سینما اسکولز

راهنمای جامع فیلم ترسناک – ۸ زیر ژانر وحشت

راهنمای جامع فیلم ترسناک – ۸ زیرژانر وحشت

فیلم‌های ترسناک باعث افزایش آدرنالین در آدم می‌شوند، اما زیرژانرهای متنوع آن به روش‌های مختلف ترس ایجاد می‌کنند! یک فیلم اسلشر و یک ترسناک روانشناسانه، ترس های مختلفی ایجاد می کنند.

 

فهرست مطالب:

  • ژانر وحشت چیست؟
  • فیلم های ترسناک چه خصایصی دارند؟
  • ۸ زیر ژانر ترسناک

 

ژانر وحشت چیست؟

ژانر وحشت، یک ژانر فیلم است که برای سرگرم کردن مخاطبان آن‌ها را میترساند. فیلم‌های ترسناک روی بزرگ‌ترین ترس‌ها و بدترین کابوس‌های بینندگان دست میگذارند و حس ترس و هجوم آدرنالین را در مخاطب ایجاد می‌کنند. این فیلم‌ها همه شبیه هم نیستند – در واقع، انواع مختلفی از ژانر وحشت وجود دارد، از روان‌شناختی گرفته تا دلخراش، که فیلمسازان برای ساختن فیلم‌های ترسناک عالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. ژانر وحشت با بسیاری از ژانرهای دیگر همپوشانی دارد: ژانر هیجان انگیز یا تریلر، که هدف آن ایجاد احساس تعلیق و هیجان است. و ژانرهای علمی تخیلی یا فانتزی که اغلب دارای موجودات عجیب یا ناشناخته اند.

 

فیلم های ترسناک چه خصایصی دارند؟

اینها برخی از عناصر رایجی هستند که در سرتاسر ژانر فیلم ترسناک یافت می شوند:

 

بیشتر از دیالوگ، کنش اتفاق می افتد: به مخاطب نشان دهید، به او نگویید که شخصیت ها از چه چیزی می ترسند.

 

تعلیق فزاینده ایجاد می کنند: در این ژانر ریتم و سرعت داستان جوری صورت میگیرد که باعث غافلگیری بینندگان می شود.

 

دارایپرش ترسناک یا جامپ اسکر هستند: در این ژانر همیشه از صداهای بلند ناگهانی یا تصاویر غیرمنتظره که بینندگان را وادار به پریدن میکند استفاده می شود.

 

خون و خونریزی های وحشتناک: صحنه های وحشیانه مرگ یا شکنجه با خون برای ناآرام شدن بیشتر تماشاگران.

 

حضور یک شرور یا یک هیولا: هر کسی – یا هر چیزی – که خارج از کنترل باشد. مخاطب باید بداند که چه چیزی آدم بدداستان را هدایت میکند و چه توانایی هایی دارد.

 

 ۸ زیر ژانر ترسناک:

در حالی که همه فیلم‌های ترسناک برای ترساندن مخاطبان ساخته شده‌اند، سبک ها و زیرژانرهای مختلفی وجود دارند که فیلمسازان ممکن است از آن ها برای ترسناک کردن فیلم‌هایشان استفاده کنند:

 

فیلم های ترسناک روانشناختی: فیلم‌های ترسناک روان‌شناختی به جای خشونت یا هیولاها، بر ترس های ذهنی و احساسی تکیه می‌کنند و بر حالات ذهنی شخصیت‌ها در طول داستان تمرکز دارند. از نمونه‌های وحشت روان‌شناختی می‌توان به The Shining، The Silence of the Lambs و Psycho اشاره کرد.

 

اسلشر: فیلم‌های اسلشر معمولاً روی یک قاتل زنجیره‌ای تمرکز می‌کنند (مایکل مایرز یا فردی کروگر را در نظر بگیرید) در حالی که به دنبال گروهی از مردم می‌روند. فیلم‌های اسلشر کلاسیک عبارتند از: هالووین، کابوس در خیابان الم، جمعه سیزدهم و کشتار با اره برقی تگزاس.

 

فیلم های خشونت آمیز: فیلم‌های خشونت آمیز که فیلم‌های «اسپلتر» نیز نامیده می‌شوند، آسیب‌پذیری بدن انسان را به صفر می‌رسانند، اغلب نماهای نزدیک دارند. نمونه هایی از فیلم های غم انگیز عبارتند از The Evil Dead

 

هراس جسمانی: فیلم‌هایی که در زیرژانر هراس جسمانی هستند، به شدت شبیه فیلم های سرشار از خون و خونریزی هستند و ممکن است صحنه‌هایی از بدن انسان را به نمایش بگذارند که به شدت دگرگون شده اند. دیوید کراننبرگ، فیلمساز، یکی از پیشگامان زیرژانر ترسناک بدن است. فیلم‌های ترسناکی که شامل فیلم‌های ترسناک بدن می‌شوند عبارتند از The Fly، The Thing و The Exorcist.

 

ژانر ویدیوی پیدا شده: فیلم یافت شده یک ژانر ترسناک است که در آن فیلم ها به گونه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند که گویی توسط فیلمسازان «کشف» شده اند نه اینکه توسط آن‌ها ساخته شده اند. برای مثال، شخصیت‌های اصلی، فیلمی از یک شیطان ناشناخته در یک دستگاه ضبط ویدیوی قدیمی پیدا می‌کنند. نمونه هایی از فیلم های یافت شده شامل پروژه جادوگر بلر و کلاورفیلد است.

 

فیلم ترسناک هیولایی: بسیاری از فیلم های ترسناک با نمایش هیولاهای ترسناک در داستان های علمی تخیلی و فانتزی، از «ترس از ناشناخته ها» استفاده می کنند. گرگینه ها، خون آشام ها و بیگانگان ، اغلب آنتاگونیست های اصلی این زیرژانر وحشت هستند. اخیراً، فیلم‌های مردگان و زامبی‌ها یکی از محبوب‌ترین شکل‌های فیلم کلاسیک هیولایی شده اند. نمونه‌هایی از فیلم‌های ترسناک هیولایی عبارتند از شب مردگان زنده، رزیدنت اویل، طلوع مردگان، آرواره‌ها، گودزیلا، فرانکشتاین، دراکولا، مومیایی و بیگانه.

 

ترسناک فراطبیعی: زیرژانر ترسناک فراطبیعی، شبیه به فیلم های ترسناک هیولایی است، اما به جای نمایش موجودات فیزیکی، وحشت ماوراء الطبیعه بر هیولاهایی تمرکز میکند که ما نمی توانیم آن ها را لمس کنیم – موجودات ماوراء طبیعی مانند ارواح، شبح و شیاطین. فیلم‌های ماوراء الطبیعه اغلب خانه‌های خالی از سکنه، تسخیر (توسط شیطان یا روح )، جن‌گیری یا عبادت های پنهانی را نشان می‌دهند. نمونه هایی از فیلم های ترسناک ماوراء الطبیعه عبارتند از جن گیر، فعالیت های ماوراء الطبیعه، احضار، وحشت در آمیتی‌ویل، طالع نحس، کری و ارواح خبیثه.

 

کمدی ترسناک: فیلم وحشتناک همیشه نیاز نیست تا مغز استخوان آدم را وحشت زده کند – یک زیرژانر کامل در فیلم های ترسناک وجود دارد که هدفش خنداندن مخاطب هم هست. از نمونه‌های کمدی ترسناک می‌توان به جیغ، کلبه‌ای در جنگل، شان می‌میرد و تاکر و دیل در برابر شیطان.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

13 − چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+