سینما اسکولز

نحوه نوشتن استندآپ کمدی در ۶ مرحله ساده

نحوه نوشتن استندآپ کمدی در ۶ مرحله ساده

خب پس فکر می کنید بامزه اید؟ اگر قصد دارید به عنوان یک استندآپ کمدین مشغول شوبد، یک قلم و کاغذ تهیه کنید – مقدار زیادی کاغذ! همه کمدین های موفق به شما همین را خواهند گفت، هر روز نوشتن، مستلزم یک تعهد جدی است. ارائه ایده‌ برای یک اجرای استندآپ کمدی ممکن است آسان به نظر برسد، اما تبدیل متریال ها به جوک‌های خنده‌داری که باعث خنده مردم شود کار سختی است و به زحمت نیاز دارد. در این مقاله با چند نکته برای شروع آشنا خواهید شد.

 

فهرست مطالب:

  • استندآپ کمدی چیست؟
  • استندآپ کمدی از چه زمانی پدید آمد؟
  • یک اجرای استندآپ کمدی شامل چه چیزهایی است؟
  • نحوه نوشتن استندآپ کمدی در شش مرحله
  • ۸ نکته و ترفند برای نوشتن استندآپ کمدی

 

استندآپ کمدی چیست؟

استندآپ کمدی نمایش یا اجرایی است که در آن کمدین، جوک های بدیعی را روی صحنه در مقابل تماشاچیان زنده اجرا میکند تا آن ها را بخنداند. جوک ها گاهاً مکتوب و دارای مقدمه چینی و پانچ لاین هستند. یک ​ استندآپ کمدی معمولی، حدود چهار تا شش دقیقه خنده از تماشاگران دریافت میکند.

 

استندآپ کمدی از چه زمانی پدید آمد؟

مردم از زمان‌های قدیم تئاترهای کمدی اجرا می‌کردند، اما استندآپ های مدرن ریشه در نمایش‌های وودویل اواخر قرن نوزدهم دارند. اجراهای وودویل زنده بودند و شامل بزن و بکوب های زیادی می‌شدند. با افزایش محبوبیت کمدی، جوک ها شروع به تغییر کردند. و شامل یک مقدمه چینی و پانچ لاین شدند.

چارلی کیس، یک اجراگر آمریکایی آفریقایی تبار وودویل، اولین استندآپ کمدی واقعی را در دهه ۱۸۸۰ اجرا کرد. او یک سری مونولوگ های کمدی در مقابل تماشاچیان اجرا میکرد و از وسایل صحنه و دلقک بازی های وودویل استفاده نمیکرد. کیس مانند کمدین‌های امروزی جوک‌های حکایتی می‌گفت، یعنی داستان‌های خنده‌داری از زندگی‌ خودش و استندآپ کمدی به شکلی که امروزه می شناسیم متولد شد. استندآپ کمدی هنوز هم یک نوع سرگرمی محبوب است. کمدی نویسی نوعی هنر در نظر گرفته می شود. اجراگران برنامه های تلویزیونی آخر شب، هر شب با یک استندآپ شروع می کنند. اگر یک کمدین جدید هستید، بهتر است به یک مرکز بزرگ استندآپ که در آن کمدین های مشهور دیگر زندگی می کنند، مانند لس آنجلس، شیکاگو یا نیویورک نقل مکان کنید تا به قلب داستان نزدیک تر باشید.

 

یک اجرای استندآپ کمدی شامل چه چیزهایی است؟

یک اجرای کامل کمدی، از ابتدا تا انتها. شروع، میانه و پایان دارد. طول یک اجرا بستگی به این دارد که یک اجرای کمدی فقط شروع کننده است یا اصل اجراست. هنگامی که شما اجراگر اصلی هستید، باید یک ساعت یا بیشتر روی صحنه باشید.

این ها عناصری هستند که یک اجرای استندآپ کمدی را تشکیل می دهند:

  • آغاز: آغاز یک اجرای استندآپ اغلب نشان میدهد که اجرا قرار است چه مدلی باشد. با یک شوخی عالی شروع کنید تا مخاطب از همان خط اول بخندد.
  • بیت: این همان چیزی است که کمدین ها به آن «جوک» می گویند. هر بیت دارای یک مقدمه چینی است که شخصیت‌ها و موقعیتی که در آن قرار دارند را مشخص می‌کند، و یک پانچ لاین – نتیجه‌گیری – که خنده‌دارترین بخش شوخی است! و تقریباً همیشه برخلاف آنچه مخاطب انتظار دارد اتفاق میفتد.
  • انتقال: انتقال ها، پل های مکالمه ای کوتاهی هستند که یک شوخی را به شوخی دیگر متصل می کنند.
  • پایان: آخرین شوخی در اجرا. این ممکن است یک «ارجاع» باشد – اشاره ای به یک شوخی قبلی در اجرا. اجرای خود را با یک «پایان» درست و حسابی خاتمه دهید ، چیزی که باعث خنده تماشاگران شود.

 

 نحوه نوشتن استندآپ کمدی در شش مرحله:

 ۱٫ تماشا کنید و یاد بگیرید.

کار دیگر کمدین ها را بررسی کنید . با افراد بزرگی مانند کریس راک و جری ساینفلد شروع کنید. استند آپ های اولیه آن‌ها را تماشا کنید و سپس نمایش‌های معاصرترشان را تماشا کنید. سبک کمدی آن ها در طول سال ها چه پیشرفت هایی کرده است؟ برای دیدن اجراهای زنده به کلوپ های کمدی بروید تا ببینید کمدین ها چگونه اجرای خود را شکل میدهندد. چطور شروع می کنند و به پایان میرسانند؟ در هر اجرا چند شوخی وجود دارد؟ عقب بنشینید و تماشاگران را تماشا کنید. چند بار می خندند؟ بیشتر به چه چیزی واکنش نشان می دهند؟

 

 ۲٫ متریال جمع آوری کنید.

مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ از تجربیات شخصی خود استفاده کنید و آنچه که می دانید بنویسید. چه فرهنگی شما را تعریف میکند؟ در چه خانواده ای بزرگ شدید؟ چه ارزش هایی به شما دیکته شدند؟ الان از چه سبک زندگی و آداب و رسومی پیروی می کنید؟ کمی در مورد پیشینه خود فکر کنید و یک سری شوخی با این چیزها بنویسید. یکی از روابط اولیه زندگی خود را تجزیه و تحلیل کنید – با یک پارتنر، فرزند، رئیس، کارمند یا دوست – به دنبال شوخ طبعی در مشاهدات اولیه باشید. حتی اگر فقط ایده های کوچکی داشتید، آن را یادداشت کنید. شما هرگز نمی دانید که ممکن است بعداً به درد شما بخورد یا خیر.

کارگردان فیلم و کمدین ،جاد آپاتو ، معتقد است که استندآپ با شخصی‌تر شدن بهتر می‌شود – کمدین هایی که سفره دل خود را مقابل مخاطب باز می‌کنند اغلب قوی‌ترین اجراکنندگان هستند. وقتی حرف های شما قابل لمس باشد، مردم به آن واکنش خوبی نشان می دهند. استندآپ ویژه Apatow’s Netflix Judd Apatow: The Return را تماشا کنید و ببینید متریال های شخصی خود را چگونه به شوخی تبدیل می کنند؟

 

 ۳٫ شروع به جوک نوشتن کنید.

هر روز بنویسید، یک ایده را انتخاب کنید و مانند یک داستان به آن نزدیک شوید – قوس داستانی و روایت برای آن بیابید و به چیدمان خود بپردازید.

  •  شخصیت ها چه کسانی هستند؟
  •  مکان و زمان داستان کجاست؟
  •  موقعیت یا کشمکش داستان چیست؟

یک یا دو پانچ لاین بنویسید. پانچ لاین همیشه یک پیچش داستانی است که برخلاف نتایج منطقی اتفاق میفتد. در برخی موارد، پانچ لاین ممکن است اولین قسمت از یک شوخی باشد که شما آن را بیان می کنید. در این صورت، به صورت برعکس به سمت مقدمه می روید. اگر اجرا کمی طولانی‌تر بود لحظات خنده‌دار زیادی در متن شوخی بگنجانید – تا مخاطب برای خندیدن زیاد انتظار نکشد. به یاد داشته باشید که کمدی در مورد از بین بردن محدودیت هاست. اگر منطقه راحتی خود را ترک کنید، در مسیر درستی قرار میگیرید.

 

 ۴٫ اجرای خود را مرتب کنید.

هنگامی که به اندازه کافی جوک برای یک اجرای یک ساعته نوشتید، جوک هایی که می خواهید در یک صحنه پنج دقیقه ای و ده دقیقه ای بگنجانید را انتخاب کنید. آن ها را مرتب کنید تا ببینید چه مدلی طبیعی می شود. جوک زیادی از حد نگویید – فضایی برای تنفس بین خنده ها بگذارید. در صورت نیاز به تغییر جهت، همیشه جوک های پشتیبان آماده داشته باشید. به اجرای خود به چشم رفتن از یک جوک به سمت یک جوک دیگر نگاه نکنید ! به عنوان یک کل واحد به آن نگاه نکنید. به انتقال بین جوک ها فکر کنید تا یک جریان سیال ایجاد کنید. اجرای شما یک ترکیب است. هر عنصر هنگام اجرا اهمیت دارد، از کلماتی که به زبان می‌آورید تا حرکات همراه با آن ها.

 

 ۵٫ آغاز و پایان را بنویسید.

آغاز احرای شما، یک عنصر بسیار ارزشمند است. این لحظه یکی از مهمترین اجزای نمایش شماست، پس آن را هدر ندهید. آغاز فرصتی است برای اینکه به مخاطب نشان دهید که هستید، و پایان فرصتی است تا اجرای خود را به نتیجه برسانید و به آن معنا ببخشید. اگر مطمئن نیستید که اجرای خود را چگونه به پایان برسانید، در ابتدا یا وسط متن به دنبال لحظه هایی باشید که بتوانید برای ایجاد انسجام بیان کنید. اگر به اجرای خود به چشم یک داستان نگاه کنید هم به شما کمک میکند تا به گونه ای نتیجه گیری کنید که برای مخاطبان رضایت بخش باشد. به خاطر داشته باشید که پایان همان چیزی است که آن ها به خاطر می آورند، بنابراین بزرگترین و موفق ترین جوک های خود را در پایان قرار دهید.

 

 ۶٫ مقابل مردم تمرین کنید.

تنها راه برای فهمیدن اینکه استند آپ شما خوب است یا خیر این است که آن را در مقابل تماشاگران واقعی امتحان کنید. دوستان، خانواده یا سایر کمدین های مشتاق را جمع کنید و ببینید آیا شانسی برای دنبال کردن حرفه کمدی دارید یا خیر. این کار به شما کمک میکند:

  • به شما کمک میکند اجرای خود را خوب حفظ کنید: هرچه بیشتر اجراهای خود را انجام دهید، سریعتر آن را حفظ خواهید کرد.
  • به ریتم درست برسید: این تمرینات به شما در زمان بندی و ریتم و نحوه ارائه شوخی ها به صورت گفتگویی و صمیمی کمک میکند.
  • آگاهی از زبان بدن: روی حضور فیزیکی خود کار کنید. سعی کنید هنگام اجرا آرامش داشته باشید و احساس طبیعی داشته باشید.
  • اعتماد به نفس پیدا می کنید: هر بار که اجرا می کنید، چه روی صحنه باشد و چه در مقابل یک گروه معمولی، اعتماد به نفس به دست می آورید و ترس صحنه کمرنگ می شود.
  • کار را ویرایش می کنید: زیاد به چیزی که فکر می کنید خنده دار است وابسته نشوید. مخاطب ویرایشگر شماست. به واکنش های آن ها توجه کنید و بر اساس آن ویرایش کنید. اگر پاسخ مثبت دریافت کردید، شوخی را ادامه دهید. اگر صدای جیرجیرک شنیدید آن را از اجرا خارج کنید.

 

 ۸ نکته و ترفند برای نوشتن استندآپ کمدی:

  1. یاد بگیرید که در آن واحد متن خود را ویرایش کنید! با هر بار اجرا کردن یاد می‌گیرید که وقتی یک شوخی قرار نیست کار کند سریع متوجه شوید. در این لحظات، اعتماد به نفس شما به شما این امکان را میدهد که متن را در زمان واقعی ویرایش کنید، بسته به حال و هوای مخاطب خود، برش و تغییرات انجام دهید.
  2. همیشه از بهترین متریال های خود استفاده کنید و از حذف کردن نترسید. کمتر، بیشتر است، بنابراین شوخی هایی که خنده دار نیستند را حذف کنید.
  3. به یاد داشته باشید که اجرا را به صورت گفتگویی نگه دارید. حتی اگر استندآپتان را کاملاً نوشته بودید، هر قطعه را طوری اجرا کنید که انگار اولین بار است داستانش را تعریف می کنید.
  4. همیشه جوک های جدیدی در چنته داشته باشید. بعد از اینکه جوک های درجه اول، دوم و سوم خود را اجرا کردید، دیگر متریال شما تمام می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، شروع به ساخت کاتالوگی از شوخی ها کنید.
  5. هر فرصتی که پیش آمد، اجرا کنید، به خصوص زمانی که میخواهید جوک های جدید خود را تست کنید. در کلوب های کمدی مرتباً اجرا کنید. هر سخنرانی در جمع باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.
  6. از کار های شلوغ خودداری کنید. هنگامی که روی صحنه هستید، روی اجرای خود تمرکز کنید و با تماشاگران زیاد بداهه پردازی نکنید.
  7. همیشه روی شکل دادن به شخصیت یا پرسونای کمدی خود تلاش کنید. این به شما کمک میکند تا بر روی جوک نویسی خود با دیدگاهی منحصر به فرد تمرکز کنید.
  8. تمام شوخی های جدید خود را یکدفعه بیان نکنید. اجرای خود را ذره ذره بزرگ کنید. بین شوخی‌های مختلف یک جوک کوتاه بگویید و ببینید مخاطب چه واکنشی نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سه × یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+