاه می‌کنند تا به آن‌ها بگویید در کجای داستان قرار دارند و از نظر احساسی باید چه احساسی دارند. و این یک چیز بسیار دشوار است.» اسکورسیزی از بحث در مورد انتخاب ها و اجراها در حین تمرین با بازیگرانش حمایت می‌کند: «شما باید این آزادی را به آن ها بدهید. خصوصاً موقع تمرین ها. به آن ها بگویید که هیچ اشتباهی در کار نیست! تو فقط کارتو انجام بده! این کار را انجام دهید و غرایز را کشف کنید. و سپس سعی کنید از آنجا در بحث ها نقش را شکل دهید.»

 

  • از همه چیز فیلمبرداری کنید: صحنه فیلمبرداری محیطی پر از فشار و استرس است، اما مارتین اسکورسیزی طرفدار این است که وقت بگذارید و مطمئن شوید که همه چیز را فیلمبرداری کنید: چیزهایی وجود دارند که می‌دانم فوراً کار نمی کنند، اما از آن ها فیلمبرداری می‌کنم. فقط از آن ها فیلمبرداری می‌کنم، چون این فرآیندی است که بازیگر باید آن را طی کند.» اسکورسیزی توصیه می‌کند که هنگام هدایت بازیگر از ظرافت و حساسیت استفاده کنید. او استدلال می‌کند که «نه» گفتن به یک بازیگر گاهی اوقات حتی می‌تواند بازیگران بزرگ را هم دچار مشکل کند: اگر بگویم «نه، تو نمی‌تونی این کار رو انجام بدی» متوجه شدم وقتی این کار رو انجام می‌دم این حرف بعضی از بازیگران رو گیج میکنه. بهتره به اون شخص اجازه بدید، خودش به راه حل برسه… بعدش مختارید از اون استفاده کنید یا نه.”

 

  • شما و بازیگرتان باید به هم اعتماد کنید: اسکورسیزی در طول زندگی حرفه ای طولانی خود این شانس را داشته که با برخی از با تجربه ترین بازیگران هالیوود همکاری کند. اسکورسیزی می‌گوید که بخش بزرگی از رسیدن به بهترین بازی ها از میان بازیگرانش، ایجاد اعتماد بین کارگردان و بازیگر است. او درباره اعتمادی که به همکاران همیشگی خود، لئوناردو دی کاپریو دارد، صحبت می‌کند و می‌گوید که چقدر این اعتماد در رسیدن به برخی از بازی های درجه یک این بازیگر نقش داشته است: «دی کاپریو معرکه است. سی سال تفاوت سن داریم ولی با این حال غرایزش بسیار شبیه به من است. کنجکاویش هم بسیار شبیه به من است. توانایی ریسک کردن و نترسیدن چیز قابل توجهی است و همین است که باعث احساس راحتی می‌شود. همه این ها در راه اعتماد به یکدیگر شکل می‌گیرد، می بینید… این رمز موفقیت است.

 

  • بازیگری ۸۵ تا ۹۰ درصد از فیلم است: بین فیلمنامه نویسی و تولید، پیش تولید و انتخاب بازیگر قرار دارد و اسکورسیزی معتقد است یکی از مهم ترین بخش های فیلمسازی همین مرحله است: «انتخاب بازیگر برای من ۸۵ تا ۹۰ درصد از تصویر است. بنابراین، می دانید، برای شمایی که تازه شروع کردید، روی آنچه می خواهید پافشاری کنید. و حتی به چیزی که نسبتاً به آنچه می‌خواهید نزدیک است راضی نشوید. و تصور نکنید میانبری وجود دارد. باید با افراد مختلف ملاقات کنید، با آن ها وقت بگذرانید، صحبت کنید و با بازیگران دیگر کنار هم قرار دهید.  این یک چیز کلیدی است ، ببینید بازیگران چگونه واکنش نشان می دهند.» چه در حال کار بر روی یک فیلم کوتاه در دانشکده فیلم باشید، چه در حال ساخت اولین فیلم بلند خود یا یک فیلم پرفروش هالیوودی با بودجه بالا ، صرف زمان در طول فرآیند انتخاب بازیگر تفاوت زیادی در کیفیت اثر نهایی شما ایجاد خواهد کرد.

 

  • بازیگرانی را پیدا کنید که طبیعی باشند: اسکورسیزی هنگام انتخاب نقش ها به دنبال بازیگر خوبی می‌گردد که بتواند سطحی از اصالت و طبیعی بودن را به یک نقش اضافه کند: «موضوعات بخصوص و داستان‌های خاصی که من می‌سازم برای این نوع هدایت بازیگر یا راهنمایی بازیگران مناسبند. اما در درجه اول، بازیگر باید از قبل آماده باشد. همانطور که گفتم، شما نمی توانید به یک نفر بگویید چطور در سال ۱۹۵۵ در خیابان الیزابت به ماشین تکیه دهد! غالباً فیلم‌های اسکورسیزی درباره داستان‌ها و شخصیت‌های واقعی هستند که این موضوع را بیش از پیش مهم می‌سازد که یک بازیگر بتواند متمرکز و بی نقص وارد نقش شود. اسکورسیزی می‌گوید که در نهایت آنچه در فیلم‌هایش به دنبال آن است، آمیزه‌ای از واقعیت و تخیل است: «می‌دانی، این چیزی است که به دنبالش هستم، یک چیز طبیعی. من نمی دانم ناتورالیسم چیست. من نمی دانم رئالیسم چیست. اینجا بود که داشتم در مورد هنر ترکیب غیرداستانی و داستانی صحبت می‌کردم، جایی که همه چیز تبدیل به یک فیلم می شود. نمیدونم اسمش رو چی میخوای بذاری اما همینه که هست.»

 

جنبه های زیادی در فیلمسازی وجود دارد که یک کارگردان باید به آنها توجه کند، از فیلمبرداری گرفته تا تحلیل فیلمنامه، کارگردان در هر تصمیمی که در ساخت فیلم گرفته می شود، نقش دارد. با پیروی از توصیه‌های مارتین اسکورسیزی در مورد هدایت بازیگران، کارگردانان تازه کار می‌توانند مهارت‌های کارگردانی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند و با اعتماد به نفس کامل به توانایی‌شان برای دریافت بازی‌های خوب از بازیگران خود، وارد مرحله تولید شوند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

هفده − سیزده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+